Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera bilder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill exportera alla bilder jag har i Bilder (tidigare iPhoto) så att jag kan spara det i ExFat på en hårddisk. Kör TM också men hört att det inte är smart att enbart förlita sig på det så vill dra över allt på ExFat också.

När jag markerade alla bilder och gick till Arkiv > Exportera kunde jag välja mellan "Exportera bilder" och "Exportera oförändrade original". Jag undrar givetvis vad skillnaden är mellan dessa två alternativ. När jag väljer "Exportera bilder" så kan jag ju välja saker som bildtyp, JPEG-kvalitet, färgprofil, storlek och filmkvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-19 13:48

Du kan i programmet Bilder göra förändringar i bilden. T.ex. att du beskär den, justerar färg och kontrast eller använder filter. Programmet Bilder spar dock alltid original-bilden.

När du exporterar så har du följaktligen att välja på att exportera bilderna efter eventuella justeringar du gjort, eller att exportera hur de såg ut innan.

Fler frågor.

Alla bilder är i JPEG-format från början. Förvald kvalité är "Hög" men det finns "Högst" också. Om jag vill spara originalfiler är det då högst JPEG-bildkvalité jag ska välja?

Sist men inte minst färgprofil. "Mest kompatibel" är förvald men om jag återigen vill spara original så ska jag ändra till "Original"?

Annars kommer jag välja "Exportera bilder" och inte "Exportera oförändrade original" eftersom jag främst bara ha roterat felvända bilder (och dessa vill jag ska behålla sin nya rotering).

Ursprungligen av iRebecka:

Alla bilder är i JPEG-format från början. Förvald kvalité är "Hög" men det finns "Högst" också. Om jag vill spara originalfiler är det då högst JPEG-bildkvalité jag ska välja?

Sist men inte minst färgprofil. "Mest kompatibel" är förvald men om jag återigen vill spara original så ska jag ändra till "Original"?

Annars kommer jag välja "Exportera bilder" och inte "Exportera oförändrade original" eftersom jag främst bara ha roterat felvända bilder (och dessa vill jag ska behålla sin nya rotering).

Jag valde att exportera oförändrade originalfiler istället. För många steg annars och jag har bara roterat felvända bilder. Det gör inget.

1
Bevaka tråden