Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 21,5, vilken bör jag köpa

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla Imac 20" från -09 börjar kännas ganska slö speciellt som jag kör mycket Lightroom och photoshop. Så jag har tittat på en ny 21,5" men det skiljer 5000:- mellan billigaste och dyraste, så frågan är: är det värt pengarna? Den dyraste verkar vara den som går att uppgradera mest (ramminne), kan ju vara bra för framtiden. Men 5000:- är mycket pengar. Tacksam för vägledning.
Johnny

Senast redigerat 2017-11-17 22:11

Är det mest lightroom du ska köra på den? Hur länge tänkte du ha den?

Jag hade inte valt snikmodellen om jag inte var desperat.

Om du tittar på mellanmodellen ser du att du får rätt mycket för de där 2500 kronorna:

  • 4K

  • Radeon-grafik

  • 4-kärnig CPU

Det enda som är direkt dåligt är hårddisken (långsam), som är datorns svagaste länk. Byt den mot en fusion drive (eller ännu hellre en SSD) så har du en bra dator för "bara" knappt 4000 kronor mer än den billigaste.

Ursprungligen av johnny61:

Den dyraste verkar vara den som går att uppgradera mest (ramminne), kan ju vara bra för framtiden.

Du kan uppgradera den vid köpet som ett CTO-val, inte i efterhand om du inte vill skruva isär hela datorn. Den lilla har ingen lucka så som den stora har.

Förresten, du hittar toppmodellen på elgiganten (och även andra butiker) för ~16 600.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...

Senast redigerat 2017-11-17 22:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det mest lightroom du ska köra på den? Hur länge tänkte du ha den?

Ja det är mest lightroom men även en del photoshop. Hur länge, ja den gamla köpte jag 2010 så jag har den till den blir så omodern att det inte funkar längre.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag hade inte valt snikmodellen om jag inte var desperat.

Om du tittar på mellanmodellen ser du att du får rätt mycket för de där 2500 kronorna:

  • 4K

  • Radeon-grafik

  • 4-kärnig CPU

Det enda som är direkt dåligt är hårddisken (långsam), som är datorns svagaste länk. Byt den mot en fusion drive (eller ännu hellre en SSD) så har du en bra dator för "bara" knappt 4000 kronor mer än den billigaste.

Du kan uppgradera den vid köpet som ett CTO-val, inte i efterhand om du inte vill skruva isär hela datorn. Den lilla har ingen lucka så som den stora har.

Förresten, du hittar toppmodellen på elgiganten (och även andra butiker) för ~16 600.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...

Då känns det som jag lika gärna kan köpa den dyraste, för den klarar 32gb ram dom andra klarar bara 16gb. Ramminnet går tydligen att uppgradera senare men man måste lämna in den på apple verkstad.
Det är väl Apples medvetna prissättning att det skiljer så lite mellan modellerna att man ska köpa den dyraste

Ursprungligen av johnny61:

Då känns det som jag lika gärna kan köpa den dyraste, för den klarar 32gb ram dom andra klarar bara 16gb. Ramminnet går tydligen att uppgradera senare men man måste lämna in den på apple verkstad.
Det är väl Apples medvetna prissättning att det skiljer så lite mellan modellerna att man ska köpa den dyraste

Fast...lägger du till 3000 så kan du du greja med minnet själv och får en ”något” bättre skärm...gjorde jag...?

Min filosofi är att köpa macen med bäst grafikkort i sig. Helst externt om det finns att välja. Då håller den i många år.
Dotterns iMac 2013? Var toppspeccad från affär. Tyvärr var den med 5400 rpm HD och det märktes. Jag köpte ny HD eller rättare sagt en SSD till henne för ett halvår sedan och då gick det undan minsann.
Min o frugans iMac 27 från 2013 är toppnotch grafiskt och Ssd. Vi kör allt på dom ännu utan minsta problem.

Ursprungligen av Hjopekk:

Fast...lägger du till 3000 så kan du du greja med minnet själv och får en ”något” bättre skärm...gjorde jag...?

Om du tänker på 27” så har jag inte plats för den tyvärr. Så jag får hålla mig till 21,5” ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-18 19:24

Varför inte begagnad? Sent 2014 kom Retina.
https://en.wikipedia.org/wiki/IMac_(Intel-bas...

Ursprungligen av iSweden:

Varför inte begagnad? Sent 2014 kom Retina.
https://en.wikipedia.org/wiki/IMac_(Intel-bas...

Bra idé, jag har ju trots allt köpt en MacBook Air begagnad, får börja kolla marknaden. ?

1
Bevaka tråden