Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skugga/fläckar på skärmen på Iphone X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-12-09 17:37

Hej!

Jag har ett problem med min iPhone X som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag blir inte klok på det och hittar ingenting om det på nätet (mycket möjligt att det är jag som är dålig på att söka).

I går upptäckte jag en märklig "skugga" i övre vänstra hörnet på skärmen. Skuggan syns bara när det är mörkt i rummet, när ljusstyrkan är satt på hälften eller avstängd samt när jag använder funktionen "Lätt att nå", till exempel i Safari – så att bakgrunden/hemskärmen framträder oskarpt i bakgrunden.

Skuggan följer med när jag tar en skärmbild, men syns bara på telefonen i ovan nämnda förhållanden. Jag har markerat skuggans form med hjälp av en röd linje (bild 1). Jag försökte även att fotografera av skuggan med min iPad mini (bild 2). Det är ingen superbra bild, men om man zoomar in ser man skuggan innanför den röda markeringen.

När jag går in i Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Minska rörelse och slår på alternativet "Minska rörelse" ändrar skuggan form och blir i stället som en stor och två mindre fläckar (bild 3 och 4). Går jag in på Hjälpmedel > Öka kontrast och väljer alternativet "Mindre genomskinlighet" försvinner skuggan helt och hållet.

Skuggan syns dessutom bara när jag använder en specifik bakgrundsbild: en av Apples live-bakgrunsbilder (bild 5) som jag tror bara finns till iPhone X. När jag byter till en annan bakgrundsbild – live eller vanlig – försvinner skuggan.

Vad kan det vara? Är det någon annan som upplever något liknande eller som kan återskapa samma fenomen på sin iPhone X? Tror ni att det är hård- eller mjukvarurelaterat? (Jag tror inte att problemet fanns innan jag uppgraderade till iOS 11.2, men det är väldigt svårt att säga.)

Tacksam för all slags hjälp och respons!

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-12-09 20:46

Jag har varit i kontakt med Apple support i kväll (otroligt bra bemötande!) och de kunde konstatera att något måste vara fel. Varken nollställning av inställningarna eller återskapning av telefonen till fabriksinställningar hjälpte. Nästa steg blir att deras seniorsavdelning skulle ta en djupare titt på det. Jag håller tummarna för att det är ett mjukvarufel – har ingen lust att behöva lämna in telefonen.

Jag hoppas att ni har möjlighet att kolla på era telefoner också och se om ni kan återskapa problemet. Det skulle verkligen vara till stor hjälp.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har varit i kontakt med Apple support i kväll (otroligt bra bemötande!) och de kunde konstatera att något måste vara fel. Varken nollställning av inställningarna eller återskapning av telefonen till fabriksinställningar hjälpte. Nästa steg blir att deras seniorsavdelning skulle ta en djupare titt på det. Jag håller tummarna för att det är ett mjukvarufel – har ingen lust att behöva lämna in telefonen.

Jag hoppas att ni har möjlighet att kolla på era telefoner också och se om ni kan återskapa problemet. Det skulle verkligen vara till stor hjälp.

För att utesluta problem med mjukvaran kan du återställa den utan att synka tillbaka säkerhetskopian. Börja från noll helt enkelt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-12-09 22:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

För att utesluta problem med mjukvaran kan du återställa den utan att synka tillbaka säkerhetskopian. Börja från noll helt enkelt.

Det var det jag gjorde. Återställde den till fabriksinställningar utan att synka tillbaka säkerhetskopian.

Ursprungligen av Adzam 1:

Det var det jag gjorde. Återställde den till fabriksinställningar utan att synka tillbaka säkerhetskopian.

Då är det hårdvaran tyvärr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-12-09 22:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då är det hårdvaran tyvärr.

Kan det inte lika gärna vara en bugg i iOS 11.2? Jag säger inte att du har fel, jag förstår bara inte vad det skulle vara för hårdvarufel som bara visar sig när jag använder en specifik bakgrund.

Om det är hårdvaran som det är fel på, borde inte skuggan synas i fler sammanhang, inte bara när ljusstyrkan är låg och bakgrunden är suddig i bakgrunden?

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag säger inte att du har fel, jag förstår bara inte vad det skulle vara för hårdvarufel som bara visar sig när jag använder en specifik bakgrund.

Ok, då kan det vara en annan femma. iOS är transparent i gränssnittet så att bakgrundsbilden skiner igenom, vilket du säkert vet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-12-09 23:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, då kan det vara en annan femma. iOS är transparent i gränssnittet så att bakgrundsbilden skiner igenom, vilket du säkert vet.

Yes precis, och det är i några av de fallen där (den specifika) bakgrundsbilden skiner igenom som de konstiga skuggorna uppstår.

De syns när man använder funktionen ”Lätt att nå” (Reachability) i valfri app. De syns också när man använder multitasking. De syns dock inte när man använder kontrollcenter.

Och som sagt: skuggorna ändrar form beroende på om inställningen ”Mindre genomskinlighet” är på eller inte.

Om skuggorna syns på skärmdumpar så är jag så gott som 100% övertygad om att det inte hårdvara.

1
Bevaka tråden