Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4K – klarar min dator det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har två datorer, varav den ena använder jag framförallt för att kolla film/sport och som jag kopplar in till tv:n. Tidigare har jag nöjt mig med 1080p men pga av ny tv och hemmabiosystem finns möjlighet till 4K.

Två korta frågor, klarar min dator att visa 4K-film (blu ray-film, 24 fps) och 4K-idrott (Viaplay). Tanken är att koppla in dator i receiver som är ikopplad till tv. Det jag har hittat ger säkert svar på det men lite rörigt tycker jag:

https://support.apple.com/sv-se/HT206587

https://kundservice.viaplay.se/ultra-hd

Info om datorn,
Macbook Pro Retina (mitten 2015)
Processor: 2,5 GHz Intel Core I7
Minne: 16 gb
Grafik: Intel Iris Pro 1536MB / AMD Radeon R9 M370X.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-13 06:30
Citat:

samt 7:e generationens Intel Core-processor.

Sitter det en sån i datorn och du har Windows på den fungerar viaplay. Gissar att de har samma kopieringsskydd som netflix.

4K på bluray borde funka om det finns såna läsare är köpa.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-13 10:03

Googlade lite och det verkar sitta fjärde generationens i7 i din dator, då fungerar varken viaplay eller netflix 4k.

Lite trist lösning av dem, det är inte prestanda som är problemet utan någon hårdvarufunktion för kopieringsskydd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-13 12:03

På sikt är nog en Apple TV 4K en bättre lösning för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-13 14:57

Jag tror inte någon maskin med macOS har stöd för 4K steaming. Det är inte omöjligt att modernare Macar under Windows med Microsoft Edge browser kan få stöd för det men som sagt… Jag skulle hålla mig till en "streaming box a la Apple TV 4K / Chromecast Ultra. Idag har inte Apple TV 4K stöd för Viaplay men Netflix fungerar utmärkt och man kan köra med SDR eller HDR. tvOS 11.2 kommer även introducera auto-switching av upplösning / bildfrekvens och bildtyp.

1
Bevaka tråden