Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator utan trådlös anslutning

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill hjälpa en vän, som endast använder bibilioteksdator, att skaffa en egen. Rekommenderar honom en mac. Han menar dock att alla macar har trådlös anslutning vilket han inte tål (strålningen).
Vet någon om det finns datorer utan nätverkskort (? osäker benämning) för anslutning direkt till modem? Det krävs då också ett modem som saknar trådlös strålning. Ingången är en fiberanslutning till lägenheten.

Stäng av WiFi och blåtand i inställningar, klart.

Ursprungligen av keptang:

Stäng av WiFi och blåtand i inställningar, klart.

Tyvärr är det inte så enkelt. Mätinstrument visar att strålningen tvärtom blir värre vid avstängning. Det går klart att utläsa.

Då får din vän köpa något annat.

BTW: Utan nätverkskort så går det inte att ansluta till något nätverk alls oavsett om det är Apple eller inte-Apple.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-16 12:26

Det finns stationära datorer utan wifi, men inga macar.
Finns även routrar med enbart ethernet, t ex ubiqiti unifi security gateway.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-16 16:17
Ursprungligen av aake39:

Tyvärr är det inte så enkelt. Mätinstrument visar att strålningen tvärtom blir värre vid avstängning. Det går klart att utläsa.

Spännande. Har du någon mer info om mätinstrument och mätmetod?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-16 16:25
Ursprungligen av Json_81:

Finns även routrar med enbart ethernet, t ex ubiqiti unifi security gateway.

Ubiquiti Edgerouter X är väl lite billigare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-16 18:31
Ursprungligen av frazze:

Ubiquiti Edgerouter X är väl lite billigare?

$US 50 har den legat på, översatt runt 500 kr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-17 10:14
Ursprungligen av frazze:

Ubiquiti Edgerouter X är väl lite billigare?

Det är den, men den ingår inte i unifi konceptet.
Vad jag förstått ska det finnas någon form av web-konfiguration till X med, men unifi är väldigt enkelt och smidig att använda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-17 11:13
Ursprungligen av Json_81:

Det är den, men den ingår inte i unifi konceptet.
Vad jag förstått ska det finnas någon form av web-konfiguration till X med, men unifi är väldigt enkelt och smidig att använda.

Jag har EdgeRouter POE (5-portars) och det web-gränssnitt med wizards etc som fungerar bra. Jag har kört den sedan okt-2014 och uppdaterat den några gånger. Den har ett stort och aktivt community med deltagande anställda utvecklare från tillverkaren. Den duger utmärkt för avancerat hemmabruk.

  • Medlem
  • 2017-10-17 12:11
Ursprungligen av aake39:

Tyvärr är det inte så enkelt. Mätinstrument visar att strålningen tvärtom blir värre vid avstängning. Det går klart att utläsa.

Det går att fysiskt ta bort dessa enheter ur många macar. Guider finns på Ifixit. Ett alternativ är att bygga en Hackintosh. Exempel här.

1
Bevaka tråden