Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon släpper högtalaren Echo i Sverige

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nätjätten Amazon lägger ytterligare två pusselbitar till sin svenska satsning, med den smarta högtalaren Echo och den strömmande musiktjänsten Music Unlimited. Digitala tjänster och högtalare kan dock bara vara första steget för en bredare Amazon-lansering i Sverige.

Läs hela artikeln här

Den verkar dock inte förstå eller prata svenska än om jag förstår det rätt. Eller?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den verkar dock inte förstå eller prata svenska än om jag förstår det rätt. Eller?

Nej, bara engelska (eller tyska) än så länge. Lite begränsat, men också förståeligt. De hade förmodligen inte kunnat rulla ut i 27 länder om de behövt lokalisera Alexa.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-12-09 21:01

Beställde just en Google Home Mini från Tyskland, jag gillar nya leksaker..

Ursprungligen av mattiL:

Beställde just en Google Home Mini från Tyskland, jag gillar nya leksaker..

Var precis på julbak hemma hos en kompis som hade en Google Home. Blev faktiskt imponerad av hur bra den var på att uppfatta röster även i en ganska stojig miljö. Bara engelska förstås, men verkade funka riktigt bra. Åtminstone bättre än Siri som, efter senaste uppdateringen, inte längre förstår namnet på mina Philips Hue-scener hemma. Och "Hej Siri" har magiskt slutat fungera på Apple Watch efter uppdateringen.

Kom igen nu Apple, ni hamnar efter!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-12-09 21:09
Ursprungligen av jakobnilsson:

Var precis på julbak hemma hos en kompis som hade en Google Home. Blev faktiskt imponerad av hur bra den var på att uppfatta röster även i en ganska stojig miljö. Bara engelska förstås, men verkade funka riktigt bra. Åtminstone bättre än Siri som, efter senaste uppdateringen, inte längre förstår namnet på mina Philips Hue-scener hemma. Och "Hej Siri" har magiskt slutat fungera på Apple Watch efter uppdateringen.

Kom igen nu Apple, ni hamnar efter!

Kul grej hände mig idag, Google Allo på min iPhone svarade på min svensktalade fråga (dock inte med ljud).
En del av svaret var
"Jag ber om ursäkt, jag lär mig fortfarande svenska. Tills vidare kan jag söka på Google åt dig."

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2017-12-09 22:46

Köp inte!

Google Home och Home mini finns nu på Webhallen. Har själv en Home Mini, den är jättebra! Finns videor och recensioner som jämför Assistant med Alexa. Alexa är sjukt mycket sämre.

Vilken smart högtalare är du mest sugen på?
- Ingen.

Jag tror (tyvärr) inte så mycket på Apples Homepod och får därför svara Google Home. Sett till Googles jakt på allt mer integritetskränkande system så ser jag fram emot att kunna fråga deras assistent om hen kan göra en diagnos av mitt hälsotillstånd baserat på snarkningar, mina prata med mig själv-sessioner och antalet fisar som jag gör i min ensamhet. Helst med äkthetsintyg signerat "Validated by Sundar Pichai!".

  • Medlem
  • 2017-12-10 07:53
Ursprungligen av sextontio:

Jag tror (tyvärr) inte så mycket på Apples Homepod och får därför svara Google Home. Sett till Googles jakt på allt mer integritetskränkande system så ser jag fram emot att kunna fråga deras assistent om hen kan göra en diagnos av mitt hälsotillstånd baserat på snarkningar, mina prata med mig själv-sessioner och antalet fisar som jag gör i min ensamhet. Helst med äkthetsintyg signerat "Validated by Sundar Pichai!".

Intressant i frågan är att Apples bug i Homekit skulle avhjälpas med en server fix. Vad har en Apple server att göra med att jag styr mina lampor hemma med Homekit?

https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.c...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-10 08:31
Ursprungligen av egonprint:

Vilken smart högtalare är du mest sugen på?
- Ingen.

Jag är nyfiken på smarta högtalare, men något köp innan Apple släppt sin och man kan jämföra dem är inte aktuellt.
Mest är jag nog sugen på något sonos-liknande spritt över huset, men ska bara vinna på lotto först...

Ursprungligen av PaO:

Intressant i frågan är att Apples bug i Homekit skulle avhjälpas med en server fix. Vad har en Apple server att göra med att jag styr mina lampor hemma med Homekit?

https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.c...

Det (servern) behöver inte ha något att göra med att du styr lampor hemma. Men om du vill kunna nå, styra och/eller se status på dina prylar när du är iväg, så behöver du en hub (ATV4 eller iPad) hemma som kopplar upp sig mot apples server så att du sedan kan komma åt din utrustning utan att vara kopplad till ditt hemmanätverk. Om jag förstår det rätt så är inte detta något som har med buggen att göra. Utan buggen är när du sen även ger andra tillgång att komma åt ditt ”hem” så har man öppnat för att låta hackers komma åt dina prylar. Detta har man nu hindrat på serversidan.

Försökte beställa en Echo Dot från tyska Amazon men gick till slut inte. Någon som lyckats?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-11 07:37

Så folk köper frivilligt en apparat som är kopplad till Internet och lyssnar på allt som sägs (i väntan på kommando) i sitt hem?!...

Ursprungligen av Code Red:

Försökte beställa en Echo Dot från tyska Amazon men gick till slut inte. Någon som lyckats?

Det går inte, inte heller från någon annan Amazon shop. Jag fick beställa via en arbetskollega i DE som sedan skickade hit, inte världens enklaste sak men när folk snackar om inlåsning och Apple så tycker jag nog att Amazon är snäppet värre...

Ursprungligen av Code Red:

Försökte beställa en Echo Dot från tyska Amazon men gick till slut inte. Någon som lyckats?

Ursprungligen av Micke Rehn:

Det går inte, inte heller från någon annan Amazon shop. Jag fick beställa via en arbetskollega i DE som sedan skickade hit, inte världens enklaste sak men när folk snackar om inlåsning och Apple så tycker jag nog att Amazon är snäppet värre...

Det går sedan i fredags. Däremot måste man beställa den internationella versionen, inte den "tyska". Ligger på egna länkar.

Echo Dot: https://www.amazon.de/gp/product/B076828R18
Echo: https://www.amazon.de/dp/B07682HBXR/
Echo Plus: https://www.amazon.de/dp/B076833WSV/

Ursprungligen av TureB:

Så folk köper frivilligt en apparat som är kopplad till Internet och lyssnar på allt som sägs (i väntan på kommando) i sitt hem?!...

Många har en mobiltelefon (iPhone/Android osv) som lyssnar och väntar på kommando med sig 24/7.
Själv har jag stängt av alla sådana funktioner.

Hade dock varit kul att se en jämförelse mellan tjänsterna.
Tror Google ligger längst fram och med ett ordentligt försprång på Apple/Amazon.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-12-11 14:25
Ursprungligen av jakobnilsson:

Var precis på julbak hemma hos en kompis som hade en Google Home. Blev faktiskt imponerad av hur bra den var på att uppfatta röster även i en ganska stojig miljö. Bara engelska förstås, men verkade funka riktigt bra. Åtminstone bättre än Siri som, efter senaste uppdateringen, inte längre förstår namnet på mina Philips Hue-scener hemma. Och "Hej Siri" har magiskt slutat fungera på Apple Watch efter uppdateringen.

Kom igen nu Apple, ni hamnar efter!

Jag märkte oxå att hej Siri slutade fungera men jag tror att det avhjälptes med en omstart av klockan. Min dotter på 6mån gillar att pilla på min klocka när jag håller i henne och hon lyckades sätta igång en löpning och på det få den att låsa sig så att löpningen inte gick att stänga av! Inte ens att tvångsavsluta appen hjälpte. Så jag gjorde en omstart och då hoppade ju även Siri igång igen. (Det är förvånansvärt sällan man startar om klockan)

Apples Homepod är intressant så det blir inget köp av något förrän den har släppts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-11 16:31
Ursprungligen av Anderlind:

Många har en mobiltelefon (iPhone/Android osv) som lyssnar och väntar på kommando med sig 24/7.
Själv har jag stängt av alla sådana funktioner.

Hade dock varit kul att se en jämförelse mellan tjänsterna.
Tror Google ligger längst fram och med ett ordentligt försprång på Apple/Amazon.

Jag har inte kört med Googles assistent på ett år eller två. Men jag känner nog att den drog mer jämt med mig än vad Siri gör idag.

Det gör att jag är lite sugen på att testa Googles högtalare också!

Ursprungligen av EnDumEn:

Jag märkte oxå att hej Siri slutade fungera men jag tror att det avhjälptes med en omstart av klockan. Min dotter på 6mån gillar att pilla på min klocka när jag håller i henne och hon lyckades sätta igång en löpning och på det få den att låsa sig så att löpningen inte gick att stänga av! Inte ens att tvångsavsluta appen hjälpte. Så jag gjorde en omstart och då hoppade ju även Siri igång igen. (Det är förvånansvärt sällan man startar om klockan)

Apples Homepod är intressant så det blir inget köp av något förrän den har släppts.

Testade en omstart, men nej. Hej Siri är fortfarande frånvarande för mig ☹️

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-12-11 21:27
Ursprungligen av jakobnilsson:

Testade en omstart, men nej. Hej Siri är fortfarande frånvarande för mig ☹️

Det är liksom tvärtom här, av någon anledning så startar hon i tid och otid, kanske jag råkar vika handleden på sjukligt onaturligt sätt (you're holding it right (obs, travesti) ) så hon uppskattar det.
Klåen vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-11 23:01

Skrivit i andra trådar att jag är intresserad av en HomePod. Är jag naiv om jag tycker det känns säkrare med en Apple produkt än en Googleprodukt om vi pratar om något som ska lyssna på vad som sägs hemma..? Amazon vet jag inte hur de hanterar integritet, men har större förtroende för dem än för Google.

Ursprungligen av xms67:

Skrivit i andra trådar att jag är intresserad av en HomePod. Är jag naiv om jag tycker det känns säkrare med en Apple produkt än en Googleprodukt om vi pratar om något som ska lyssna på vad som sägs hemma..? Amazon vet jag inte hur de hanterar integritet, men har större förtroende för dem än för Google.

Tycker inte det låter naivt. Inte för att något av företaget behöver vara mer altruistiskt än det andra, men de har olika affärsmodeller. Google lever på annonsintäkter, och på att sälja information till sina partners. Det innebär data de samlar in om sina användare. Apple lever på hårdvaruförsäljning, och använder tjänsterna som ett sätt att tillföra de produkterna värde.

Lägger ingen värdering i detta, men jag har förståelse för de som tycker det känns läskigt att Google samlar in data från ens användande. Förstår också att det ger många fördelar för den som helt omfamnar Googles ekosystem.

1
Bevaka tråden