Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusiondrivens HDD har gått sönder

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac 27 tum (sent 2012) med High Sierra och en 3 TB Fusiondrive. För en tid sedan slutade den att fungera. Efter en del strul, lyckades jag i Terminalen att separera de båda enheterna i Fusiondriven. Det visade sig att det var HDD-delen som hade packat. Jag har en backupp men den var alldeles för stor för att lägga på SSD-delen (128 GB). Jag köpte en extern HDD och flyttade över backuppen dit och har den som startskiva. Det funkar nu men jag skulle vilja lägga över bland annat systemet till SSD:n från den externa HDD:n, för att snabba upp tillvaron. Hur går jag till väga? Några idéer?

Om jag vore du så skulle jag ha investerat i en SSD och bytt hårddisken. På ifixit kan du läsa hur du gör. Annars gör du en vanlig ominstallation på din lilla SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-06 08:37

Håller med om att byta disken. Men om det nu inte känns som ett alternativ. Så är det enklaste att nyinstallera systemet på SSDn. Och sen använda den externa för lagring av information. Du kan även köra större applikationer från den externa HDDn. Dom måste inte ligga på systemdisken. Du kommer åt all information från den även om du inte startar från den. (Förutsatt att du inte kryperat disken.)

1
Bevaka tråden