Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre iMac som skärm åt ny iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-04 16:52

Har idag en iMac (27-inch, Mid 2010). Funderar på att skaffa en iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017). Har jag förstått det rätt att jag kan koppla den äldre som extern skärm mha Target Display-läget via en USB-C till Mini DisplayPort sladd?

Jag tänker mig först en USB typ C Hane DisplayPort Hona till en DisplayPort Hane Mini-DisplayPort Hane.

När den äldre iMacen körs som skärm åt den nya datorn, är äldre datorn igång som vanligt? Min tanke är att köra macOS Server och lite annat på den äldre, medans jag använder skärmen som extra yta åt min nya iMac. Skulle detta fungera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-04 18:49
Ursprungligen av reboot81:

När den äldre iMacen körs som skärm åt den nya datorn, är äldre datorn igång som vanligt? Min tanke är att köra macOS Server och lite annat på den äldre, medans jag använder skärmen som extra yta åt min nya iMac. Skulle detta fungera?

Så får man väl tolka texten i suportartikeln du länkade till, att man kan fortsätta använda den äldre som "headless" medan den är i Target Display Mode

Citat:

Alla program som är öppna på din iMac fortsätter att vara öppna och aktiva medan datorn är i Target Display-läget. Om du till exempel börjar spela musik i iTunes på din iMac och sedan aktiverar Target Display-läget pausas inte iTunes på iMac-datorn.

Om du har ställt in din iMac till att automatiskt logga ut pausas eller stängs program när detta händer, men iMac-datorn fortsätter att vara i Target Display-läge.

https://support.apple.com/sv-se/HT204592

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-04 22:17

Hmm

Om du får detta att fungera så är det mycket intressant. Har tidigare läst att det inte fungerar att använda en äldre iMac endast som skärm via kabel. Men enligt sidan du länkar till så förefaller det finns några modeller som detta ska fungera med nativt.

Att Apple tagit bort det för senare modeller är ju rent av skamligt.

Citat:

iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014) and later iMac models can't be used as Target Display Mode displays.

Så när de modernare iMacarna med jättefina Retina-skärmar börjar att tröttna så kan de alltså inte används endast som skärm. Usch.
https://en.wikipedia.org/wiki/IMac

Men för den händige finns det andra vägar, och troligen finns det liknande för Retina modeller:
https://www.youtube.com/watch?v=gwzOVysJ7yc

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-04 22:52
Ursprungligen av iSweden:

Att Apple tagit bort det för senare modeller är ju rent av skamligt.

När 5K iMacen kom 2014 var det en ren teknisk orsak som stoppade Target Display-läget. Kapaciteten i Thunderbolt 2-gränssnittet räckte helt enkelt inte till för att ansluta en 5K-skärm.

Nu när iMacarna har Thunderbolt 3 skulle det kunna fungera, men tydligen har Apple inga planer på att återinföra funktionen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-04 22:59
Ursprungligen av IngoX:

När 5K iMacen kom 2014 var det en ren teknisk orsak som stoppade Target Display-läget. Kapaciteten i Thunderbolt 2-gränssnittet räckte helt enkelt inte till för att ansluta en 5K-skärm.

Nu när iMacarna har Thunderbolt 3 skulle det kunna fungera, men tydligen har Apple inga planer på att återinföra funktionen.

Tack för ytterligare information. Men Apples senare utveckling är sorglig. Allt mindre humanistisk och pragmatisk hållning. ?

  • Medlem
  • 2017-11-25 20:25

Det här var väldigt intressant.
Har liknande äldre iMac och funderar på nytt.
Undrar om det blir en "kopia" av originalskärmen eller en "förlängning" på skrivbordet man får på Target skärmen.
Jag tänker att man kan lägga plug-ins på Target skärmen och ha Arrange fritt på originalskärmen i Logic.

Reboot81, uppdatera gärna i tråden hur det funkade.

/Xarl

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-25 22:33
Ursprungligen av Xarl:

Det här var väldigt intressant.
Har liknande äldre iMac och funderar på nytt.
Undrar om det blir en "kopia" av originalskärmen eller en "förlängning" på skrivbordet man får på Target skärmen.
Jag tänker att man kan lägga plug-ins på Target skärmen och ha Arrange fritt på originalskärmen i Logic.

Reboot81, uppdatera gärna i tråden hur det funkade.

/Xarl

Endast klonad vore nästan onödigt, ologiskt. Dvs om du har en iMac och kopplar den mot en annan, varför ha två skärmar som visar samma sak? Klonad är mest användbart med projektorer.
Utökad borde fungera mycket bra.

1
Bevaka tråden