Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör jag för fel vid installation?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Ibland när jag installerar nått program, inte alltid (oftast blir det rätt) utan bara ibland, så blir programmet inte korrekt installerat, utan programmet startar, jag ser installationsfilen på skrivbordet, jag kan använda programmet och allt verkar frid och fröjd.

Stänger ner programmet och kanske har fäst det i dock-listen. Sedan slänger jag, "matar ut", det jag tror är installationsfilerna, sedan försvinner programmet. Har jag fäst det i listen, blir det ett frågetecken där?

Att jag gör fel, det vet jag, men vad gör jag för fel? Varför gör jag inte fel varje gång? Tror aldrig det har hänt vid hämtning av program från app store, utan så klart bara program från webben.

Upplys mig gärna!

//pjnorman

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-19 13:57

Felet är att du startar programmet från installationsfilen. Det fungerar, men som du märker fungerar det bara så länge installationsfilen är "monterad".

Du ska dra programmet från installationsfilen till Program-mappen och starta därifrån. Mata ut installationsfilen innan du startar programmet så vet du att det blir rätt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-19 13:57

Vissa program har en installationssekvens som lägger filen i rätt mapp (programmappen). Andra program kan vara lite mer simpla och kräver att du manuellt flyttar programfilen till din programmapp. Om du bara monterat skivabilden och sedan dubbelklickat på ikonen, så kan det vara så att du öppnar programmet i programavbilden, men du flyttar aldrig programmet till programmappen. I de fallen kommer också genvägen att vara kopplat till skivabilden.

Ursprungligen av andas:

Vissa program har en installationssekvens som lägger filen i rätt mapp (programmappen). Andra program kan vara lite mer simpla och kräver att du manuellt flyttar programfilen till din programmapp. Om du bara monterat skivabilden och sedan dubbelklickat på ikonen, så kan det vara så att du öppnar programmet i programavbilden, men du flyttar aldrig programmet till programmappen. I de fallen kommer också genvägen att vara kopplat till skivabilden.

Jag brukar "dubbelklicka" efter man hämtat ner det man vill installera. Inte "dra-och-släppa" - kanske det jag skall göra istället?

För en gång skulle sitter jag mitt i ett sådant här problem. Jag testar direkt!

Tack för tipset!

Ursprungligen av Vassius:

Felet är att du startar programmet från installationsfilen. Det fungerar, men som du märker fungerar det bara så länge installationsfilen är "monterad".

Du ska dra programmet från installationsfilen till Program-mappen och starta därifrån. Mata ut installationsfilen innan du startar programmet så vet du att det blir rätt.

Tackar!

Skall testa detta nu och återkommer om en liten stund!

Tack! Det funkade bra att dra och släppa!

Trevlig dag, på er

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-19 18:11
Ursprungligen av andas:

Vissa program har en installationssekvens som lägger filen i rätt mapp (programmappen). Andra program kan vara lite mer simpla och kräver att du manuellt flyttar programfilen till din programmapp. Om du bara monterat skivabilden och sedan dubbelklickat på ikonen, så kan det vara så att du öppnar programmet i programavbilden, men du flyttar aldrig programmet till programmappen. I de fallen kommer också genvägen att vara kopplat till skivabilden.

Lägg märke till ikonen, den säger att du ska dubbelklicka och starta ett installationsprogram.

Här ska du dra appen till din programmapp, och erbjuder en genväg till denna. Här heter den dess engelska term.

Här är det inte solklart, men titta på ikonen för programmet. Den ser ut som en ikon för ett vanligt program. Kopiera programfilen Doubletake till din programmapp.

Ett installations och en ledtråd om vad man ska göra.

Även här får man en ledtråd.

Hur man installerar program på macOS är lite förvirrande och skiljer sig åt. Men i regel är det väldigt enkelt och snabbt. Undantaget var väl Microsoft Office för Mac som krävde +30 klick.

Samma sak gäller när du vill avinstallera ett program, då är det i 9 av 10 fall så att du ska radera programfilen från mappen Program. I de andra fallen så är programmet installerat med ett installationsprogram som då även skapat ett avinstallationsprogram, vilket man ser i programmappen "Uninstall Progam X".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-20 00:18

Ska man avinstallera ett program tycker jag program som AppCleaner eller AppDelete är att föredra, eftersom de även tar bort tillhörande filer.

Har, sedan jag började använda Mac, alltid bara dragit och släppt i papperskorgen. Skall testa Appcleaner-varianterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-20 11:33
Ursprungligen av pjnorman:

Har, sedan jag började använda Mac, alltid bara dragit och släppt i papperskorgen. Skall testa Appcleaner-varianterna.

Det är egentligen sällan nödvändigt att radera dessa andra filer. De tar sällan upp stora mängder lagringsutrymme, fördelen med att inte radera dessa är att ifall du skulle åter igen installera något av dessa program så har du dina inställningar etc sparade.

Men vill man rensa så går det bra att rensa.

Ursprungligen av juanito:

Det är egentligen sällan nödvändigt att radera dessa andra filer. De tar sällan upp stora mängder lagringsutrymme, fördelen med att inte radera dessa är att ifall du skulle åter igen installera något av dessa program så har du dina inställningar etc sparade.

Men vill man rensa så går det bra att rensa.

Så sant!

1
Bevaka tråden