Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X - köpråd - 64 eller 256 GB?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är riktigt sugen på att köpa iPhone X men kan inte bestämma mig för vilken lagring jag ska välja.
Har idag en 5S med 16GB som alltid har slut på utrymme. Det som tar mest plats är bilder och sms-konversationer. Allt annat är slimmat för att det inte finns plats.
Med X blir det mer intressant med 4K video och HDR så man lär behöva space, å andra sidan är 64 GB rätt mycket jämfört med 16.

Hur ska man resonera?

  • Medlem
  • 2017-11-04 23:37
Ursprungligen av Knutsson:

Hej!

Är riktigt sugen på att köpa iPhone X men kan inte bestämma mig för vilken lagring jag ska välja.
Har idag en 5S med 16GB som alltid har slut på utrymme. Det som tar mest plats är bilder och sms-konversationer. Allt annat är slimmat för att det inte finns plats.
Med X blir det mer intressant med 4K video och HDR så man lär behöva space, å andra sidan är 64 GB rätt mycket jämfört med 16.

Hur ska man resonera?

Har man råd så köper man högsta lagringsutrymme. Man kan aldrig få för mycket av den varan

Senast redigerat 2017-11-05 00:48
  • Medlem
  • 2017-11-05 00:22

Hej
64gb räcker inte långt idag om du vill ha 4k m.m När du ändå ska slänga pengar så släng allt på ett kort (telefon) ☺️

Mitt råd är lägg extra pengar på mer utrymme
Såg precis att jag har 65gb upptaget och detta var bara bilder/video jag har sparat. Som tur är har jag 256gb.

  • Medlem
  • 2017-11-05 02:05

Ta 256 GB om du ska hålla på med 4K. Spara den permanenta migränen till någon annan gång, var inte dumsnål om du kan. Blir bara jobbigt att hålla på med nödlösningar som Drive eller iCloud.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-05 10:21

En polare är i samma sits som dig, fast han har en 128GB 7’a.
Jag har en 128GB 6S+ och skulle ha svårt att klara mig med bara 64GB, men han använder typ 20GB på sin.
Beror på hur man använder telefonen helt enkelt, nöjer du dig med att bilderna ligger i iCloud och inte i fullformat på telefonen så räcker ju 64GB.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2017-11-05 11:27

Tänk på att 1 minuts inspelning i 4K är 400MB, om man har råd, kör på 256GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 10:41
Ursprungligen av Json_81:

nöjer du dig med att bilderna ligger i iCloud och inte i fullformat på telefonen så räcker ju 64GB.

Det är väl inte helt rätt att insinuera att bilder/video i iCloud skulle vara någon form av begränsning i jämförelse med att ha dem optimerade lokalt på telefonen. När du ska visa en bild eller video så laddas ju all data ner från iCloud och är sedan 100% ekvivalent med den du hade sparat lokalt på telefonen.

Jag personligen har en 64GB och en 256 GB skulle vara bortkastade pengar för mig då jag har det mesta i molnet iaf, iCloud/Dropbox/Amazon Drive etc.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-06 14:14
Ursprungligen av zinned:

Det är väl inte helt rätt att insinuera att bilder/video i iCloud skulle vara någon form av begränsning i jämförelse med att ha dem optimerade lokalt på telefonen. När du ska visa en bild eller video så laddas ju all data ner från iCloud och är sedan 100% ekvivalent med den du hade sparat lokalt på telefonen.

Jag personligen har en 64GB och en 256 GB skulle vara bortkastade pengar för mig då jag har det mesta i molnet iaf, iCloud/Dropbox/Amazon Drive etc.

Om man saknar uppkoppling är det svårt att få ner den där datan.
Då är det väl en begränsning?

Nu är det väl inte så ofta man sitter på en stubbe i skogen utan täckning och vill gå igenom alla sina bilder men iaf jag föredrar att ha dem lokalt ifall om att.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 14:58
Ursprungligen av Json_81:

Om man saknar uppkoppling är det svårt att få ner den där datan.
Då är det väl en begränsning?

Nu är det väl inte så ofta man sitter på en stubbe i skogen utan täckning och vill gå igenom alla sina bilder men iaf jag föredrar att ha dem lokalt ifall om att.

Hur ofta, handen på hjärtat, saknar du uppkoppling?

Jag kan säga, helt ärligt, att det ALDRIG sker för mig. Aldrig. Jag tar molnlagring över lokal lagring alla dagar i veckan. Men visst, vi är alla olika

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-06 16:47
Ursprungligen av zinned:

Hur ofta, handen på hjärtat, saknar du uppkoppling?

Jag kan säga, helt ärligt, att det ALDRIG sker för mig. Aldrig. Jag tar molnlagring över lokal lagring alla dagar i veckan. Men visst, vi är alla olika

Jag saknar i princip aldrig uppkoppling, men jag tycker man ska fundera över om man har ett sånt behov eller inte när man väljer lagring.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 18:16
Ursprungligen av Json_81:

Jag saknar i princip aldrig uppkoppling, men jag tycker man ska fundera över om man har ett sånt behov eller inte när man väljer lagring.

Självklart, helt enig.

Med det i minnet så är det väl då inte rätt att insinuera att det skulle vara en självklar begränsning att ha mycket i molnet istället för lokalt.

  • Medlem
  • 2017-11-06 18:33

Jag har ju då redan köpt en Iphone x 256gb men 64gb är rätt så lite minne och det vet Apple om så dom typ nästan tvingar dej att köpa den med mer gb för 64gb är typ som 16gb på din nuvarande mobil sen är jag en person som reser mycket och sånt så då har inte jag alltid mottagning. Skiljer inte mycket på priset och när man lägger så mycket kan man lika gärna lägga lite extra för att få plats med allt man vill.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-06 19:51
Ursprungligen av zinned:

Självklart, helt enig.

Med det i minnet så är det väl då inte rätt att insinuera att det skulle vara en självklar begränsning att ha mycket i molnet istället för lokalt.

För att det är precis vad det är?
64GB räcker gott för de flesta om man vill ha allt i molnet och då är man begränsad till att använda sakerna när man har uppkoppling.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 19:53
Ursprungligen av Json_81:

För att det är precis vad det är?
64GB räcker gott för de flesta om man vill ha allt i molnet och då är man begränsad till att använda sakerna när man har uppkoppling.

Du förstår inte.

Det är inte givet att det är ekvivalent med en begränsning av ha 64 GB och att ha saker i molnet. Allt beror på användaren själv. För många (kanske de flesta?) är de extra pengarna som 256 GB kostar mer värt att ha i plånboken än att ha dessa extra GB lagringsutrymme i telefonen.

  • Medlem
  • 2017-11-06 20:33

För mig är valet enkelt. Jag vill ha så mycket som möjligt. Hellre snålar jag en månad eller två eller tre och sparar ihop de 1700 kronorna (som det handlar om i det här fallet) än att jag står och senare och ångrar mig.

Lokal lagring är alltid mycket bättre än ”molnet” tycker jag. Men vi är ju alla olika och använder prylarna på olika sätt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-07 04:47
Ursprungligen av zinned:

Du förstår inte.

Det är inte givet att det är ekvivalent med en begränsning av ha 64 GB och att ha saker i molnet. Allt beror på användaren själv. För många (kanske de flesta?) är de extra pengarna som 256 GB kostar mer värt att ha i plånboken än att ha dessa extra GB lagringsutrymme i telefonen.

Nej, det är du som inte förstår.
Att det inte spelar någon roll för alla och att du vägrar se det som en begränsning ändrar inte att det per definition är en begränsning.

  • Medlem
  • 2017-11-07 05:14
Ursprungligen av Ljung:

För mig är valet enkelt. Jag vill ha så mycket som möjligt. Hellre snålar jag en månad eller två eller tre och sparar ihop de 1700 kronorna (som det handlar om i det här fallet) än att jag står och senare och ångrar mig.

Lokal lagring är alltid mycket bättre än ”molnet” tycker jag. Men vi är ju alla olika och använder prylarna på olika sätt.

Håller med dig om det
Helst skulle iPhone haft plats för SD kort

Oj vad det tog av!
Det blir nog 256 ändå. Var såld på ett av de första svaren att man alltid ska köpa så mycket man har råd med. Sen är ju det alltid en diskussionsfråga, om man anser sig ha råd.
iCloud photo library verkar intressant men det medför ju en kostnad på 300-1200kr/år och då är steget inte så långt till en något dyrare enhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-07 07:25
Ursprungligen av Json_81:

Nej, det är du som inte förstår.
Att det inte spelar någon roll för alla och att du vägrar se det som en begränsning ändrar inte att det per definition är en begränsning.

Om det är en begränsning eller ej beror helt på användaren och dennes användning, det förstår du inte. Det du insinuerar är att det är ett givet faktum att det skulle vara en begränsning för användarn med 64 GB minne, vilket är felaktigt.

Om du inte förstår detta nu heller så drar iaf jag mig ur diskussionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-07 07:26
Ursprungligen av Knutsson:

Oj vad det tog av!
Det blir nog 256 ändå. Var såld på ett av de första svaren att man alltid ska köpa så mycket man har råd med. Sen är ju det alltid en diskussionsfråga, om man anser sig ha råd.
iCloud photo library verkar intressant men det medför ju en kostnad på 300-1200kr/år och då är steget inte så långt till en något dyrare enhet.

Det är inte den enda fördelen utan en stor fördel är också att man alltid har alla bilder/videor, med edits, på alla sina enheter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-07 08:20
Ursprungligen av zinned:

Om det är en begränsning eller ej beror helt på användaren och dennes användning, det förstår du inte. Det du insinuerar är att det är ett givet faktum att det skulle vara en begränsning för användarn med 64 GB minne, vilket är felaktigt.

Om du inte förstår detta nu heller så drar iaf jag mig ur diskussionen.

Du verkar inte förstå vad en begränsning är. Det finns massor med saker som är begränsningar men som inte spelar någon roll för de flesta, eller åtminstone sällan spelar någon roll och man därför accepterar dem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-07 08:46

Nu tänker jag sticka ut hakan rejält och påstå att 64GB är inte det nya 16GB.
För det första, en 16GB erbjuder ~11GB lagring medans en 64:a ger grygt 55 ledigt.
Aldrig förr har vi haft så goda möjligheter att nyttja molnlagring: iCloud-bildbibliotek, iCloud Drive, avlastning av appar erbjuds.
200GB för 348kr/år kan delas på hela familjen. En familj på tre kan alltså nyttja ovan nämnda tjänster och få 3x64GB+66GB ≈ 130GB per person.

Hur 64+moln vs 256 i handen passar varje individ är svårt att säga, men möjligheten att använda en 64:a och samtidigt filma 4K, nyttja stora appar osv finns idag.

Bilden nedan är från min 128GB 7+. Jag behöver inte mer GB utan fundera över vad 17 jag håller på med.

Ursprungligen av Knutsson:

Hej!

Är riktigt sugen på att köpa iPhone X men kan inte bestämma mig för vilken lagring jag ska välja.
Har idag en 5S med 16GB som alltid har slut på utrymme. Det som tar mest plats är bilder och sms-konversationer. Allt annat är slimmat för att det inte finns plats.
Med X blir det mer intressant med 4K video och HDR så man lär behöva space, å andra sidan är 64 GB rätt mycket jämfört med 16.

Hur ska man resonera?

Hade iPhone 7 med 128 GB. Använde endast 20 GB totalt. Behövde således aldrig tömma telefonen (vilket jag behövde för min 16 GB iPhone 6). Eftersom jag sällan filmar, var valet givet - 64 GB. För mig var det alltså poänglöst att ha 256 GB, vilket skulle vara lika mycket kapacitet som min dator (MacBook Air) har.
Det som möjligen skulle kunna ha talat för 256 GB (i mitt fall) är att en sådan konfiguration kan vara lättare att sälja om 1 år eller så.

Ursprungligen av Manne23:

Hade iPhone 7 med 128 GB. Använde endast 20 GB totalt. Behövde således aldrig tömma telefonen (vilket jag behövde för min 16 GB iPhone 6). Eftersom jag sällan filmar, var valet givet - 64 GB. För mig var det alltså poänglöst att ha 256 GB, vilket skulle vara lika mycket kapacitet som min dator (MacBook Air) har.
Det som möjligen skulle kunna ha talat för 256 GB (i mitt fall) är att en sådan konfiguration kan vara lättare att sälja om 1 år eller så.

Vettiga synpunkter. Jag slogs med samma överväganden men slutade med 256 GB trots att jag tror att jag skulle klarat mig med 64. Vågade inte riktigt chansa denna gång men nästa gång så...

  • Medlem
  • 2017-11-08 05:02

iPhone X 256GB ligger just nu på 13190 kr på tex Webhallen. Började den inte på 13495 kr?

Fel av mig blanda äpplen med päron
5 spänn billigare än Apple så det kan ju kvitta ?

Ursprungligen av PaO:

iPhone X 256GB ligger just nu på 13190 kr på tex Webhallen. Började den inte på 13495 kr?

Fel av mig blanda äpplen med päron
5 spänn billigare än Apple så det kan ju kvitta ?

Det är i alla bättre än den som låg ute på blocket i fredags... 28.000:-

1
Bevaka tråden