Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FaceID med BankID

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-01 15:34

Hittar ingenstans på BankID`s hemsida om att de kommer att stödja FaceID direkt.
Apple sa i deras presentation om att de flesta appar som stödjer TouchID kommer att stödja FaceID.

Tankar kring detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-01 16:03

Jag tror själv inte att detta är något som rör Bank-ID över huvud taget. Jag skulle tro att implementationen av att autentisera med Touch-ID i appen kallar på en funktion i iOS som i sig själv triggar Touch-ID. Om man då påkallar denna funktion med en iPhone X med Face-ID så kommer Face-ID att triggas istället för Touch-ID, allt utan att utvecklaren av appen behöver göra någonting.

Min gissning.

Som Zinned skriver, BankId appen vet ingenting om FaceID eller inte. Den begär authenticering från systemet och får tillbaka ett ok eller inte.

Det enda som apparna kan göra (tror jag) är att kräva att authenticeringen ska ske via kod (eller inte). Detta eftersom BankId kräver kod för vissa saker

" Har BankID-appen stöd för Face ID?
Nej, tills vidare kan Face ID inte användas i BankID-appen. Detta kan dock förändras i framtiden."

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mob...

Förvånar mig inte. Android fick BankID med fingerläsare långt senare än iOS eftersom ingen annan lösning än TouchID ansågs tillräckligt säker.

BankID är givetvis med och avgör vilken säkerhetslösning de tycker duger.

BankID har inte stöd för FaceID. Det lär förmodligen komma i en uppdatering.

Källa.

edit: Multiman var snabbare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-01 16:21
Ursprungligen av MultiMan:

" Har BankID-appen stöd för Face ID?
Nej, tills vidare kan Face ID inte användas i BankID-appen. Detta kan dock förändras i framtiden."

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mob...

Och med "framtiden" bör de syfta på kommande vecka...

Ursprungligen av zinned:

Och med "framtiden" bör de syfta på kommande vecka...

Möjligt. Det tog över 2 år tills TouchID fick stöd efter att Apple släppte det fritt att använda för tredjeparts-appar (iOS 8).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-01 16:37
Ursprungligen av keptang:

Möjligt. Det tog över 2 år tills TouchID fick stöd efter att Apple släppte det fritt att använda för tredjeparts-appar (iOS 8).

Sant, jag menar mer att de måste ha förstått vidden av hur efterfrågat det är och därmed implementera det "omedelbart".

Ursprungligen av zinned:

Sant, jag menar mer att de måste ha förstått vidden av hur efterfrågat det är och därmed implementera det "omedelbart".

Det borde gå snabbt, få tag på en iPhone X först och sen testa och fixa appen.

Det verkar som det fungerar, man får ett felmeddelande att appen inte har stöd för det men sen låser den upp ändå, så krävs någon liten uppdatering av BankID (hoppas inte BankID blockar det under tiden man testar bara..).

Varför inte lyssna på Apple

Apple White paper om FaceId

Citat:

Other uses for Face ID
Third-party apps can use system-provided APIs to ask the user to authenticate using Face ID or a passcode, and apps that support Touch ID automatically support Face ID without any changes.

Craig Federighi har dessutom sagt detta i intervjuer

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför inte lyssna på Apple

Apple White paper om FaceId
Craig Federighi har dessutom sagt detta i intervjuer

Konstigt att man då får felmeddelande som jag skrev i inlägg #10.
En tweak behövs i vissa appar iallafall, som BankID.

Ursprungligen av keptang:

Konstigt att man då får felmeddelande som jag skrev i inlägg #10.
En tweak behövs i vissa appar iallafall, som BankID.

Jo, jag såg det men jag vill gärna se det själv först. Kul att du har fått tag på en telefon så tidigt.

Men jag misstänker att det snarare beror på att BankID gjort något hack i sin implementering och inte riktigt gjort som man ska. Det är inte första gången sådant händer. (Jag säger inte att BankID gjort fel tidigare. Bara att det är inte direkt ovanligt att olika tillverkare gör missar då och då)

Intressant att applikationen påstår att det inte går men ändå skickar iväg en begäran om autenticiering. Det låter som att de har hittat på någon egen check. Helt i onödan.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men jag misstänker att det snarare beror på att BankID gjort något hack i sin implementering och inte riktigt gjort som man ska. Det är inte första gången sådant händer. (Jag säger inte att BankID gjort fel tidigare. Bara att det är inte direkt ovanligt att olika tillverkare gör missar då och då)

Intressant att applikationen påstår att det inte går men ändå skickar iväg en begäran om autenticiering. Det låter som att de har hittat på någon egen check. Helt i onödan.

Förmodligen ropar BankID direkt på Touch ID eller något istället för APIt som täcker in både Touch ID och Face ID (vad det nu hette, minns inte). Det heter ju även explicit Touch ID i BankIDs app.

Någon liten fix säkert bara som BankID behöver göra i sin app.

Ursprungligen av keptang:

Förmodligen ropar BankID direkt på Touch ID eller något istället för APIt som täcker in både Touch ID och Face ID (vad det nu hette, minns inte). Det heter ju även explicit Touch ID i BankIDs app.

Någon liten fix säkert bara som BankID behöver göra i sin app.

Eller... någon liten fix som säkert bara BankID behöver göra...

De måste redan ropa på rätt api anrop, annars så skulle det inte fungera. De har lagt in en extra kontroll som tester något som inte ska testas

För det är enkelt att få till, det bevisar 1Password smidigt och bra

FaceId via 1Password

Ursprungligen av BlackSmp:

Eller... någon liten fix som säkert bara BankID behöver göra...

De måste redan ropa på rätt api anrop, annars så skulle det inte fungera. De har lagt in en extra kontroll som tester något som inte ska testas

För det är enkelt att få till, det bevisar 1Password smidigt och bra

FaceId via 1Password

Jepp, det är ju BankID vi talar om.

  • Superhjälte
  • 2017-11-01 19:58

BankID uppdaterade appen i dag. Nu har de spärrat FaceID.

Ursprungligen av Zop:

BankID uppdaterade appen i dag. Nu har de spärrat FaceID.

Misstänkte att det skulle ske. Man vill nog testa det ordentligt själva. Helt förståeligt enligt mig.
Folk med iPhone X får använda pinkoden tills vidare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-01 22:11
Ursprungligen av Zop:

BankID uppdaterade appen i dag. Nu har de spärrat FaceID.

Jag har då inte fått någon app-uppdatering.

Ursprungligen av zinned:

Jag har då inte fått någon app-uppdatering.

Kom en för 10-12 timmar sen eller liknande.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-02 01:28

Tack för utförliga svar ????

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-02 10:35
Ursprungligen av keptang:

Kom en för 10-12 timmar sen eller liknande.

Den dök upp idag. Jag väljer att inte uppdatera den än för att se hur den agerar

Ursprungligen av zinned:

Den dök upp idag. Jag väljer att inte uppdatera den än för att se hur den agerar

Men det hjälper inte om du tänkte prova på X. Du får den senaste versionen när du aktiverar din X

Bra beskrivning som de har "Vi förbättrar hela tiden BankId appen"

Jag skyller på Samsung och deras "PhotoID"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-02 11:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Men det hjälper inte om du tänkte prova på X. Du får den senaste versionen när du aktiverar din X

Vad menar du med att jag får den senaste versionen? Jag får väl ingen annan version än den som redan är installerad, tills jag väljer att uppdatera den.

Ursprungligen av zinned:

Vad menar du med att jag får den senaste versionen? Jag får väl ingen annan version än den som redan är installerad, tills jag väljer att uppdatera den.

Apparna hämtas från App Store vid återställning från backup och så vitt som jag vet så är det den senaste versionen som tas ner.

Möjligen så kanske man kan komma runt det med en lokal backup och med appen lagrad på datorn - men jag minns inte om det fortfarande är möjligt

För vi talar väl om BankId, FaceID och X?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-02 12:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Apparna hämtas från App Store vid återställning från backup och så vitt som jag vet så är det den senaste versionen som tas ner.

Möjligen så kanske man kan komma runt det med en lokal backup och med appen lagrad på datorn - men jag minns inte om det fortfarande är möjligt

För vi talar väl om BankId, FaceID och X?

Ah, just det. Du har rätt. Helt korrekt då apparna inte ligger i backupen utan endast dess data samt referensen till dem så att de tas ner från App Store vid restore.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-02 15:42

Apple säger ju att utvecklarna inte behöver göra nåt för att appar som i dag stödjer TouchID får FaceID, för de använder samma api.

Ursprungligen av macki81:

Apple säger ju att utvecklarna inte behöver göra nåt för att appar som i dag stödjer TouchID får FaceID, för de använder samma api.

Jag tror att det är så här: om en app som använder Touch ID struntar i om Touch ID eller Face ID används så behöver utvecklarna inte göra något, men om utvecklarna vill skilja på dessa fall så kan de göra det. T.ex. har 1Password en liten animation när man låser upp appen med Face ID, och BankID kan tillåta Touch ID men spärra Face ID. En annan app skulle kunna göra tvärtom, alltså tillåta Face ID men spärra Touch ID eftersom Face ID är säkrare.

  • Medlem
  • 2017-11-02 16:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skyller på Samsung och deras "PhotoID"

Ja det är Samsung fel att Bank ID inte vill vänta och testa Face ID på X innan de implementerar stöd. Storm i ett vattenglas

Bevaka tråden