Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min arbetsgivare vill att jag ska ha en jobbmobil, jag vill använda min privata!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Har varit medlem här länge men inte superaktiv på att skriva. Nu kom jag inte in på mitt konto så fick skapa ett nytt.

Iallafall, min arbetsgivare vill att jag ska ha en tjänstemobil. Detta är inget jag önskar då jag vill använda min iPhone X istället. Men de insisterar verkligen. Jag kommer mer eller mindre inte ringa ut från den något utan bara ta emot samtal och iMessage/FaceTime och eventuellt sms.

Koppla samtalen från arbetstelefonen till min privata är ju inga problem men hur gör man med iMessage/FaceTime samt SMS? Finns det någon app, lösning för detta?

Om ni förstår mig så kommer min "tjänstetelefon" enbart ligga på mitt skrivbord igång och se fin ut, medans min privata är den jag faktiskt vill använda i arbetet vilket jag redan gör idag.

Alla tips/förslag är välkomna!

Tack på förhand.

Använd vidarebefordring av meddelanden och samtal / använd samma iCloud-konto på båda för vissa iCloud-tjänster.

Ursprungligen av keptang:

Använd vidarebefordring av meddelanden och samtal / använd samma iCloud-konto på båda för vissa iCloud-tjänster.

Just ja, via iCloud så får jag väl med iMessage och FaceTime men SMS går det att vidarebefordra? Samtal är ju inga problem men just SMS hittar jag inte någon lösning på.

Jag har 3 telefoner med jobbet. Konsult-, arbetsplats- och privattelefon.
Det är lite på gott och ont, fördelen är ju att när jag slutar jobbet för dagen så följer inte jobbet med mig hem.
Men om du verkligen vill ha det så är ju både iMessenger och Facetime kopplat till ditt iCloud. Så gå in under inställningarna för Meddelanden och Facetime så kan du bocka i att ta emot ifrån jobbnumret också.

Ursprungligen av StefanTho:

Just ja, via iCloud så får jag väl med iMessage och FaceTime men SMS går det att vidarebefordra? Samtal är ju inga problem men just SMS hittar jag inte någon lösning på.

Ja, välj vidarebefordra under Inställningar -> Meddelanden.

Stoppa in sim-kortet i din mobil istället för jobbmobilen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Stoppa in sim-kortet i din mobil istället för jobbmobilen?

Så att ingen kan nå en på det privata numret.

Och man måste byta tillbaka till privata sim-kortet när man vill ringa eller surfa.


Senast redigerat 2017-12-06 17:22
  • Medlem
  • 2017-12-06 17:01
Ursprungligen av StefanTho:

Hej på er!

Har varit medlem här länge men inte superaktiv på att skriva. Nu kom jag inte in på mitt konto så fick skapa ett nytt.

Iallafall, min arbetsgivare vill att jag ska ha en tjänstemobil. Detta är inget jag önskar då jag vill använda min iPhone X istället. Men de insisterar verkligen. Jag kommer mer eller mindre inte ringa ut från den något utan bara ta emot samtal och iMessage/FaceTime och eventuellt sms.

Koppla samtalen från arbetstelefonen till min privata är ju inga problem men hur gör man med iMessage/FaceTime samt SMS? Finns det någon app, lösning för detta?

Om ni förstår mig så kommer min "tjänstetelefon" enbart ligga på mitt skrivbord igång och se fin ut, medans min privata är den jag faktiskt vill använda i arbetet vilket jag redan gör idag.

Alla tips/förslag är välkomna!

Tack på förhand.

En fråga bara
Jag är för BYOD men om nu luren bsra ligger på skrivbordet varför är det ett problem. Du släpar ju inte omkring på båda två

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-06 18:16
Ursprungligen av keptang:

Ja, välj vidarebefordra under Inställningar -> Meddelanden.

Jag hittar inget om vidarebefordra under meddelanden. Var ser du det?

Av ren nyfikenhet, vad är det för tjänstemobil du har/får?

Ursprungligen av frazze:

Jag hittar inget om vidarebefordra under meddelanden. Var ser du det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-06 22:18
Ursprungligen av keptang:

Aha. Det verkar kallas sms-koppling på svenska.

Ursprungligen av PaO:

En fråga bara
Jag är för BYOD men om nu luren bsra ligger på skrivbordet varför är det ett problem. Du släpar ju inte omkring på båda två

Jag är ofta ute och "rör" mig och behöver fortfarande vara tillgänglig. Med andra ord så måste jag isåfall släpa med mig 2 telefoner.

Ursprungligen av Laserturken:

Av ren nyfikenhet, vad är det för tjänstemobil du har/får?

Det bestämmer jag själv. Kommer troligen välja en 5S eller något billigt. En 8 t.ex. som bara ligger på skrivbordet är ju lite onödigt.

1
Bevaka tråden