Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Flärp" på iPhone X

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-11-02 11:49

Läste om iPhone X där de verkar störa sig på den s.k. flärpen.

I artikeln säger de bl.a. att den är till för att skapa ett unikt utseende.
De undrar också varför man inte har svart bakgrund så man inte ser att det är en "flärp"

Fast grejen är väl den att man måste ha plats till kamera m.m.

Man kunde ju då gjort som Samsung och låta skärmen sluta tidigare.

Fast då går man ju miste om en del skärmyta.

Som jag har sett på bilder så använder man ytorna bredvid till att visa tid och symboler.

Kanske hade varit snyggare med skärm över hela ytan men jag stör mig inte på det särskilt (i alla fall inte innan jag fått den)

Vilken artikel snackar du om!?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken artikel snackar du om!?

En artikel på Macworld.se
Länk till artikeln

Författaren, Samuel Nyberg, skriver "Men flärpen finns där för att ge Iphone X ett omedelbart, lättidentifierat utseende utan risk att förväxlas med någon annan ”kantfri” telefon, som Samsung Galaxy S8".

Jaha Samuel... är det DÄRFÖR flärpen är där!?! Nu fattar jag! Duh... Så det är alltså ingen design-kompromiss för att rymma FaceID-teknologin? Haha

Off-topic...
MacWorld.se är verkligen en riktig mardröm att läsa! Har dom ingen känsla för det estetiska alls!?! Typsnitt är blandat hejvilt med små annonser och länkar. Jag blir åksjuk. Och ändå blockerar jag annonser rätt så duktigt.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-11-02 14:01

Ja, precis. Borde ju skrivit det och länkat till artikeln.

Är väl där frontkameran och högtalaren sitter också?

Ursprungligen av iTiger:

En artikel på Macworld.se
Länk till artikeln

Har inte Apple uttalat sig officiellt i detta, att det helt enkelt inte ryms?

Kan hålla med om att Apple borde satt designregeln som så att top bar alltid har svart bakgrund. Då tror jag att man som användare skulle ha stört sig mindre.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-11-02 14:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har inte Apple uttalat sig officiellt i detta, att det helt enkelt inte ryms?

Kan hålla med om att Apple borde satt designregeln som så att top bar alltid har svart bakgrund. Då tror jag att man som användare skulle ha stört sig mindre.

Vad är det som inte ryms?

Ursprungligen av larsp777:

Vad är det som inte ryms?

Som rubriken säger, "flärpen". Tekniken har inte kommit så långt som att den kan byggas in kringliggande ram, utan den behöver sticka ut för att få plats.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-11-02 14:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Som rubriken säger, "flärpen". Tekniken har inte kommit så långt som att den kan byggas in kringliggande ram, utan den behöver sticka ut för att få plats.

Aha.

Jo, då hade man väl fått ha det inbyggt i ramen som du säger.

Särkilt kameran gör det väl svårt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-02 19:52

En flärp borde väl sticka ut, detta borde kallas en oflärp tycker jag.

  • Medlem
  • 2017-11-02 20:35
Ursprungligen av mattiL:

En flärp borde väl sticka ut, detta borde kallas en oflärp tycker jag.

Lugg ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-02 20:45
Ursprungligen av mattiL:

En flärp borde väl sticka ut, detta borde kallas en oflärp tycker jag.

Ursprungligen av PaO:

Lugg ?

Notch på engelska. Kunde bli hack eller urtag på svenska, istället för flärp.

Men lugg är ju precis det som iPhone X har!

Ungefär såhär:

René Ritchie på iMore har skrivit bra om detta. Bilden nedan visar de tre alternativ som fanns, sedan har jag kopierat lite text från artikeln.

Not so edgy: iPhone X with a full hardware bezel (left), faux software bezel (center), and the horns (right).

”The display really is edge-to-rounded-edge and manages to run completely across the glass and into the stainless steel band around the sides. That is, except for the big bite Apple took out of it at the top. The look has been popularly referred to as a "notch" or, internally and casually, as "forehead" and "ears". For some, it was and will forever be the "horns" (as in?).

In a perfect world, I'm sure Apple would have loved to have been able to create a truly edge-to-edge display, top and bottom. Since the TrueDepth camera system can't currently be hidden beneath the panel, the company was left with two choices: Give up on edge-to-edge altogether and run the TrueDepth camera module all the way across the top, or keep edge-to-edge at the rounded corners and let the TrueDepth camera system bite into the top. Apple chose the latter. And then spent significant time and effort engineering it.

It would have been much, much easier to go with a full bezel on top, either with actual atoms or by filling them in with black colored pixels.

But both of those choices would have made iPhone X look like every other big screen display on the market. And it would have made for a more distracting blob on the side of the screen when using it for augmented reality (AR).

So, Apple chose to showcase the horns. To own them. To spend all that silicon and display budget to carve, curve, and fill them, and make them the most visually distinct design element of iPhone X. So distinct that, with the Home button gone, the horns are now the most immediately recognizable thing about iPhone X. The thing that has replaced the Home button in icons.

It's easy to disagree with that choice. At first glance, the horns look awkward and distracting. At second and third glance as well. Like a spot in the corner of your eye or a splinter in your mind.

...

Subjectively, a lot of people at Apple who've been using iPhone X for an extended period of time seem to genuinely love the horns. But do they love them because they're truly great or simply because they're distinctively Apple? A lot of people on Twitter who have never used iPhone X seem not to. But do they not love them because they're bad or simply because they're unlike anything that's come before?

After having spent some time with the horns, I'm already beginning to forget about them. I can instantly see them if I look for them, of course. And on a white screen like web pages, they stick out more than on more color-filled and darker screens. in landscape it looks even odder at first, but I end up putting my thumb over the camera module anyway, so it's always at least partially obscured.

I'd still rather the horns disappear but only when and if Apple can go truly edge to edge. And I'm not sure how long that will take.

...

Will the horns age better? For now, they're a curious experiment in expansive display and peripheral data presentation. How they're received by millions of customers will determine if their distinctiveness is quickly rolled back or if it becomes truly iconic.

My strong hunch is the latter.”

Länk: iMore - iPhone X review

Nu efter cirka 6 timmars användning så lägger jag knappt märke till "the notch"/flärpen. Dock störde jag mig inte på den när det började komma prototyper av telefonen. Men som sagt, efter en stund så reflekterar man inte över att den är där. Min egen upplevelse.

  • Medlem
  • 2017-11-03 23:47
Ursprungligen av marcushenkel:

Nu efter cirka 6 timmars användning så lägger jag knappt märke till "the notch"/flärpen. Dock störde jag mig inte på den när det började komma prototyper av telefonen. Men som sagt, efter en stund så reflekterar man inte över att den är där. Min egen upplevelse.

Hur upplevs luren vid filmläge liggande?

Ursprungligen av PaO:

Hur upplevs luren vid filmläge liggande?

Bra, normalt så startar filmer/klipp i nedskalat format så att den inte är ända ut till kanterna(kortsidorna). Dubbelklickar man så att bilden blir till helskärm så är ”flärpen” så pass långt ut på sidan att den inte stör själva filmen/klippet. Men som sagt, det här är vad jag tycker. Vissa kan säkert störa ihjäl sig på den. Funkar hur bra som helst enligt mig!

  • Medlem
  • 2017-11-04 21:54
Ursprungligen av marcushenkel:

Bra, normalt så startar filmer/klipp i nedskalat format så att den inte är ända ut till kanterna(kortsidorna). Dubbelklickar man så att bilden blir till helskärm så är ”flärpen” så pass långt ut på sidan att den inte stör själva filmen/klippet. Men som sagt, det här är vad jag tycker. Vissa kan säkert störa ihjäl sig på den. Funkar hur bra som helst enligt mig!

vad bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-06 22:44
Ursprungligen av IngoX:

Men lugg är ju precis det som iPhone X har!

Ungefär såhär:

Samsungs version av ”luggen”!

https://www.99.se/artikel/10967-samsung-hanar...

Ursprungligen av Sörppa:

René Ritchie på iMore har skrivit bra om detta. Bilden nedan visar de tre alternativ som fanns, sedan har jag kopierat lite text från artikeln.
https://www.imore.com/sites/imore.com/files/styles/larger/public/field/image/2017/10/iphone-x-horn-alternatives.jpg?itok=zCj0NQN4
...
Länk: iMore - iPhone X review

När man begrundar dessa tre alternativ tror jag Apple valde rätt. De två första är tråkiga. Enda gången luggen/flärpen stör är film i helskärm, och det är inte det man främst har en iphone till.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-11-11 11:36
Ursprungligen av IngoX:

Samsungs version av ”luggen”!
https://www.99.se/artikel/10967-samsung-hanar...

När man begrundar dessa tre alternativ tror jag Apple valde rätt. De två första är tråkiga. Enda gången luggen/flärpen stör är film i helskärm, och det är inte det man främst har en iphone till.

Alternativ ett innebär väl mindre skärm. Alternativ 2 att man har mörk bakgrund.

Har inte fått min än men jag tycker det ser bra ut. Nu utnyttjar man ju utrymmena brevid "flärpen" till att visa tid och batteri.

Att gör den bakgrunden mörk i en applikation just där kan väl inte vara så svårt.

1
Bevaka tråden