Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Thunderbolt-disk? Är det det jag behöver?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en macBook Pro från 2013. Datorn har 2 USB-portar och en Thunderbolt-port. Jag har installerat några musikprogram som kommer med väldigt mycket samplingar och saker som snart fyller hela hårddisken. Jag skulle behöva ansluta en extern snabb hårddisk och flytta de stora filerna dit. USB2 är antagligen inte snabbt nog, så jag googlade Thunderbolt-diskar, men det verkar ju inte finnas så många på marknaden och hälften av träffarna går till USB3-diskar. Och där blir jag förvirrad. Jag kan inte se på bilderna hur de ansluts till datorn, men om det är klassiska USB-kontakter så har jag ju ingen nytta av dem eftersom gränssnittet är så långsamt. Thunderboltporten ser ut som en DVI-port (tror jag det heter), det är alltså inte den senaste typen.

Hur ska jag vta att jag får tag i rätt typ av hårddisk? Lite tips vore bra!

Fredrik

Kolla på prisjakt.se. Där har du filter du kan ställa in. Googla på Thunderbolt 1 eller 2 så får du upp bilder på hur en sådan ser ut. TB 3 ser ut som USB-C.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla på prisjakt.se. Där har du filter du kan ställa in. Googla på Thunderbolt 1 eller 2 så får du upp bilder på hur en sådan ser ut. TB 3 ser ut som USB-C.

Tack för tipset!
Jag har kollat runt lite och då har jag fått höra att det är bättre att köra genom USB2 i alla fall om jag har extern SSD-disk.
Kan det stämma?

Ursprungligen av fcerha:

Tack för tipset!
Jag har kollat runt lite och då har jag fått höra att det är bättre att köra genom USB2 i alla fall om jag har extern SSD-disk.
Kan det stämma?

Nej, varför skulle det vara det? TB2 är ett snabbare (och dyrare) val.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, varför skulle det vara det? TB2 är ett snabbare (och dyrare) val.

Jo det var så att jag hittade en företag som sålde en hårddisk med TB-gränssnitt för ett överkomligt pris, men det var en mekanisk disk på 5400 rpm. Om jag minns rätt så har TB1 en maxhastighet på 10 Gbps men själva disken matchar väl inte det, utan då är det disken som är flaskhalsen istället? Jag chattade med någon i supporten för företaget som sålde disken som menade att USB2 skulle räcka och att jag istället skulle skaffa en snabbare disk, alltså en SSD. En SSD-disk med TB-gränssnitt skull förstås vara det allra snabbaste, men vad kostar det?

Ursprungligen av fcerha:

Jo det var så att jag hittade en företag som sålde en hårddisk med TB-gränssnitt för ett överkomligt pris, men det var en mekanisk disk på 5400 rpm. Om jag minns rätt så har TB1 en maxhastighet på 10 Gbps men själva disken matchar väl inte det, utan då är det disken som är flaskhalsen istället? Jag chattade med någon i supporten för företaget som sålde disken som menade att USB2 skulle räcka och att jag istället skulle skaffa en snabbare disk, alltså en SSD. En SSD-disk med TB-gränssnitt skull förstås vara det allra snabbaste, men vad kostar det?

Kolla prisjakt så kan du laborera med filtret.

1
Bevaka tråden