Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med Apple tv 4k modell

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har problem med att apple tv bara får svart bild ibland när man startar den. Det verkar som att den har tappat kopplingen till tvn. Har provat tre olika hdmi kablar, kopplat den till olika utgångar på förstarkaren och kopplat den direkt till flera olika av hdmi ingångarna på tvn. Men ändå händer det ibland men inte alltid när man startar den.
Det enda som hjälper är att dra ut strömsladden till apple tv och starta om den.
Har även provat en återställning och installerat om iOS 11 men inget hjälper.
Jag har Bravia sync på, på min Sony tv och redan då vet jag att jag behöver dra ut ström kabeln på apple tvn när apple tv namnet inte kommer upp när jag växlar till hmdi porten som den är inkopplad till på tvn. Så jag antar att apple tvn på något sätt slutar skicka hdmi signal till tvn.
Någon annan som haft samma problem?
Hade aldrig något sådant här problem med min apple tv 3. Och ps4, rasberry pi, switch och allt annat jag har kopplat genom förstärkaren funkar utan problem.

Ursprungligen av Cappachino:

Har problem med att apple tv bara får svart bild ibland när man startar den. Det verkar som att den har tappat kopplingen till tvn. Har provat tre olika hdmi kablar....

Av de 3 kablar du testat... är du säker på att minst en är HDMI 2.0 eller bättre?

Känns det inte som att din Apple TV försöker skicka innehåll som kabeln inte stödjer? Det skulle nämligen leda till svart bild.

Det finns många kablar som säger att de klarar UHD, men de kan fortfarande vara HDMI 1.4. Jag köpte min kabel på Apple Store (av alla ställen). De har en 2.1 somstödjer allt du vill: UHD, HDR/Dolby Vision och du kan även ställa om till 4:2:2 i färgdjup istället för 4:2:0.

Om du redan har full koll på detta och kan utesluta det, så får någon annan ta vid.

Jag tror det är många som kommer att köpa fel HDMI till sin Apple TV. Det var flera försäljare jag pratade med som glatt rekommenderade en 1.4:a kabel som var ”UHD klar”. Det är inte den man skall ha.

PS. Du kopplar inte Apple TV:n genom förstärkaren va?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-22 10:37

Thomas Ytterberg förklarar HDMI och kablar här:
https://m.sweclockers.com/artikel/22077-bilda...

Summa summarum, kablar har inga versionsnummer.

Ursprungligen av mattiL:

Summa summarum, kablar har inga versionsnummer.

Precis så, direktlänk till kabel-sidan.

Ursprungligen av mattiL:

Summa summarum, kablar har inga versionsnummer.

Till att börja med så vill jag understryka att jag inte pratar om ”High end” eller ”Low End” kablar.

Kablar certifieras/testas mot de olika protokollen. Det kan mycket väl vara humbug—har inte kollat upp.

Däremot:

Apple TV 4K låter dig inte byta bildläge på enheten utan att först kontrollera kabeln. Den gör ett test och ber dig bekräfta att du får bild i nya läget. Samma när man byter från 420 till 422.

Har svårt att tänka mig att Apple skulle implementera detta extra steg om man kunde förutsätta att alla HDMI-kablar skall fungera.

Min fullt fungerande semi-premium HDMI-kabel jag använt dagligen till min förra Apple TV (versionen innan 4K) gav ingen bild när Apple TV 4K växlade till HDR.

Den nya kabeln fungerade direkt.

Det var mot bakgrund av detta jag försökte applicera logiskt tänkande mot min medgivet stora likgiltighet inför kabelprestanda.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Av de 3 kablar du testat... är du säker på att minst en är HDMI 2.0 eller bättre?

Känns det inte som att din Apple TV försöker skicka innehåll som kabeln inte stödjer? Det skulle nämligen leda till svart bild.

Det finns många kablar som säger att de klarar UHD, men de kan fortfarande vara HDMI 1.4. Jag köpte min kabel på Apple Store (av alla ställen). De har en 2.1 somstödjer allt du vill: UHD, HDR/Dolby Vision och du kan även ställa om till 4:2:2 i färgdjup istället för 4:2:0.

Om du redan har full koll på detta och kan utesluta det, så får någon annan ta vid.

Jag tror det är många som kommer att köpa fel HDMI till sin Apple TV. Det var flera försäljare jag pratade med som glatt rekommenderade en 1.4:a kabel som var ”UHD klar”. Det är inte den man skall ha.

PS. Du kopplar inte Apple TV:n genom förstärkaren va?

Kanske skulle skrivit att jag har vanlig HD tv och ingen 4k tv..
kabel version bör väl inte spela nån roll om man kör vanlig Hd?
givetvis så kör jag inställningar 1080p 60hz på apple tvn. Även prövat ändra till RGB hög men bli samma sak.
Kör kabeln rakt in i tvn. Starta Apple tv morse och då funkar det som det ska. Händer kanske 1 av 5 gånger att det inte kommer någon bild och måste dra ström kabeln. Hände nu igen när jag starta tvn byte ingång till apple tv och starta apple tv så bara svart på tvn.

Senast redigerat 2017-10-22 14:21
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2017-10-22 19:32

ATV genom förstärkare

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Av de 3 kablar du testat... är du säker på att minst en är HDMI 2.0 eller bättre?

Känns det inte som att din Apple TV försöker skicka innehåll som kabeln inte stödjer? Det skulle nämligen leda till svart bild.

Det finns många kablar som säger att de klarar UHD, men de kan fortfarande vara HDMI 1.4. Jag köpte min kabel på Apple Store (av alla ställen). De har en 2.1 somstödjer allt du vill: UHD, HDR/Dolby Vision och du kan även ställa om till 4:2:2 i färgdjup istället för 4:2:0.

Om du redan har full koll på detta och kan utesluta det, så får någon annan ta vid.

Jag tror det är många som kommer att köpa fel HDMI till sin Apple TV. Det var flera försäljare jag pratade med som glatt rekommenderade en 1.4:a kabel som var ”UHD klar”. Det är inte den man skall ha.

PS. Du kopplar inte Apple TV:n genom förstärkaren va?

Förlåt att jag använder er tråd, men jag kopplar min ATV 3 genom förstärkaren, det fungerar, men är det fel? (Jag har sedan en projektor kopplad till förstärkaren.)

Ursprungligen av ntg:

Förlåt att jag använder er tråd, men jag kopplar min ATV 3 genom förstärkaren, det fungerar, men är det fel? (Jag har sedan en projektor kopplad till förstärkaren.)

Det låter rätt.

Min kommentar ovan var mer i felsökningssyfte.

En HDMI-kabel har inga versionsnummer och det är inte alls kabeln som selektivt avgör ifall Dolby Vision, HDR, Dts-ljud eller andra kretsbaserade funktioner fungerar eller inte. Allt handlar om att kabeln kan överföra den bandbredden som krävs för signalen. Där kan det tryta ifall kabeln är på gränsen i fråga om kapacitet eller på annat sätt är undermålig, skadad eller glapp.

Nu kan det bli svart av alla möjliga andra orsaker, vanligtvis att handskakningsprocessen inte fungerar. Men detta är ändå ganska sällan problemet för min del som ändå kopplar ett par dussin nya olika prylar med HDMI varje månad. Enda gången jag regelbundet drabbats av svart skärm var just med en kabel som inte vill kliva över 450 MHz i bandbredd. Fungerande fint i ena stunden när bildsignalen låg under det kravet. Svart när signalen klev över.

Eftersom jag har testutrustning för detta kunde jag också ganska snabbt konstatera att kabeln behövde bytas ut. Inga fler svarta skärmar.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Allt handlar om att kabeln kan överföra den bandbredden som krävs för signalen. Där kan det tryta ifall kabeln är på gränsen i fråga om kapacitet eller på annat sätt är undermålig, skadad eller glapp

Men det är ju precis det som folk avser när man pratar om versionsnummer: man syftar på bandbredden som specifikationen tillåter. Sen när man handlar frågar man efter en kabel som är testad mot den önskade bandbredden.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men det är ju precis det som folk avser när man pratar om versionsnummer: man syftar på bandbredden som specifikationen tillåter. Sen när man handlar frågar man efter en kabel som är testad mot den önskade bandbredden.

Ja, det frågas ständigt fortfarande efter fel saker och det tipsas ständigt om fel saker som inte finns, likt "2.0-kablar" trots att det är hyfsat tydligt vad som gäller. Åtminstone har det varit detta de senaste 8 åren när HDMI Licensing/Forum började certifiera tillverkningen.

Det finns kablar där tillverkningen är certifierad mot den önskade bandbredden och det är High Speed. High Speed-kablar klarar den 18 Gbps-bandbredd som krävs för 4K/60 och 4:4:4 och därmed alla de kretsbaserade funktionerna man idag kan förvänta sig.

Det enda du som köpare behöver tänka på när det gäller HDMI-kabel är just detta: High Speed.

Vill du vara ännu säkrare? Vem som helst kan förfalska en High Speed-logotyp eller prata om High-Speed när det rör sig om 5 meter, men slira på 15 meter. Då är det Premium High Speed som gäller där kabelns äkthet och tillverkning kan spåras via hologram och QR-kod. Premium High Speed-kablar certifieras också för minskad interferens med trådlösa förbindelser.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Ja, det frågas ständigt fortfarande efter fel saker och det tipsas ständigt om fel saker som inte finns, likt "2.0-kablar" trots att det är hyfsat tydligt vad som gäller.

Detta är en mycket märklig tråd. Här blir man tillrättavisad till höger och vänster av folk som byter ut ord av det man sagt med synonymer. Jag medger att jag använder ordet synonym i sin lösaste betydelse...

Sedan inlägg två har jag på olika sätt uttryckt följande:

---------
HDMI kablar ser rätt lika ut, men alla har inte samma prestanda.

Vill man använda Apple TV 4K med en UHD TV och vara säker på att kunna använda alla format skall man ha en HDMI-kabel som klarar 18Gbit/s. I inlägg två använder jag benämningen "HDMI 2.0 kabel" och det måste väl ändå vara självklart att jag syftar på en kabel som är certifierad mot 18Gbit/s (HDMI Version 2.0). Sen säger jag att det finns redan HDMI 2.1 kablar ute, med vilket jag menar att man kan också köpa en kabel som är certifierad mot 48Gbit/s (HDMI Version 2.1).

Jag köpte själv en 48Gbit/s (2.1 kabel) på Apple Store, som jag inte tror är mycket dyrare än en genomsnittlig 18Gbit/s (2.0 kabel). Den funkade perfekt med min Apple TV 4K.
----------

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Det finns kablar där tillverkningen är certifierad mot den önskade bandbredden och det är High Speed. High Speed-kablar klarar den 18 Gbps-bandbredd som krävs för 4K/60 och 4:4:4 och därmed alla de kretsbaserade funktionerna man idag kan förvänta sig.

Det enda du som köpare behöver tänka på när det gäller HDMI-kabel är just detta: High Speed.

Vill du vara ännu säkrare? Vem som helst kan förfalska en High Speed-logotyp eller prata om High-Speed när det rör sig om 5 meter, men slira på 15 meter. Då är det Premium High Speed som gäller där kabelns äkthet och tillverkning kan spåras via hologram och QR-kod. Premium High Speed-kablar certifieras också för minskad interferens med trådlösa förbindelser.

Thomas, du har skrivit en hel artikelserie om detta på Sweclockers och nu ger du oss dessa "enkla att hålla sig till" tips här.

Ändå så kan man köpa 'High Speed' kablar som endast är testade mot HDMI 1.3 kategori 2 (TMDS klocka på 340 MHz) med bandbredd på 10.2Gbit/s vilket inte räcker för 4K60 och kan leda till svart bild på en ny Apple TV 4K.

Jag föredrar själv att hänvisa till versionsnumret, eftersom det ofta står på kabelpaketet, även om man måste titta på det finstilta. Om folk har problem med hur jag uttrycker den egenskapen, så vet jag inte vad jag skall säga.

Att säga "HDMI 2.0 kabel" är för mig samma sak som att säga 18GBit/s (Premium High Speed)
Att säga "HDMI 2.1 kabel" är för mig samma sak som att säga 48GBit/s (Premium High Speed)

Mitt tips till folk som tragglar sig igenom den här tråden och som inte vill leta versionsnummerprestanda är att köpa en 'Premium High Speed'-kabel.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Detta är en mycket märklig tråd. Här blir man tillrättavisad till höger och vänster av folk som byter ut ord av det man sagt med synonymer. Jag medger att jag använder ordet synonym i sin lösaste betydelse...
[...]
Mitt tips till folk som tragglar sig igenom den här tråden och som inte vill leta versionsnummerprestanda är att köpa en 'Premium High Speed'-kabel.

Du blir tillrättavisad för att du sprider felaktigt och förvirrande information som går tvärtemot vad man sedan många år instruerar från officiellt håll från HDMI Forum (samt HDMI Licensing innan 2011). Ifall du läst mina artiklar om detta bör du också vara medveten hur tydligt reglerna är med att ange versionsnummer på kablar. Tydligt förbud i licensreglerna, daterade 2009, med hot om rättsliga åtgärder mot tillverkare som kallar kablar vid versionsnummer.

Du ger helt rätt tips om Premium High Speed. Allt man egentligen behöver veta. Ändå fortsätter du förvirrat tala om versionsnummer på HDMI-kablar? Varför då? För att du själv anser det vara rätt?

Orsaken till att High Speed-klassade kablar som certifierades när 10,2 Gbps var den övre gränsen fortfarande är certifierade för High Speed 18 Gbps är väldigt, väldigt enkelt: det är exakt samma krav på kabeln. Alla förändringar i hastighet ligger på kretsnivå, inte på kabelnivå.

Nej, en kabel som kallas för "HDMI 2.1" är inte certifierad för någonting och garanterar ingenting. Därför är det också felaktigt att tipsa som "2.1-kablar". Nya kablar certifierade för 48 Gbps kommer än så länge kallas 48G-kablar.

Alla funktioner som finns i HDMI 2.1 kommer att fungera med befintliga kablar. Så länge bandbredden räcker till. Precis som det är idag med funktioner i HDMI 2.0 - du kan ha en kabel från 2007 och den kommer att fungera precis lika bra. Så länge bandbredden räcker till.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Ändå fortsätter du förvirrat tala om versionsnummer på HDMI-kablar? Varför då? För att du själv anser det vara rätt?

Inte någonstans har jag gett själva kabeln något versionsnummer. Jag avsåg en specifik teknisk prestanda som jag tyckte numret förklarade på ett enkelt sätt, eftersom det är själva HDMI-definitionen för de versionerna. När det inte verkade vara uppenbart förtydligade jag vad jag menade. Känner mig inte förvirrad.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Nej, en kabel som kallas för "HDMI 2.1" är inte certifierad för någonting och garanterar ingenting. Därför är det också felaktigt att tipsa som "2.1-kablar".

En oprovocerad sving i luften, som missar. Och varför svingar du överhuvudtaget?

När jag precis förklarat att jag med "2.1-kablar" menar kablar som är certifierade för 48Gbit/s, så har jag ju per definition just garanterat den prestandan med det uttrycket. Jag har inte sagt att man skall leta efter en kabel som heter "HDMI 2.0" eller "HDMI 2.1". Jag säger att man skall leta efter en kabel som klarar 2.0 specifikationen, eller bättre. Du förstår väl att vi pratar som folk mest gör? Talspråk?

Om du säger att gamla 'High Speed' kablar, som inte är certifierade mer än till 10.2Gbit/s undantagslöst klarar 18Gbit/s så är ju det bra. High Speed kan säkert folk lägga på minnen.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Nya kablar certifierade för 48 Gbps kommer än så länge kallas 48G-kablar.

OK. Belkin kallar sin för 'Ultra High Speed'.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Precis som det är idag med funktioner i HDMI 2.0 - du kan ha en kabel från 2007 och den kommer att fungera precis lika bra. Så länge bandbredden räcker till.

"Om den funkar, så funkar det" är ett bra tips som vi tar med oss. Det är ju ganska heltäckande, så jag har svårt att tänka mig att jag har mycket att tillägga där. Och med den insikten så känns det extra surt att min tidigare kabel inte funkade.

Detta är spenderad tid som ingen av oss får tillbaka. Onödigt och trist.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Detta är spenderad tid som ingen av oss får tillbaka. Onödigt och trist.

Tja, inte för att att jag hänger med hur du resonerar när du pratar om versionnummer på kablar. Fast tydligen ändå inte pratar om versionsnummer eftersom du egentligen försöker prata om bandbredd. Varför krångla till det?

Din intention är antagligen god. Du försöker vara hjälpsam. Men genom att tala om versioner bidrar du till ett av de största och ständiga problemen runt HDMI, den att man blandar ihopversion medfunktion.

För mig är det väl spenderad tid. Jag träffar ständigt på personer som likt dig inte har greppat alla parametrarna och bidrar till ökad förvirring. Ju fler som läser detta, desto färre kommer drabbas av kabelförvirring i framtiden.

Situationen är busenkel: High Speed. Inget snack om versioner. HDMI-kabeln ska vara Premium High Speed ifall man söker säkraste lösningen.

Och den dag vi ska köra 8K i 60 Hz med 12-bitars HDR och 4:2:2 kanske ledordet är Premium High Speed 48G. Men fortfarande inget snack om versioner.

OK. Vänder mig till 3:e part nu. Det är dags att ta ett steg tillbaka för att på bättre perspektiv.

Thomas är påläst på HDMI och har skrivit om detta, åtminstone på Sweclockers. Summa summarum så säger han, och nu sammanfattar jag så rättvist jag kan:

--
HDMI kablar har olika prestanda, för dålig prestanda kan leda till svart (ingen) bild och att för att köpa rätt kabel, på rätt sätt, så skall man leta efter de utskriva orden 'High Speed' eller 'Premium High Speed'.
--

De här benämningarna är inte helt tagna ur luften, eftersom de syftar på kablarnas förmåga att hantera olika signalers datamängd. Högre upplösning/uppdateringsfrekvens och bättre signalkvalitet skickar mer data och behöver kablar som klarar större bandbredd.

Efterhand som HDMI specifikationen utvecklats har bandbredden ökats för att ge utrymme för högre upplösningar, större färgrymd osv.

De större förändringarna sammanfattas under ett versionsnummer t ex: 1.0, 1.3, 1.4, 2.0 och 2.1. I de flesta hopp ökar bandbredden och tittar vi på 1.4-2.0-2.1 så ökar bandbredden från 10.2 Gbit/s till 18 Gbit/s till 48 Gbit/s.

HDMI versionerna är knutna till de här bandbredderna. Det finns alltså inte HDMI-version 1.4 med 48Gbit/s.

När jag då ville hjälpa TS på vägen valde jag först att uttrycka mig i form av versionsnummer, med avseende på den korrelerande hastigheten, och sedan har jag förtydligat att jag menade just att det är just bandbredden som är det viktiga och även nämnt vilken hastighet som gäller för Apple TV 4K om man vill använda den fullt ut.

Jag har inte angivit felaktig information någonstans. Det sätt jag beskriver kablarna man behöver kan inte missförstås; man kan inte köpa fel kabel baserat på det jag sagt. Det är möjligt att man skulle kunna köpa en något billigare kabel eftersom jag skriver att man skall ha 'Premium High Speed' (18 Gbit/s eller bättre), medan Thomas säger att 'High speed' räcker eftersom de 'High Speed' som finns och som certifierats för 10 Gbit/s back in the day, även fungerar idag. 'Premium High Speed' är troligen inte mycket dyrare än 'High Speed' kablar som fungerar.

Var mitt försök att informera genom att använda den bakomliggande tekniska specifikationen så till den milda grad felaktig att det skulle krävas ett par skrivningar på näsan, följt av ett par hyfsat nedlåtande inlägg? De 'gillar' som trillat in i tråden säger ju onekligen att Thomas har rätt och stöttar honom i hans verklighetsuppfattning, att jag sprider desinformation.

I Thomas senaste inlägg riktat mot mig fokuserar han mer på mig än HDMI och skriver huvudsakligen nedlåtande: "häger inte med hur jag tänker", "försöker prata om...", "försöker hjälpa till....", "bidrar till de största problemen....", "personer som jag... som inte greppar och bidrar till förvirring..."

Slutklämmen är "busenkel": High Speed. Eller, Premium High Speed—om man vill vara säker på att det fungerar (vilket var min rekommendation).

WT effin H?

Är det detta som är skillnaden mellan 99mac.se och 99.se?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-23 18:05

Köper man High Speed (10Gbps) kan man vara säker på att det inte fungerar inte med 4K@60Hz och HDR 4:2:2. Onödigt av Thomas att rekommendera en sådan.

Ursprungligen av Mija:

Köper man High Speed (10Gbps) kan man vara säker på att det inte fungerar inte med 4K@60Hz och HDR 4:2:2. Onödigt av Thomas att rekommendera en sådan.

'High Speed' definitionen togs i bruk för "Kategori 2-kablar" när när 10.2 Gbit/s var max bandbredd. 'High Speed' innebär 10.2 Gbit/s eller snabbare, vilket ju inkluderar alla högre hastigheter, så vi kan inte heller säga med säkerhet att det inte går.

Här kan ju Thomas då säga, med sina fördjupade kunskaper inom detta område, att "jo, det går visst". Men det är skillnad på att det går ibland och att det är garanterat.

Personligen hade jag ju helt säkert inte köpt in mig på 'High Speed' idag, när 'Premium High Speed' är garanterad för 4K60.

Är inte intresserad av att dra igång någon ny diskussion kring detta, men "ordmärkeriet" ovan hade jag klarat mig bra utan.

Ursprungligen av Mija:

Köper man High Speed (10Gbps) kan man vara säker på att det inte fungerar inte med 4K@60Hz och HDR 4:2:2. Onödigt av Thomas att rekommendera en sådan.

Från: https://www.hdmi.org/learningcenter/kb.aspx

Q. Can existing HDMI cables support the higher bandwidths of HDMI 2.0 Specification?
Yes, existing High Speed HDMI Cables (wire only) will support the new higher bandwidths (up to 18Gbps).

HDMI 2.0 specification defined a new, more efficient signaling method, for speeds above 1.4b limits (10.2Gbps), to allow higher bandwidths (up to 18Gbps) over existing High Speed HDMI Wire Cables.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-23 19:25

Jag det finns en liten chans att High Speed stödjer 18Gbps, men det är långt ifrån säkert att dom gör det. Finns ingen anledning att säga till folk att High Speed är allt man behöver komma ihåg. Köp en bra och rätt kabel från början, Premium High Speed, det är vad du ska rekommendera.

Ursprungligen av Mija:

Jag det finns en liten chans att High Speed stödjer 18Gbps, men det är långt ifrån säkert att dom gör det.

Intressant påstående, vad har du för belägg för det?

Som jag skriver och som HDMI Forum själva skriver: kraven på High Speed-kablar är identiska. Kabeln är inte annorlunda, endast kretsarna har ändrats. Orsaken till att det fortfarande står High Speed (10.2 Gbps) på produktbeskrivningen hos många High Speed-kablar har följande förklaringar

  • (A) Tillverkningen certifierades före september 2013. Dvs produkten är egentligen lite gammal.

  • (B) Det klipps och klistras gammal schablontext som innehåller utdaterad info.

  • (C) Kabeln är inte alls certifierad. Det är endast säljaren som påstår detta.

Alla dessa punkter hanterar man med en Premium High Speed för att vara på den säkra sidan, precis som jag skriver och som du missat att läsa...

Ibland har man dock inget val. Det är än så långe sällsynt med långa kablar som har Premium High Speed-cert. Förmodligen bara en tisdsfråga, då det var i Maj i år senast jag testade igenom långa kablar och då fanns endast korta premium high speed-kablar på marknaden. Då klarade iofs alla korta kablar jag testade, 3 meter och kortare, av att köra 18 Gbps oavsett vilken märkning de hade.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-23 20:16
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Intressant påstående, vad har du för belägg för det?

Om jag går in och köper en High Speed kabel på Netonnet och det inte fungerar, är det belägg nog? Du kan få min 3 meter som jag redan köpt, för den går inte att använda om jag vill slå på 4:2:2 på min AppleTV 4K + LG 4K.

Ursprungligen av Mija:

Om jag går in och köper en High Speed kabel på Netonnet och det inte fungerar, är det belägg nog? Du kan få min 3 meter som jag redan köpt, för den går inte att använda om jag vill slå på 4:2:2 på min AppleTV 4K + LG 4K.

Yes! Jag testar den väldigt gärna! Vi sitter på Kungsgatan i Stockholm. Bestäm en tid så kan jag ta med utrustning som testar vilken bandbredd kabeln faktiskt orkar med. Det kan bli hur spännande som helst ifall Netonnet säljer undermåliga kablar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-23 20:45
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Yes! Jag testar den väldigt gärna! Vi sitter på Kungsgatan i Stockholm. Bestäm en tid så kan jag ta med utrustning som testar vilken bandbredd kabeln faktiskt orkar med. Det kan bli hur spännande som helst ifall Netonnet säljer undermåliga kablar.

Du kan hämta den här hos mig. Numera skriver dom ut i webshoppen att den är 10Gbps, men inte när jag köpte förra hösten, då vara alla High Speed med ospecificerad hastighet, ingen som hade hunnit köpa tv med HDR och prova och klaga.

Ospecificerad High Speed duger inte, du vet att du har fel men vågar inte erkänna det.

Belkins Ultra Hokus Pokus 48 GBps kabel fungerar bra, den kör jag på nu istället.

Ursprungligen av Mija:

Ospecificerad High Speed duger inte, du vet att du har fel men vågar inte erkänna det.

Åhh, trist, vi hade verkligen kunnat kolla vad Netonnets kablar går för, samt spekulera hur de mår efter ett år hemma hos Mija. Under tiden får jag väl fortsätta köra 18 Gbps på redaktionens noname-kablar.

Senast redigerat 2017-10-23 21:21
  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-10-27 10:34

Har inte tänkt på kabelkvalitet men har problem med att nya ATV verkar tveka vid uppstart med svart bild i korta perioder som resultat.
Får likande fenomen med avbrott när jag spelar musik via Itunes.
Har allt anslutet med HDMI-kablar till en 4K-redo reciever, kan det vara ATV som börjar med att kontrollera ansluten kabel och "anpassar" vad som skickas och att just anpassningen ger svart bild/avbrott?

Ursprungligen av paso:

Har inte tänkt på kabelkvalitet men har problem med att nya ATV verkar tveka vid uppstart med svart bild i korta perioder som resultat.
Får likande fenomen med avbrott när jag spelar musik via Itunes.
Har allt anslutet med HDMI-kablar till en 4K-redo reciever, kan det vara ATV som börjar med att kontrollera ansluten kabel och "anpassar" vad som skickas och att just anpassningen ger svart bild/avbrott?

Spontana, korta perioder av svart är symptom på problem med bitfel i överföringen. Det är HDCP-ackarna (alltså bekräftelsen på att förbindelsen är krypterad) som misslyckas av någon orsak. Då släcker källan signalen men försöker igen, ofta med två sekunders intervall. Detta beror vanligtvis på att man har låga nivåer av bitfel så bild och ljud kommer igenom utan synliga störningar. Men när bitfelet sker under HDCP-acken tappar man bild och/eller ljud. Detta kan man ofta verifiera genom att sänka till enklare bildsignal med lägre krav på bandbredd och se ifall avbrotten försvinner. Till exempel köra 1080p.

En ny och certifierad kabel kan vara lösningen, men felet kan också bero på problem på kretsnivå. ATV 4K verkar ha en del utlösa en del oväntade beteenden när existerande utrustning kopplas ihop med ATV 4K.

Har forskat lite mer i det här nu. Och verkar som det är många fler som har samma problem och det är specifikt med apple tv 4k modellen. Håller man inne meny och tv knappen samtidigt på kontrollen tills apple tv börjar blinkar så gör den en omstart och bilden är tillbaka. Skönt att slippa dra sladden i alla fall. Får hoppas det är ett mjukvarufel som går at åtgärda. En del har fått en ny Apple tv skickad till sig som inte haft något problem, så det är väl nästa steg att kontakta apple och se vad de säger.
https://discussions.apple.com/thread/8106475?...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-11-11 17:08

Har missat att återkoppla, men köpte nya HDMI-kablar av bättre kvalitet och vips så verkar problemet med kortare avbrott löst.
Att sen den snart 4 år gamla TVn inte var 4K klar är ju en helt annan fråga som väl får sin lösning senare.

Problemet har försvunnit efter senaste tvOS uppdatering!

Bevaka tråden