Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av timofej:

De kan faktiskt debitera kontot direkt (https://help.seqr.com/sv-SE/support/solutions...). Men jag föredrar fakturan där jag kan överblicka mina köp.

Menar du att du inte vet vad du handlar när du är i affären? I så fall är det bara att titta i påsen så får du en överblick av ditt köp. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 16:05
Ursprungligen av Hank Solo:

Menar du att du inte vet vad du handlar när du är i affären? I så fall är det bara att titta i påsen så får du en överblick av ditt köp. ?

Även om man är i affären begär man kvittot ibland. Men det är inte det som det handlar om. I slutet av månaden vill jag se hur mina utgifter ser ut. Jag gillar när allt är sammanställt på samma ställe. Men har förståelse för dem som föredrar direkt dragning från kontot. Smaksak i min mening.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-25 16:11
Ursprungligen av timofej:

De kan faktiskt debitera kontot direkt (https://help.seqr.com/sv-SE/support/solutions...). Men jag föredrar fakturan där jag kan överblicka mina köp.

Det kan de inte. Det de gör är att de sätter upp en autogirering som automatiskt kommer belasta kontot med summan efter 1-2 dagar.

Fail. Igen.

Ursprungligen av adress@mac:

Skulle hellre ha bra inlåningsränta - eftersom jag inte har ngr bolån. Är helt slutbetalda. Däremot 2 pensionsföräkringar - som är nog så viktigt med avkastning. Tror ändå SEB kommer ganska snart med Apple Pay - beroende på hur avtalen ser ut med Eurocard och Apple. SEB har ju inte VISA längre.

Att de inte har VISA längre känner jag till men vad har det för betydelse gällande Apple Pay?

Ursprungligen av timofej:

Även om man är i affären begär man kvittot ibland. Men det är inte det som det handlar om. I slutet av månaden vill jag se hur mina utgifter ser ut. Jag gillar när allt är sammanställt på samma ställe. Men har förståelse för dem som föredrar direkt dragning från kontot. Smaksak i min mening.

Finns appar där du kan lägga in ALLA dina inköp för att se en sammanställning av dina utgifter...annars räcker det med att logga in på din bank och kolla ditt konto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-25 19:45

Testade precis på Ica utan problem. Galet va fort de gick! Älskar det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-25 21:22

Testade på Ica Maxi i Göteborg utan problem. De hade bara en Samsung Pay logga vid terminalen och personalen visste inte om det funkade, men det gick utmärkt Kul!

Ursprungligen av zinned:

Det kan de inte. Det de gör är att de sätter upp en autogirering som automatiskt kommer belasta kontot med summan efter 1-2 dagar.

Fail. Igen.

Att de inte har VISA längre känner jag till men vad har det för betydelse gällande Apple Pay?

Det skall väl vara knutet till ett kort och bank. Alla VISA bytes ut på SEB. För mig har det betydelse även om jag har fel när/om det gäller Apple Pay ?

Är det nån mer här som funderar på att byta bank till Nordea?
Jag tänkte först vänta och se, men varför ska jag göra det?
Någon som tycker att Nordeas internetbank är sämre än Swedbanks?

Ursprungligen av Chaosstar:

Är det nån mer här som funderar på att byta bank till Nordea?
Jag tänkte först vänta och se, men varför ska jag göra det?
Någon som tycker att Nordeas internetbank är sämre än Swedbanks?

Du menar att du skall byta till Nordea bara på grund av Apple Pay? Behövs det inte mer har Nordea varit smarta - eller ev. kunder lättpåverkade. Inom snar framtid har alla banker Apple Pay. Är man nöjd i övrigt med sin bank - varför så bråttom - till en ”svikarbank”. Tror dessutom att många av ”dom stora kontona” kommer att dyka upp på Swedbank.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-25 22:16
Ursprungligen av Chaosstar:

Är det nån mer här som funderar på att byta bank till Nordea?
Jag tänkte först vänta och se, men varför ska jag göra det?
Någon som tycker att Nordeas internetbank är sämre än Swedbanks?

Här blir allt ganska avgörande beroende på sin affär hos banken. Har du ett t.ex bolån och pensionssparande hos Swedbank så kanske, om det ändå inte är i läge, det är overkill. Visst, man ska byta bank ibland men att göra det för Apple Pay när det bara gått 1 dag känns för mig mer krångligt än gött.

Öppna ett konto på Nordea och beställ ett kort. Dunka över lite pengar.
Min bank är SEB, men jag hade Nordea innan och såg ingen anledning till att döda mina konton och mitt kort.
”Bra att ha” slog för en gångs skull in ;]

  • Medlem
  • 2017-10-25 22:57
Ursprungligen av Chaosstar:

... Någon som tycker att Nordeas internetbank är sämre än Swedbanks?

Nej, den är bättre. Swedbanks är inte ens färdigbyggd (blandning av nytt och gammalt). Ingen av dem tar Bank ID på fil. Jag har Länsförsäkringar. Det är en bra internetbank, och den tar Bank ID på fil. Mycket smidigare vid datorn.

Ursprungligen av adress@mac:

Du menar att du skall byta till Nordea bara på grund av Apple Pay? Behövs det inte mer har Nordea varit smarta - eller ev. kunder lättpåverkade. Inom snar framtid har alla banker Apple Pay. Är man nöjd i övrigt med sin bank - varför så bråttom - till en ”svikarbank”. Tror dessutom att många av ”dom stora kontona” kommer att dyka upp på Swedbank.

Det är ju så man ska göra. De som driver på utvecklingen ska väl såklart ha cred för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-25 23:10
Ursprungligen av kladda:

Öppna ett konto på Nordea och beställ ett kort. Dunka över lite pengar.
Min bank är SEB, men jag hade Nordea innan och såg ingen anledning till att döda mina konton och mitt kort.

Exakt så har jag gjort och väntar nu bara på kortet. Vi är kunder hos SEB sedan gammalt men kommer testköra Nordea nu lite.

Spontant måste jag säga att gränssnittet för deras internetbank i en desktop browser likväl som deras app känns oerhört 1986 men kan ju iofs fylla sin funktion iaf. Svårt att testköra helt när man t ex har e-fakturor och annat kopplat till SEB.

Om det faller väl ut så tänker jag iaf pressa Nordea och SEB mot varandra och se vad vi kan trolla fram för bolåneräntor.

Ursprungligen av Alix:

Nej, den är bättre. Swedbanks är inte ens färdigbyggd (blandning av nytt och gammalt). Ingen av dem tar Bank ID på fil. Jag har Länsförsäkringar. Det är en bra internetbank, och den tar Bank ID på fil. Mycket smidigare vid datorn.

Varför vill man ha Bank-ID på fil? Nyfiken. Inget är väl smidigare än mobilt Bank-ID som man alltid har med sig och kan använda där det behövs?

  • Medlem
  • 2017-10-25 23:27
Ursprungligen av zinned:

... Varför vill man ha Bank-ID på fil? Nyfiken. Inget är väl smidigare än mobilt Bank-ID som man alltid har med sig och kan använda där det behövs?

Som jag skrev, när man sitter vid datorn. Inloggningen öppnar automatiskt (Chrome) eller efter dialogruta (Safari) Bank ID-programmet på datorn, man matar in sitt egenvalda lösenord, och så är man inne. Funkar emellanåt även på sajter som säger sig vilja ha mobilt Bank ID. På mobilen har jag mobilt Bank ID med Touch ID för inloggning men kod för signering.

Ursprungligen av Chaosstar:

Är det nån mer här som funderar på att byta bank till Nordea?
Jag tänkte först vänta och se, men varför ska jag göra det?
Någon som tycker att Nordeas internetbank är sämre än Swedbanks?

Ta ett St1 kort istället

Får man en pappersfaktura varje månad på ST1-kortet eller kommer det i appen?

Ursprungligen av Texmex:

Får man en pappersfaktura varje månad på ST1-kortet eller kommer det i appen?

Vad jag kan läsa mig till på st1 hemsida så får du fakturan på mejlen gratis. Du kan få pappersfaktura om du vill, då tillkommer avgift. Du kan ju ändå kolla summan på appen o betala/ föra över pengar då OCR brukar vara samma varje månad på kreditkort.

Ursprungligen av Chaosstar:

Är det nån mer här som funderar på att byta bank till Nordea?
Jag tänkte först vänta och se, men varför ska jag göra det?
Någon som tycker att Nordeas internetbank är sämre än Swedbanks?

Precis lämnat skitbanken och kommer inte gå tillbaka, sitt lugnt i båten och vänta in en annan bank, det kommer stöd där också.

Ursprungligen av Texmex:

Får man en pappersfaktura varje månad på ST1-kortet eller kommer det i appen?

Jag avser att ta det via E-faktura efter första pappersfakturan (som har 15 kr i avgift). En liten smäll för att ligga på topp

BTW: Nordea säger upp 6000 pers enligt nyheter idag

Nu har jag i alla fall skaffat ett Nordeakonto och ett bankkort är på väg.
Kommer börja med att flyta över pengar till kontot.
Fungerar det bra kommer jag flytta mitt lönekonto från Swedbank till Nordea, men låta Swedbankkontot finnas kvar tills vidare.

Ursprungligen av adress@mac:

Du menar att du skall byta till Nordea bara på grund av Apple Pay? Behövs det inte mer har Nordea varit smarta - eller ev. kunder lättpåverkade. Inom snar framtid har alla banker Apple Pay. Är man nöjd i övrigt med sin bank - varför så bråttom - till en ”svikarbank”. Tror dessutom att många av ”dom stora kontona” kommer att dyka upp på Swedbank.

Väntar och hoppas på Swedbank eller Norwegian bank. Samt varför St1 kan man fråga sig - har aldrig hört talas om dom.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nu har jag i alla fall skaffat ett Nordeakonto och ett bankkort är på väg.
Kommer börja med att flyta över pengar till kontot.
Fungerar det bra kommer jag flytta mitt lönekonto från Swedbank till Nordea, men låta Swedbankkontot finnas kvar tills vidare.

Låter bra. Kanske kommer göra likadant. Swedbank måste lära sig att ligga framme om de vill ha kvar sina kunder.
Jag har fått mitt Nordea kort men avvaktar lite med att aktivera det då jag redan har St1 nu. Men Swedbank står inte högt i kurs för mig nu.

Funkade fint på McDonalds igår men inte på min lokala Coop butik.
Är det läsaren som avgör om det fungerar eller måste kedjan ansluta sig?

Ursprungligen av Tjosansa:

Funkade fint på McDonalds igår men inte på min lokala Coop butik.
Är det läsaren som avgör om det fungerar eller måste kedjan ansluta sig?

Läsaren.

Jag körde också nyss på McDonalds

Ursprungligen av calinou:

Väntar och hoppas på Swedbank eller Norwegian bank. Samt varför St1 kan man fråga sig - har aldrig hört talas om dom.

Har du sett på svensk reklamfinansierad TV så borde det vara svårt att undvika att märka dem... "Ibland är det skönt att vara ensam när man tankar..."

Varför St1? - Kommer troligen via anslutningen i Finland. Det är ett finsk bolag.

BTW: Norwegian är norsk, jag skulle inte hålla andan medan jag väntar på dem. Apple Pay har inte lanserats i Norge - inte ens annonserats

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-26 15:42
Ursprungligen av jimel:

Precis lämnat skitbanken och kommer inte gå tillbaka, sitt lugnt i båten och vänta in en annan bank, det kommer stöd där också.

Med tanke på hur du uttrycker dig så blir jag nyfiken...vad gör att du anser Nordea vara en "skitbank"? I mina ögon är alla banker mer eller mindre as men jag är seriöst nyfiken då jag ska försöka utvärdera dem så gott det går.

Banker är som bekant mera eller mindre kriminella utsugarstrukturer, det har man vetat i hundratals år. Bland banker i Sverige så är Nordea bevisligen den vidrigaste banken av alla, ett riktig skumraksföretag, slödder som kammar sig med fläskkotletter och lämnar Sverige - ett land vars folk byggde upp denna bank via Staten - för att dom inte vill vara med och betala försäkring som ska skydda folket när dom fuckar upp och förstör ekonomin. Jag skulle inte gå till Nordea om jag hade en pistol mot tinningen. Går man till Nordea så har man förverkat sin rätt att klaga på "bankerna"...på "bankväsendet".

SEB verkar inte ha några planer på att införa denna nymodighet på länge. Det säger man i alla fall i en diskussionstråd på Facebook angående SEB och Apple Pay. Själv blir jag inte ett dugg förvånad, banken har ju precis börjar med NFC-kort...

Ursprungligen av zinned:

Med tanke på hur du uttrycker dig så blir jag nyfiken...vad gör att du anser Nordea vara en "skitbank"? I mina ögon är alla banker mer eller mindre as men jag är seriöst nyfiken då jag ska försöka utvärdera dem så gott det går.

Nordeas huvudkontor har lämnat Sverige tror jag det var.. Stod om det i tidningarna för ett tag sedan.
Håller med dig om banker överlag. Så den som erbjuder bäst tjänster vinner. simple as that.

Bevaka tråden