Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X - Allt om

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-06 08:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: klickade fel får skylla på måndag. Tack!

Jag måste säga att batteritiden är det bästa jag har haft på länge.

Hade en 7 Plus innan och tycker att 10:an är väldigt liten, gillar inte den långsmala skärmen, hoppas det kommer en större och bredare version nästa år.

  • Medlem
  • 2017-11-06 09:31
Ursprungligen av rabbalshede:

Hade en 7 Plus innan och tycker att 10:an är väldigt liten, gillar inte den långsmala skärmen, hoppas det kommer en större och bredare version nästa år.

Det var precis av den anledningen jag valde 8 Plus den här gången.

Ursprungligen av Ljung:

Det var precis av den anledningen jag valde 8 Plus den här gången.

Ja kommer det inte en större variant av X nästa år så får det väl bli en 9 plus

Ursprungligen av MrQuattro:

Nu har jag inte sett den i realiteten, men jag får en uppfattning om att den är lite för mycket leksak istället för att faktiskt tillföra nya funktioner. Skulle jag byta från min Note 8 så skulle det bli en 8 Plus, var nöjd med 7 Plus. Men nu kan jag inte leva utan Dual Sim, o tro det eller ej, men jag har svårt att tänka mig att vara utan S-Pen också. Sitter o skriver detta inlägg från min iPad, o saknar S-Pen sjukt mycket på denna enhet!

Prova en dator ännu smidigare Nej tack skulle aldrig använda en penna på min mobil, känns ju fan mer avlägset än en Nokia 8310

Grymt nöjd, tycker dock den är lite för tjock kunde bantas ner en del. Köpte silver modellen vilket jag ångrar, byter nog till svart snart! På de stora hela 9/10
Att jämföra med Plus modellen så är de ju som natt och dag, skulle aldrig i mitt liv ta i en Plus mer, då ger jag iPhone X all min cred som har betydligt bättre skärm utan 20 cm sorgekanter.

iPhone X - intryck

Ursprungligen av q1986:

Många verkar ha fått sin enhet.

Så vad tycker ni om iPhone X? Vad är bra? och vad är mindre bra?

Batteritiden upplevs som märkbart bättre. Upplevelsen av förändringen av mutitaskingen samt sättet att stänga apparna känns modernare och bättre.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-11-06 11:11
Ursprungligen av LeifB:

Jag använde backupen - ja, jag har (ännu) kvar den ”gamla” iphone7:an

Det har inte med uppdateringen till iOS11 att göra? Efter den var jag tvungen att ladda ner alla två specialringsignaler igen. Tänkte att du kanske inte hade uppdaterat OS på din gamla telefon, och när du flyttade till X:en så försvann de? Jag tror jag laddade ned dem igen från iTunes (utan kostnad).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 11:11
Ursprungligen av marcushenkel:

Har stött på en sak som jag reagerar på. Sitter på en silver-modell. Den kromade kanten är extremt repkänslig. Har på en dag redan fått små små repor på toppen av telefonen, ska tilläggas att jag har varit väldigt försiktig, sakta lagt den ner, inte dragit den på något bord eller så. Måste uppkommit av t.ex små små korn/damm/skräp man har i byxfickan eller något sånt. Enda sättet jag kan komma på att toppen legat emot något.

Kommer bli intressant att se hur mycket repor det kommer bli med tiden.

Det är givet, som med alla produkter som är i rostfritt stål. Samma sak med Apple Watch men det vet man ju om man köper någonting i rostfritt stål, det räcker att bara titta på det för att det ska repas.

Hur som, det blir en fin patina på kanten. Så länge man kan hålla framsidan och baksidan repfri så får det gärna bli repor på kanten.

Ursprungligen av Hoya:

Saknar doubletap för att få ner skärmen en aning när man använder den med en hand.

När man har svipat upp halvvägs för att få fram multitasking så tycker jag det är konstigt att man inte kan svipa upp för att stänga någon app, här är det som det var förut en gång i tiden, man måste hålla fingret över det som ska stängas, sedan får man upp minustecken på allt man har öppet.

Vet inte om du fått svar på din fråga redan. Men gå in i Inställningar » Hjälpmedel » Lätt att nå.

Då behöver du bara swajpa nedåt på "homebaren" så blir aktiveras "Lätt Att Nå"Så kommer man tex åt controlcenter lättare

Ursprungligen av Hoya:

Saknar doubletap för att få ner skärmen en aning när man använder den med en hand.

När man har svipat upp halvvägs för att få fram multitasking så tycker jag det är konstigt att man inte kan svipa upp för att stänga någon app, här är det som det var förut en gång i tiden, man måste hålla fingret över det som ska stängas, sedan får man upp minustecken på allt man har öppet.

När minustecknet kommer fram så kan du svepa uppåt för att döda appen som tidigare

Ursprungligen av j0hanSE:

Vet inte om du fått svar på din fråga redan. Men gå in i Inställningar » Hjälpmedel » Lätt att nå.

Då behöver du bara swajpa nedåt på "homebaren" så blir aktiveras "Lätt Att Nå"Så kommer man tex åt controlcenter lättare

Det finns ytterligare en liten genväg som inte är helt "renlärig".

Inställningar - Allmänt - Hjälpmedel - AssistiveTouch -> på (och anpassa sedan).

Då får du en liten virtuell knapp som du kan placera i nederkant och där du kan välja diverse småfunktioner på.

Som sagt, inte helt renlärigt men kan passa vissa personer.

Ursprungligen av zinned:

Hur som, det blir en fin patina på kanten. Så länge man kan hålla framsidan och baksidan repfri så får det gärna bli repor på kanten.

Fint ? inte direkt va!

Helt perfekt storlek och precis vad jag väntat på
Man kan inte tro att den har större skärm än plusmodellerna som idag är helt passé

Face ID är jättesmidigt, då man kan vara lite blöt om handen och ändå öppna upp, vilket inte fungerade med knapphelvetet

Äntligen har min önskan om hur en iPhone skall se ut blivit verklighet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 15:05
Ursprungligen av @ndreas:

Fint ? inte direkt va!

Johodå. Enligt mig är det inga problem alls och har sin charm.

Dessutom, den som råkar ha stora problem med detta kan ju alltid gå in till valfri juvelerare och få den uppputsad till orginalutförande om man vill...eller göra det själv.

Ni som har fått er iPhone - Lägg gärna upp lite bilder också! ? ? Kan man få bra oskärpa i bakgrunden eller går det att justera med deras verktyg?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-06 15:27
Ursprungligen av calinou:

Ni som har fått er iPhone - Lägg gärna upp lite bilder också! Får man bra oskärpa i bakgrunden eller kan man justera med deras verktygen?

Jag kan rekommendera den här appen där du har möjlighet att justera på oskärpan efteråt http://developmunk.dk/slor

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 17:57

Någon av er som har upplevt problem med Face-ID som jag har gjort? Flera gånger när jag har tryckt på home/sleep så har jag mötts av...ingenting. Ingen klocka på skärmen, inget hänglås, ingenting. Sveper jag nerifrån och upp så kommer jag in men inget visas på skärmen innan dess.

Jag testade också att stänga av Face-ID för åtkomst till luren men det var fortfarande tomt på skärmen. Dock märkte jag då att siffrorna för att slå in koden, när man inte använder Face-ID, fanns där fast de inte syntes. Jag lyckades slå in koden ”i blindo”, annars hade det nog varit helt kört att komma in i luren alls.

Någon som upplevt detta?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-06 20:09

Oops, håll lagom hårt i din X!
https://9to5mac.com/2017/11/06/iphone-x-the-m...

Sagt det i en annan tråd, men jag stör mig sjukt mycket på swipeup-strecket längts ner. Speciellt då det är vitt.
Förhoppningsvis försvinner det i framtida versioner när Apple anser att folk förstått.

Sen tycker jag att batteritiden är lite sämre jämfört med 7+

Sen är tyvärr skärmen för liten, i alla fall känns det så med alla Appar som inte utnyttjar ytan.

  • Medlem
  • 2017-11-06 21:27
Ursprungligen av Chaosstar:

Sagt det i en annan tråd, men jag stör mig sjukt mycket på swipeup-strecket längts ner. Speciellt då det är vitt.
Förhoppningsvis försvinner det i framtida versioner när Apple anser att folk förstått.

Märkligt att det inte går att dölja eller ha framme via inställning

Ursprungligen av Chaosstar:

Sen är tyvärr skärmen för liten, i alla fall känns det så med alla Appar som inte utnyttjar ytan.

Eh? Skärmen känns för liten pga att det finns appar som inte är anpassade för skärmen?

Det är något i denna logik som jag inte riktigt greppar

Ursprungligen av BlackSmp:

Eh? Skärmen känns för liten pga att det finns appar som inte är anpassade för skärmen?
Det är något i denna logik som jag inte riktigt greppar

Menar att det är ännu värre då inte apparna är anpassade helt.
Hur som helst så saknar jag bredheten hos 7+

Ursprungligen av jimel:

Såg det men skulle vilja ha det framme hela tiden.

Håller med, hade hellre sett procent än batteriet.

Ursprungligen av RolexJocke:

Någon som vet om man har ett riktigt helskägg och rakar av detta och då inte kommer in med Face Id.
Hur löser man detta? Jag antar att det inte är helt lätt att komma runt.

Det finns en film där de testar detta och första två gångerna så ber telefonen om kod efter det så fungerar det.

Ursprungligen av MalcomX:

Helt perfekt storlek och precis vad jag väntat på
Man kan inte tro att den har större skärm än plusmodellerna som idag är helt passé

Face ID är jättesmidigt, då man kan vara lite blöt om handen och ändå öppna upp, vilket inte fungerade med knapphelvetet

Äntligen har min önskan om hur en iPhone skall se ut blivit verklighet

Skärmen är längre på diagonalen men ytan är snäppet mindre än plus modellerna. X är smalare men längre. Jag tycker som flera andra att jag saknar bredden. Men ju mer jag håller i telefonen så känns greppet bättre i denna.

Angående blöta händer och Touch ID så kan man lägga in blöta fingrar så fungerar det bra/bättre sen när man ska låsa upp telefonen med blöta händer.

______

Tycker också överlag att telefonen är väldigt bra. Men saknar lite i bredd, det blir inte helt bekvämt att skriva på den men båda händerna i stående läge. Men att sköta den med en hand är mycket bättre än plusmodellerna.

En annan sak jag irriterar mig på är att inbäddade filmklipp (youtube) inte går att förminska ner så man kan fortsätta läsa på sidan medans klippet fortsätter att spela. Förr kunde man nypa till så förminskades spelaren men sen försvann det sättet och då fanns det två pilat uppe till vänster i filmklippet för att förminska. Men nu finns inte det heller..
(Vad jag vet iaf, ni får gärna rätta mig om jag har fel)

Så ni vill ha en fysiskt större skärm? Informationsmässigt så går det in mer på X skärmen än plus såväl i höjd som bredd.

Eller rättare sagt, ni vill ha en bredare telefon.

  • Medlem
  • 2017-11-07 04:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Så ni vill ha en fysiskt större skärm? Informationsmässigt så går det in mer på X skärmen än plus såväl i höjd som bredd.

Eller rättare sagt, ni vill ha en bredare telefon.

Jag tror grejen är att tidigare hade vi 16:9 format sedan kom det nya 18:9 formatet där Samsung gick upp till 18.5 : 9 och iPhone X ligger på 19.5 : 9. Om Apple valt rätt får ju nästa generation X visa

Edit: Nuförtiden måste man nästan lägga till formatet på skärmen och yta i cm2 och inte enbart tum

Jag håller med om att kvadratytan är ett väsentligt mått. Bra att du hittade det.

Personligen så tycker jag att Apple gjort rätt med bredden. X går att använda som enhandsdevice (för mig) medan plus är mer eller mindre tvåhandsdevice

Men det är personliga preferenser så i det ämnet så kan vi diskutera oss grå i ansiktet utan att komma överens

Bevaka tråden