Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi hårdtestar Apple TV 4K

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Vad har du för Samsung-TV?

Samsung UE55JS8005. Jag beskriver min upplevelse, med bilder, lite mer i detalj i detta inlägget: https://www.99.se/forum/p/2322556

  • Medlem
  • 2017-10-20 15:52

Har problem med att menyerna laggar vid användning av fjärrkontrollen slumpmässigt, hade aldrig det problemet med vanliga 4:an. Kan kanske ha med blåtandsstörningar men jag har inte tillfört någon produkt sen bytet till atv 4k.
Sen Netflix tappar undertexterna efter en stund, är förhoppningsvis något i själva appen.
Lätt besviken på nya modellen, men förhoppningsvis ordnas problemen med en uppdatering.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-10-20 16:23
Ursprungligen av Swift:

Har problem med att menyerna laggar vid användning av fjärrkontrollen slumpmässigt, hade aldrig det problemet med vanliga 4:an. Kan kanske ha med blåtandsstörningar men jag har inte tillfört någon produkt sen bytet till atv 4k.
Sen Netflix tappar undertexterna efter en stund, är förhoppningsvis något i själva appen.
Lätt besviken på nya modellen, men förhoppningsvis ordnas problemen med en uppdatering.

Problemet med att undertexterna tappas ibland med Netflix-appen upplevde jag också under testandet av Apple TV 4K, något jag inte upplever med min ATV 4. Förhoppningsvis kan Netflix korrigera det felet framöver, och Apple jobba på bristerna som plattformen dras med. De fundamentala bristerna runt SDR och HDR lär nog tyvärr inte vara något de korrigerar med en systemuppdatering inom en överskådlig framtid, men jag har gärna fel.

Ursprungligen av Anders Båth:

Samsung UE55JS8005. Jag beskriver min upplevelse, med bilder, lite mer i detalj i detta inlägget: https://www.99.se/forum/p/2322556

Aha! Kör du normalt Samsung med korrekt bild, dvs Film-läget?

För kör du något annat läge likt Standard, så överdriver det alla färger kraftigt. När du sedan aktiverar HDR kommer ATV 4K förutsätta att TV:n hanterar HDR på ett visst sätt. Men just din modell gör vad jag minns ganska lite med HDR, den har inte så mycket ljus och så stor färgrymd. Då kommer SDR kodas in i HDR men inte expanderas på samma sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-21 11:40

https://youtu.be/WbKCZpQN72c

Bra genomgång. Apple TV 4K vs 4K UHD blu-ray.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Aha! Kör du normalt Samsung med korrekt bild, dvs Film-läget?

För kör du något annat läge likt Standard, så överdriver det alla färger kraftigt. När du sedan aktiverar HDR kommer ATV 4K förutsätta att TV:n hanterar HDR på ett visst sätt. Men just din modell gör vad jag minns ganska lite med HDR, den har inte så mycket ljus och så stor färgrymd. Då kommer SDR kodas in i HDR men inte expanderas på samma sätt.

Just det, kör faktiskt vanligt ej i film-läget vilket ju sannolikt förklarar saken. Då är det bara, som du säger, ändå lustigt att HDR-läget på min tv befinner sig någonstans mellan film-läge och SDR-standard (iaf som jag upplever det). Ska prova att titta lite film i film-läge och sen övergå till HDR för att se om jag upplever nån aha-upplevelse med dynamiken i färgerna och ljuset.

Ursprungligen av Redaktionen:

Andreas tv-bänk har sedan en vecka prytts av Apples senaste 4K-kapabla Apple TV. Den erbjuder helt klart framsteg, men HDR-stödet behöver förbättras.

Läs hela artikeln här

Intressant. Här verkar de lite mer positiva: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subact...

The only thing keeping us from giving Apple TV 4K our warmest recommendation is the inaccurate HDR implementation. We will reexamine things if/when Apple releases a firmware update. Still, Apple TV 4K is an amazing streaming player that, with tvOS, offers the best TV user experience.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-22 12:31

De saker som saknas för att Apple TV 4K ska bli tekniskt mer "perfekt":

1. Stöd för auto-sensing av HDR vs SDR. Man bör även ha ett val att "disable HDR content" eller "map HDR content to SDR".

2. Stöd för auto-sensing av upplösning och frame rate. Detta bör vara ett val man får göra mot sin TV. Vissa apparater föredrar native 24p, andra föredrar 60p, vissa apparater kan köra 1080p120. Gör en smidig / snygg "Apple setup guide" så detta löses snyggt. Min gamla TV hade problem med att det blev olika audio-delay med 24p eller 60p vilket gjorde att jag alltid körde 60p och förlitade på att TV'n tog bort onödiga rutor (vilket många apparater löser felfritt idag). Men ex. 25p > 60p blir nog aldrig korrekt.

Ovan bör då auto-switcha på något vis när man väl spelar upp media då ex. GUI'n blir jobbigt med 24p / HDR. Hackigt och ofantligt ljust.

3. Avancerat stöd för subtitles in SDR och HDR. Val av storlek, typsnitt, skuggor eller black-box, val av intensitet av subtitlar. I HDR kanske rent av subtitle intensiteten ska vara dynamsik, dvs den upplevs som 100 nits i SDR men på HDR-content per scen (skulle behöva testas, kanske blir otroligt irriterande också).

4. Stöd för alla UHD ljud och bild format. Folk gnäller över avsaknad av bl.a. Dolby Atoms men det känns sådär prioriterat skulle jag säga. Väldigt få har tillgång till vettiga Atmos-system. Däremot måste man lösa stöd för tjänster som YouTube. Antingen måste Apple lösa det eller så måste Google lösa det. Jag skulle personligen förespråka att alla gick över till HEVC.

Framåt borde man även likt XBOX stödja variable frame rate över HDMI.

Detta är om man ska nyttja Apple TV som en TV-box. Vill Apple seriöst satsa på spel behöver man se över den där vidriga kontrollen.

Ursprungligen av Erik.dv:

De saker som saknas för att Apple TV 4K ska bli tekniskt mer "perfekt":

1. Stöd för auto-sensing av HDR vs SDR. Man bör även ha ett val att "disable HDR content" eller "map HDR content to SDR".

2. Stöd för auto-sensing av upplösning och frame rate. Detta bör vara ett val man får göra mot sin TV. Vissa apparater föredrar native 24p, andra föredrar 60p, vissa apparater kan köra 1080p120. Gör en smidig / snygg "Apple setup guide" så detta löses snyggt. Min gamla TV hade problem med att det blev olika audio-delay med 24p eller 60p vilket gjorde att jag alltid körde 60p och förlitade på att TV'n tog bort onödiga rutor (vilket många apparater löser felfritt idag). Men ex. 25p > 60p blir nog aldrig korrekt.

Ovan bör då auto-switcha på något vis när man väl spelar upp media då ex. GUI'n blir jobbigt med 24p / HDR. Hackigt och ofantligt ljust.

3. Avancerat stöd för subtitles in SDR och HDR. Val av storlek, typsnitt, skuggor eller black-box, val av intensitet av subtitlar. I HDR kanske rent av subtitle intensiteten ska vara dynamsik, dvs den upplevs som 100 nits i SDR men på HDR-content per scen (skulle behöva testas, kanske blir otroligt irriterande också).

4. Stöd för alla UHD ljud och bild format. Folk gnäller över avsaknad av bl.a. Dolby Atoms men det känns sådär prioriterat skulle jag säga. Väldigt få har tillgång till vettiga Atmos-system. Däremot måste man lösa stöd för tjänster som YouTube. Antingen måste Apple lösa det eller så måste Google lösa det. Jag skulle personligen förespråka att alla gick över till HEVC.

Framåt borde man även likt XBOX stödja variable frame rate över HDMI.

Detta är om man ska nyttja Apple TV som en TV-box. Vill Apple seriöst satsa på spel behöver man se över den där vidriga kontrollen.

Bra förslag – har du skickat dem hitåt? --> https://www.apple.com/feedback/appletv.html

Det finns några spel som funkar okej med Siri-fjärren tycker jag, men för de flesta är exempelvis Steelseries Nimbus att föredra. Antar att Apple tänker att man skaffar en sådan om man vill spela ordentligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-23 13:50
Ursprungligen av star-affinity:

Bra förslag – har du skickat dem hitåt? --> https://www.apple.com/feedback/appletv.html

Det finns några spel som funkar okej med Siri-fjärren tycker jag, men för de flesta är exempelvis Steelseries Nimbus att föredra. Antar att Apple tänker att man skaffar en sådan om man vill spela ordentligt.

Ett problem är om spel "kräver" tredjepartskontroller. Det kommer begränsa marknaden ordentligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 10:14

En annan grej Apple måste lösa är att deras GUI inte alls är speciellt optimerat för HDR. Det blir otroligt mörkt / muggigt. Troligen en effekt av att SDR / sRGB material mappas till HDR / Rec.2020 på ett mindre optimalt sätt. PS4:an lider av snarlika problem.

Så ytterliggare på min wish-list är ett HDR-optimerat GUI.

Den bästa rekommendationen man kan ger användare av Apple TV 4K idag är att köra 4Kp60 SDR vilket är lite sorgligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-30 23:39

https://www.macrumors.com/2017/10/30/apple-se...

https://developer.apple.com/videos/play/fall2...

Vi verkar få auto-switching med tvOS 11.2.

Undertexter

Netflix-appen uppdaterades häromdagen men det är fortfarande problem med undertexter. Surt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-31 09:02
Ursprungligen av primu[s]®:

Netflix-appen uppdaterades häromdagen men det är fortfarande problem med undertexter. Surt.

Har noterat det också. Men det är bättre nu. Och det verkar bara påverka 4K material.

Wow! Verkar som Apple faktiskt tittar på hur verkligheten fungerar!

  • Medlem
  • 2017-12-04 21:22

tvOS 11.2 är släppt

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-05 09:50
Ursprungligen av Swift:

tvOS 11.2 är släppt

Det är för dåligt med det här forumet. Inte ens en liten nyhetsnotis såhär dagen efter på förstasidan, om att tvOS nu fått nya efterlängtade funktioner.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-12-05 10:02
Ursprungligen av Mija:

Det är för dåligt med det här forumet. Inte ens en liten nyhetsnotis såhär dagen efter på förstasidan, om att tvOS nu fått nya efterlängtade funktioner.

Vi håller på att uppdatera vår Apple TV 4K i skrivande stund, och har en nyhet redo för publicering så fort vi har hunnit titta på den och kontrollerat vad den svenska översättningen blir för menyalternativ, med mera. Så det är på gång!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-05 10:28
Ursprungligen av ekloev:

Vi håller på att uppdatera vår Apple TV 4K i skrivande stund, och har en nyhet redo för publicering så fort vi har hunnit titta på den och kontrollerat vad den svenska översättningen blir för menyalternativ, med mera. Så det är på gång!

Varsågod att använda denna så länge.

"Senaste nytt! Nya version av tvOS med nyheter som automatisk växling mellan SDH/HDR och bilduppdateringsfrekvenser. Vi återkommer med fullständig test inom kort."

Sluta tramsa med nyheter som AndroidPay, Microsoft Edge browser och nyhetsartiklar om flera år gamla funktioner i iPhone.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-12-05 10:49
Ursprungligen av Mija:

Varsågod att använda denna så länge.

"Senaste nytt! Nya version av tvOS med nyheter som automatisk växling mellan SDH/HDR och bilduppdateringsfrekvenser. Vi återkommer med fullständig test inom kort."

Sluta tramsa med nyheter som AndroidPay, Microsoft Edge browser och nyhetsartiklar om flera år gamla funktioner i iPhone.

Tack, nyheten ligger ute nu. Vi skriver om Android-baserade betallösningar för de som är intresserade av det, precis som att vi skriver om Apple Pay-relaterade nyheter för de som är intresserade av det. Vet inte direkt vilka flera år gamla funktioner du menar att vi skriver om, men om en gammal funktion uppdateras med ny funktionalitet kommer vi så klart att täcka det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-05 13:03
Ursprungligen av Mija:

Det är för dåligt med det här forumet. Inte ens en liten nyhetsnotis såhär dagen efter på förstasidan, om att tvOS nu fått nya efterlängtade funktioner.

Det är lite bara att välja sig att 99.se är ett dejavu-forum. Man tycker man läst allt man läser här tidigare för man har gjort det fast på engelska någon dag tidigare. Förut var det 99% Mac och 1% annat, nu kanske det är 1% nyheter och 99% annat…?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-12-05 15:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lite bara att välja sig att 99.se är ett dejavu-forum. Man tycker man läst allt man läser här tidigare för man har gjort det fast på engelska någon dag tidigare. Förut var det 99% Mac och 1% annat, nu kanske det är 1% nyheter och 99% annat…?

Att det går att läsa engelska nyheter om teknikvärlden tidigare än vad som är möjligt med svensk vinkel har alltid varit gällande, även på den tiden när 99mac enbart täckte Apple-relaterat innehåll, så där är det ingen skillnad. Vi skriver färre nyheter idag jämfört med tidigare, absolut, och väljer att sålla fram färre mer intressanta nyheter för att kunna få tid till att jobba på andra intressanta projekt inom det digitala vardagslivet. Men även om vi satsade 100% av vår tid på att jaga nyheter skulle vi aldrig vara lika tidigt ute som publikationer på den amerikanska marknaden. Det är också viktigt att tänka på att det inte bara är de som trålar igenom alla tänkbara engelska tekniksajter som läser här på 99, och de ska inte heller ignoreras.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-06 17:46

Sista meningen är viktig för mej

Användarupplevelser

Kanske lite "offTopic" nu när de senaste inläggen verkar vara kritik snarare än svar / omdömen om AppleTv.....

MEN det är jag som tycker...

PLUS, efter senaste uppgraderingen, HUR har appleTv'n förändrats? Till det bättre eller sämre eller samma? Samt hur lirar den med bredbandsutbyggnad och att mycket av den teknik, från tjocktvtiden till led innebär osv?

Samt, för oss som har lite sämre syn, skulle den vara till fördel eller nackdel med 4K?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-09 15:32

Så här några veckor / månader senare verkar väldigt många appar INTE anamma denna "auto switch" av frame rate och upplösning. Otroligt irriterande tycker jag. Bl.a Viaplay och SVT Play löser det inte. HBO Nordic tror jag heller inte gör något. Netflix och iTunes fungerar som det ska däremot.

En ny feature jag skulle vilja ha i Apple TV 4K är A/V delay - där jag manuellt kan styra A/V delay genom Apple TV och att denna är unik per upplösning och frame rate. Man borde rent av automagiskt kunna ställa in en A/V delay genom Apple TV och en iOS App samt en high-speed kamera på sin telefon.

Bevaka tråden