Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan jag göra om iOS 11 hänger sig

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en iPhone 7 plus i våras. Allt fungerade bra till för några veckor sen då jag uppgraderade iOS 11. Sen dess har det fungerat ohållbart dåligt. Mobilen hänger sig temporärt jämt och ständigt och det verkar inte vara relaterat till något visst program. Finns det någon enklare lösning jag kan prova eller behöver jag rensa hela mobilen och göra en nyinstallation av iOS 11?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-14 14:17

Hur något upplevs "hänger sig" brukar variera från person till och person, mao. väldigt subjektivt. Kan du beskriva lite mer detaljerat hur du upptäcker att din mobil hänger sig? Vad gör du när det har hängt sig - startar om? Din felbeskrivning är lite väl tunn för oss övriga på 99 att kunna ge något råd för.

Ursprungligen av frazze:

Hur något upplevs "hänger sig" brukar variera från person till och person, mao. väldigt subjektivt. Kan du beskriva lite mer detaljerat hur du upptäcker att din mobil hänger sig? Vad gör du när det har hängt sig - startar om? Din felbeskrivning är lite väl tunn för oss övriga på 99 att kunna ge något råd för.

Oftast bara programmen som hänger sig (ingen synlig aktivitet och inget går att trycka på). Då räcker det ofta med att vänta någon minut. Några enstaka gånger har hela systemet hängt sig. Då har jag fått stänga av mobilen manuellt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-14 18:05
Ursprungligen av Rom Raptor:

Oftast bara programmen som hänger sig (ingen synlig aktivitet och inget går att trycka på). Då räcker det ofta med att vänta någon minut. Några enstaka gånger har hela systemet hängt sig. Då har jag fått stänga av mobilen manuellt.

Och då fungerar inte hemknappen heller?

Ursprungligen av frazze:

Och då fungerar inte hemknappen heller?

I första fallet så fungerar det. I andra fallet inte.

Har precis uppdaterat från 11.0.2 till 11.0.3. Får se om det blir nån skillnad.

  • Medlem
  • 2017-10-14 18:23
Ursprungligen av Rom Raptor:

... behöver jag rensa hela mobilen och göra en nyinstallation av iOS 11?

Ja, det verkar så. Gjorde det på dotterns Iphone 6 häromdagen. Ett otal OTA hade skräpat ned mobilen. Efter återskapande blev den som ny igen. Men ta först backup på viktiga grejer, som bilder och sådant, om du inte redan har gjort det. Guide för återskapande här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-17 08:02

Min iPhone 7 startade plötsligt om sej, igen och igen. En Återställning gjordes, efter det startade den om igen och igen.
En DFU med Återställning gjordes, den startar om igen och igen...
Skickas till Apple för utbyte.

Efter att ha uppdaterat till 11.0.3 fungerade mobilen helt felfritt i nästan ett dygn. Sen återkom problemen. Dock verkar de uppstå mindre frekvent.

  • Medlem
  • 2017-10-18 21:30
Ursprungligen av Rom Raptor:

Efter att ha uppdaterat till 11.0.3 fungerade mobilen helt felfritt i nästan ett dygn. Sen återkom problemen. Dock verkar de uppstå mindre frekvent.

Testa att gå in i Hjälpmedel och aktivera Minska rörelse. Det hjälpte mot problemen en del på dotterns Iphone 6. Kanske. Svårt att veta då vi har testat flera lösningar. Men just nu verkar det funka.

Ursprungligen av Alix:

Testa att gå in i Hjälpmedel och aktivera Minska rörelse. Det hjälpte mot problemen en del på dotterns Iphone 6. Kanske. Svårt att veta då vi har testat flera lösningar. Men just nu verkar det funka.

Tack! Värt ett försök. Återkommer om hur det går.

Ursprungligen av Alix:

Testa att gå in i Hjälpmedel och aktivera Minska rörelse. Det hjälpte mot problemen en del på dotterns Iphone 6. Kanske. Svårt att veta då vi har testat flera lösningar. Men just nu verkar det funka.

Har kört med Minska rörelse avaktiverat i några dagar nu. Gjorde varken till eller från.

Det fungerar som sagt lite bättre efter 11.0.3, men problemen är inte borta. Jag fortsätter undersöka saken.

  • Superhjälte
  • 2017-10-23 15:11

Liknande problem har uppstått på min iPhone 8 Plus sedan några dagar tillbaka. Appar hänger sig och hemknappen och all systemhaptik blir helt stum. Vid några tillfällen har den även startats om.

Jag har gjort en återställning från DFU-läge med iTunes i dag. Problemet kvarstår och hemknappen var stum redan där man ska välja 1, 2 eller 3 för hur mycket feedback man vill ha i den. Testade iOS 11.1 Public Beta med samma resultat.

Har även varit i kontakt med Apple-supporten som tror att det är ett mjukvarufel och råder mig att avvakta.

Ursprungligen av Zop:

Liknande problem har uppstått på min iPhone 8 Plus sedan några dagar tillbaka. Appar hänger sig och hemknappen och all systemhaptik blir helt stum. Vid några tillfällen har den även startats om.

Frugans 8 har betett sig likadant, går inte göra någonting verkar det som.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-23 17:58

Uppdat # 8 ovan: Jag skickade min på tisdag (hämtades av UPS), en utbytes kom på fredagen (med DHL). Snabb service!

  • Superhjälte
  • 2017-10-24 10:09

Gick till butik och lämnade in min iPhone 8 Plus i går efter att problemen förvärrats. Den var i princip obrukbar. Får leva utan iPhone i kanske en vecka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-25 09:54

Jag och många i min familj har upplevt samma problem i 11.0.3

Det fungerade för oss att återställa alla inställningar

Inställningar -> Allmänt -> Nollställ -> Nollställ alla inställningar

Jag har inte riktigt lika illa som TS men efter uppgradering till 11.0.3 på en iPhone 6S så laggar min telefon lite titt som tätt. På min iPad Air 2 så är problemen med lagg större. Känns lite som min gamla iPhone 4 igen.

  • Superhjälte
  • 2017-10-25 14:20

Serviceverkstaden hittade inget fel och skickar tillbaka min iPhone 8 Plus. De har bara återställt den till fabriksinställningarna, vilket jag gjorde redan innan jag skickade in den och konstaterade att felet fanns kvar då. ?

Något som också slutade fungera är att inget händer när man trycker på högtalarikonen vid inkommande samtal. Dock kommer det ljud ur högtalarna om jag t.ex. startar ett filmklipp så de är inte fysiskt trasiga.

Borde det för övrigt inte hända något också när man trycker på volymknapparna när man navigerar runt i iOS (händer bara något när man har vissa program öppna)?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-30 20:04
Ursprungligen av Rom Raptor:

Något som också slutade fungera är att inget händer när man trycker på högtalarikonen vid inkommande samtal. Dock kommer det ljud ur högtalarna om jag t.ex. startar ett filmklipp så de är inte fysiskt trasiga.

Borde det för övrigt inte hända något också när man trycker på volymknapparna när man navigerar runt i iOS (händer bara något när man har vissa program öppna)?

Inställningar > Ljud > Ändra med knappar
Korkad grundinställning tycker jag..

Ursprungligen av mattiL:

Inställningar > Ljud > Ändra med knappar
Korkad grundinställning tycker jag..

Nope. Ändra med knappar är påslaget för mig. Efter lite googlande verkar jag inte vara ensam om problemet.

Allmänt -> Hjälpmedel -> Röstsamtalshantering -> Högtalare
fixade högtalarproblemet iaf! Det skumma är att jag aldrig varit inne i den menyn tidigare.

Nu är felet tvärtom. Ljudet kommer bara ur högtalaren oavsett om högtalarikonen är intryckt eller ej. Fick en jävla chock. Hoppas hörseln inte blev skadad. Kanske värt att vänta på iOS 11.1, men måste nog göra en komplett ominstallation.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2017-11-01 18:34

Har samma problem, den hänger sig ibland.. Telefonen är HELT obrukbar i typ 1 minut innan allting händer. Dvs alla knappar som jag tryckt på under senaste minuten aktiveras.

Sjukt störande..

Jag var inne hos en Apple-återförsäljare och han sa rakt ut att jättemånga har problem med ios 11 och att en återställning av mobilen oftast inte har hjälpt något. Han rådde mig att invänta 11.1.

Ursprungligen av Rom Raptor:

Jag var inne hos en Apple-återförsäljare och han sa rakt ut att jättemånga har problem med ios 11 och att en återställning av mobilen oftast inte har hjälpt något. Han rådde mig att invänta 11.1.

11.1 har redan kommit.

Då ska vi se om det löser problemen. Min mobil hade inte meddelat att en uppgradering finns.

Installerade 11.1 precis. Högtalarbuggen är borta iaf! Återkommer angående hur stabilt systemet är.

1
Bevaka tråden