Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 8 – Apples tråkigaste Iphone

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Basss:

Förmodligen för dom inte har så mycket val.
Verkar ju som sagt inte finnas tillverkare som i närheten kan mätta efterfrågan på OLED till deras iPhone X.
Att sätta en skärm i den kalibern du/ni efterfrågar i volymen som iPhone 8 förväntas tillverkas i är nog tyvärr omöjligt.

.

Ja exakt, men då kanske man inte skall kalla iPhone X för framtidens mobil heller
Att den är grym och jag skulle absolut vara grymt nöjd med den är en annan sak

Ursprungligen av @ndreas:

Det går ju diskutera men det är rätt bra tryck i en S8 med 4K HDR material! Upplever inte alls min iPhone 8 leverera det trycket om ens i närheten.
Tekniken finns och varför kalla en telefon för framtiden om den inte ens kan mäta sig med konkurenterna

Ja kolla när S9 inte når upp i samma kaliber som iPhone åttas processor ?
Skämt åsido, vill jag se film skickar jag över signalen till min 4K hdr-tv.
Lär ju äta surf när man inte är hemma så då räcker fullhd-youtube för mig.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ja kolla när S9 inte når upp i samma kaliber som iPhone åttas processor ?
Skämt åsido, vill jag se film skickar jag över signalen till min 4K hdr-tv.
Lär ju äta surf när man inte är hemma så då räcker fullhd-youtube för mig.

Fast ljusskillnad ser man, dagens mobiler har kraft så de räcker och blir över. Märker ingen skillnad i dagligt användande från iPhone 7 till iPhone 8 kan jag påstå.
S9 ryktas ju få stöd för 1000 fps i Slowmo, så där blev Apples 240 omsprungna igen

Ja YT 4k HDR stödjre ju inte Apple heller på Apple TV 4K t.ex. För Apple gillar inte Google och då skall alla bli lidande, en helt annan sak men ibland undrar man lite över vad Apple tänker med.

Ursprungligen av @ndreas:

Fast ljusskillnad ser man, dagens mobiler har kraft så de räcker och blir över. Märker ingen skillnad i dagligt användande från iPhone 7 till iPhone 8 kan jag påstå.
S9 ryktas ju få stöd för 1000 fps i Slowmo, så där blev Apples 240 omsprungna igen

Ja YT 4k HDR stödjre ju inte Apple heller på Apple TV 4K t.ex. För Apple gillar inte Google och då skall alla bli lidande, en helt annan sak men ibland undrar man lite över vad Apple tänker med.

Note 8 klarar inte 4K i 60fps så där blev samsung omsprungna igen, där saknar den kraften ?
Dessutom kan man ladda ner appar med slow mo i 1000 fps redan idag.
Det går alltid hitta två sidor på ett mynt så lika bra att lägga ner den diskussionen.

Vad gäller codecen för YT vet jag inte då jag använder chromecast som är inbyggt i min 4K-Tv men tråkigt för Apple TV-kunder.

Senast redigerat 2017-10-09 13:35
Ursprungligen av @ndreas:

Fast ljusskillnad ser man, dagens mobiler har kraft så de räcker och blir över. Märker ingen skillnad i dagligt användande från iPhone 7 till iPhone 8 kan jag påstå.
S9 ryktas ju få stöd för 1000 fps i Slowmo, så där blev Apples 240 omsprungna igen

Ja YT 4k HDR stödjre ju inte Apple heller på Apple TV 4K t.ex. För Apple gillar inte Google och då skall alla bli lidande, en helt annan sak men ibland undrar man lite över vad Apple tänker med.

Var inne och läste lite på phonearena om iPhone 8 och note 8 nits=

Senast redigerat 2017-10-09 15:00
Ursprungligen av Mackan1984:

Var inne och läste lite på phonearena om iPhone 8 och note 8 nits=

Vet inte vad det är för amatörsida som inte ens fungerar men Ställer man S8 i läget HDR med full ljsusstyrka så skall den klara över 1000 nits och det märks när man kollar på HDR 4K jämfört med en iP8

Beträffande TV så jag är mer nöjd med Apple TV och min 4K HDR 78" än att köra skiten i TVn. Chromecast har aldrig varit felfritt enligt mig. Apple TV kan man hyra filmer i 4K med DV och förhoppningsvis inom ett par månader så får man ut Atmos också, då har den det jag önskar. YouTube 4k har jag ju TVn om man nu nödvändigtvis behöver detta. Tråkigt bara att Apple inte vill implementera en öppen kod som är gratis.

Ursprungligen av @ndreas:

Vet inte vad det är för amatörsida som inte ens fungerar men Ställer man S8 i läget HDR med full ljsusstyrka så skall den klara över 1000 nits och det märks när man kollar på HDR 4K jämfört med en iP8

Beträffande TV så jag är mer nöjd med Apple TV och min 4K HDR 78" än att köra skiten i TVn. Chromecast har aldrig varit felfritt enligt mig. Apple TV kan man hyra filmer i 4K med DV och förhoppningsvis inom ett par månader så får man ut Atmos också, då har den det jag önskar. YouTube 4k har jag ju TVn om man nu nödvändigtvis behöver detta. Tråkigt bara att Apple inte vill implementera en öppen kod som är gratis.

Displaymate är väl synd att kalla amatörsida men som dom säger så krävs det att 1% av skärmen är vit för att den procenten ska nå 1240 nits.
Men säg att du har 50% ljus bild mot svart så når du nivåer som överstiger iPhone 8 i nits med en liten marginal.
Den lilla procenten gör ändå skillnad sida vid sida pga andra egenskaper som är bättre på notes skärm.
Så dessa siffror lurar en ibland i marknadsföring i samma anda som apples ”retina” och andra fina ord.

Jag kör min spel-PC till min tv och ser filmerna den vägen, har en Apple TV i sovrummet med endast fullhd.
Har dock inte testat om iTunes visar 4K, vet du nåt om det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-09 16:01

En fråga, jag har aldrig testat vid alla tidigare iPhone-köp men nu kan scenariot bli aktuellt så here it goes:

Kan man, efter köp av en iPhone 8 eller iPhone X, göra en restore direkt och installera iOS 10.3.3? Givetvis under förutsättning att Apple fortfarande signar 10.3.3 vid tillfället. Går det? Eller är dessa två nya lurar inte möjliga att köra in annat än iOS 11 på?

Ursprungligen av zinned:

En fråga, jag har aldrig testat vid alla tidigare iPhone-köp men nu kan scenariot bli aktuellt så here it goes:

Kan man, efter köp av en iPhone 8 eller iPhone X, göra en restore direkt och installera iOS 10.3.3? Givetvis under förutsättning att Apple fortfarande signar 10.3.3 vid tillfället. Går det?

Nope.

edit: 10.x signas inte längre.

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag kör min spel-PC till min tv och ser filmerna den vägen, har en Apple TV i sovrummet med endast fullhd.
Har dock inte testat om iTunes visar 4K, vet du nåt om det?

iTunes visar 4K med HDR och Dolby Vision, bättre kvalité än mot Netflix 4K HDR.
Netflix fungerar ju också med HDR och DV på Apple TV 4K

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-09 18:09
Ursprungligen av keptang:

Nope.

edit: 10.x signas inte längre.

Hade man kunnat göra så så längre versionen signas, alltså köra den trots luren levereras med ett senare operativ?

Har missat att 10.x inte signas längre, kan inte vara länge sedan de slutade signa den.

Aja, då tvingas jag köra med två telefoner tills Niantic löser ett problem de borde löst för flera månader sedan...

Ursprungligen av zinned:

Hade man kunnat göra så så längre versionen signas, alltså köra den trots luren levereras med ett senare operativ?

Har missat att 10.x inte signas längre, kan inte vara länge sedan de slutade signa den.

Aja, då tvingas jag köra med två telefoner tills Niantic löser ett problem de borde löst för flera månader sedan...

Har provat för längesen och då gick det inte att köra äldre än vad telefonen levererades med, tror inte det har förändrats.

4e oktober slutade Apple signa 10.3.3.

  • Medlem
  • 2017-10-09 19:38
Ursprungligen av Mija:

Jag tycker fortfarande OLED är skit. Tittar men på telefoner med OLED så är kan displayerna inte visa vitt efter ett halvår till ett år ungefär, då blir det nån slags grön/blå/turkos nyans istället.

Okej jag har haft AMOLED sedan hedenhös och aldrig råkat ut för det

  • Medlem
  • 2017-10-09 19:49
Ursprungligen av PaO:

Okej jag har haft AMOLED sedan hedenhös och aldrig råkat ut för det

Hjärnan är duktig på att omtolka färger från hur de ser ut till hur de borde se ut. Även på rosa papper ser vita färger vita ut. Titta på Sportbladet eller liknande. Ta ett vitt A4-papperark och jämför.

  • Medlem
  • 2017-10-09 20:02
Ursprungligen av Alix:

Hjärnan är duktig på att omtolka färger från hur de ser ut till hur de borde se ut. Även på rosa papper ser vita färger vita ut. Titta på Sportbladet eller liknande. Ta ett vitt A4-papperark och jämför.

Gjorde det nyss och med full kräm på ljusstyrkan så är ditt inlägg vitare än ett A4 papper på min Note 8
Oavsett är skärmen i Note 8 fullständigt otrolig och ljusstark. Blir förvånad varje gång jag går ut och skall tex ta foto när det är soligt ute och man ser bra ändå

  • Medlem
  • 2017-10-09 20:18
Ursprungligen av PaO:

Gjorde det nyss och med full kräm på ljusstyrkan så är ditt inlägg vitare än ett A4 papper på min Note 8
Oavsett är skärmen i Note 8 fullständigt otrolig och ljusstark. Blir förvånad varje gång jag går ut och skall tex ta foto när det är soligt ute och man ser bra ändå

Kul! Du får göra samma test om ett halvår. ?

  • Medlem
  • 2017-10-09 20:35
Ursprungligen av Alix:

Kul! Du får göra samma test om ett halvår. ?

Får jag komma ihåg ?

Ursprungligen av PaO:

Gjorde det nyss och med full kräm på ljusstyrkan så är ditt inlägg vitare än ett A4 papper på min Note 8
Oavsett är skärmen i Note 8 fullständigt otrolig och ljusstark. Blir förvånad varje gång jag går ut och skall tex ta foto när det är soligt ute och man ser bra ändå

Såg du mitt inlägg om nits från phonearena strax över? ?

  • Medlem
  • 2017-10-09 21:27
Ursprungligen av Mackan1984:

Såg du mitt inlägg om nits från phonearena strax över? ?

Ja och att iPhone 8 och 8 plus är lika ljusstarka som Note 8 stämmer inte ?

Note 8 fick lägre poäng men högre i texten
"The Note 8, on the other hand, gets slightly brighter outdoors"

Sedan kan skillnaden vara liten men om du är intresserad så läs detta ?

http://www.displaymate.com/Galaxy_Note8_Shoot...

Some Galaxy Note8 Display Highlights
These are just some of the Galaxy Note8 Display Highlights that we will be covering in detail throughout the article:

· A new 3K Higher Resolution 2960 x 1440 display that fills almost the entire front face of the phone from edge-to-edge, resulting in a larger 6.3 inch display with a 15% taller height to width Aspect Ratio of 18.5 : 9 = 2.05 than the 16 : 9 = 1.78 on most Smartphones.

· A new and accurate full 100% DCI-P3 Color Gamut that is also used for 4K TVs. Plus it is certified by the UHD Alliance for Mobile HDR Premium, which allows it to play all of the latest content produced for 4K UHD Premium TVs.

· The Native Color Gamut of the Galaxy Note8 is even larger, the result of its new high saturation “Deep Red” OLED, resulting in a very impressive 112% of DCI-P3 and 141% of sRGB / Rec.709 Gamuts that also produces better on-screen Colors in High Ambient Light.

· The Galaxy Note8 provides up to 22% Higher Screen Brightness than the Galaxy S8, with a record Peak Display Brightness of over 1,200 nits.

Ursprungligen av PaO:

Ja och att iPhone 8 och 8 plus är lika ljusstarka som Note 8 stämmer inte ?

Note 8 fick lägre poäng men högre i texten.
· The Galaxy Note8 provides up to 22% Higher Screen Brightness than the Galaxy S8, with a record Peak Display Brightness of over 1,200 nits.

Så här skrev redaktören på phonearena om hur displaymate utför sitt test för att uppnå över 1200 nits:
”Okay, so let's sum it all up: you guys have 1 source that everyone is quoting from and that source is DisplayMate. There is NO other source, neither TheVerge, nor MKBHD, nor anybody else. They all quote from DisplayMate.

That's cool.

But what does DisplayMate really say?

Well, you need to first READ the damn report before going with that 1200 nit number! In other words, don't be like TheVerge or MKBHD who did NOT bother reading and just quote a number they don't understand.

Here is what DisplayMate says (look for it towards the end in the Brightness and Contrast table in green): it says that the Note 8 has a brightness of
High Auto Brightness
560 – 1,240 cd/m2

It does not say 1,240 nits, it says FROM 560 to 1,240 nits.

So how does it get to 1,240 nits? You can ask DisplayMate because they never say in their article, but I can save you the effort and tell you how: by showing 1% white and 99% black. That is the way AMOLED works. How do you do this? Load up a picture with just a single dot of white on a black background and test!

So yes, we do NOT get 1,240 nits because we don't do such a test! We think it's not that important to know the brightness of a screen with 1% white because nobody uses their screen like that.

What do we do? We have always tested a 100% white, which means that we load up a fully WHITE picture that covers the whole screen. That's it. And we measure. So we get around 518 nits.

Look back at DisplayMate's tests: it says "FROM 560 nits" and we have a score that says "518 nits" which is close enough.

So yes, our results are not false, they are not fake, they are not made up. But they need context. The same is true of DisplayMate: 1,240 nits is just wrong without a context. It's absurd, nobody uses their phone with 1% white.

A perfectly correct measure would be to do something like a 50% white, that would be closer to average use. At 50% white, I guess the Note 8 would have a brightness higher than 520 nits, but much lower than 1,240 nits.”

Så med en helt vit bild på både iPhone 8 plus och Note 8 så uppnår iPhone högre ljusstyrka.

Hade inte X kommit, hade det blivit en 8+ pga större skärm än min 6s
Kommer ersätta min iPad för möten där jag skall kunna läsa mina dokument
och allt annat som jag jag gör med min iPad och som inte kräver en större skärm och som jag lika bra kan göra med min Mac
Mina barn får iPaden att leka med

Väljer X för en större skärm än 8+ och trots det är det en mindre mobil
För kameran och för att jag vill ha den senaste iPhone på marknaden i 2 år och sen blir det en ny som det har blivit de 30 senaste åren vad gäller mobiler. Har samma nummer nu, som jag hade 1988

Ursprungligen av MalcomX:

Hade inte X kommit, hade det blivit en 8+ pga större skärm än min 6s
Kommer ersätta min iPad för möten där jag skall kunna läsa mina dokument
och allt annat som jag jag gör med min iPad och som inte kräver en större skärm och som jag lika bra kan göra med min Mac
Mina barn får iPaden att leka med

Väljer X för en större skärm än 8+ och trots det är det en mindre mobil
För kameran och för att jag vill ha den senaste iPhone på marknaden i 2 år och sen blir det en ny som det har blivit de 30 senaste åren vad gäller mobiler. Har samma nummer nu, som jag hade 1988

iPhone 6+/6s+/7+/8+ har mer skärmyta än iPhone X.
Plus-modellerna har dock enorma bezels uppe och nere, så förstår resonemanget.

Ursprungligen av Anderlind:

iPhone 6+/6s+/7+/8+ har mer skärmyta än iPhone X.
Plus-modellerna har dock enorma bezels uppe och nere, så förstår resonemanget.

Så 5,8” på iPhone X är felaktigt?

  • Medlem
  • 2017-10-10 04:47
Ursprungligen av Mackan1984:

Så här skrev redaktören på phonearena om hur displaymate utför sitt test för att uppnå över 1200 nits:
”Okay, so let's sum it all up: you guys have 1 source that everyone is quoting from and that source is DisplayMate. There is NO other source, neither TheVerge, nor MKBHD, nor anybody else. They all quote from DisplayMate.

That's cool.

But what does DisplayMate really say?

Well, you need to first READ the damn report before going with that 1200 nit number! In other words, don't be like TheVerge or MKBHD who did NOT bother reading and just quote a number they don't understand.

Here is what DisplayMate says (look for it towards the end in the Brightness and Contrast table in green): it says that the Note 8 has a brightness of
High Auto Brightness
560 – 1,240 cd/m2

It does not say 1,240 nits, it says FROM 560 to 1,240 nits.

So how does it get to 1,240 nits? You can ask DisplayMate because they never say in their article, but I can save you the effort and tell you how: by showing 1% white and 99% black. That is the way AMOLED works. How do you do this? Load up a picture with just a single dot of white on a black background and test!

So yes, we do NOT get 1,240 nits because we don't do such a test! We think it's not that important to know the brightness of a screen with 1% white because nobody uses their screen like that.

What do we do? We have always tested a 100% white, which means that we load up a fully WHITE picture that covers the whole screen. That's it. And we measure. So we get around 518 nits.

Look back at DisplayMate's tests: it says "FROM 560 nits" and we have a score that says "518 nits" which is close enough.

So yes, our results are not false, they are not fake, they are not made up. But they need context. The same is true of DisplayMate: 1,240 nits is just wrong without a context. It's absurd, nobody uses their phone with 1% white.

A perfectly correct measure would be to do something like a 50% white, that would be closer to average use. At 50% white, I guess the Note 8 would have a brightness higher than 520 nits, but much lower than 1,240 nits.”

Så med en helt vit bild på både iPhone 8 plus och Note 8 så uppnår iPhone högre ljusstyrka.

Okej intressant

Nästa gång jag träffar på en iPhone 8 plus så skall jag dra upp ljusstyrkan till max och lägga min Note 8 bredvid för att se ?

Ursprungligen av PaO:

Okej intressant

Nästa gång jag träffar på en iPhone 8 plus så skall jag dra upp ljusstyrkan till max och lägga min Note 8 bredvid för att se ?

Yes testa med en helvit bild på båda

Ursprungligen av Mackan1984:

Så 5,8” på iPhone X är felaktigt?

Nej, men eftersom det är 19.5:9 och inte 16:9 så blir skärmytan mindre, trots 5,8".
Nu när ~18:9 (eller Apples 19.5:9) kommer från fler och fler tillverkare så bör både storlek och yta anges.

I och med utskärningen i toppen så blir ytan än mindre..

iPhone Plus-modeller med 5,5" 16:9 har en skärmyta på 83,39 kvadratcentimeter, iPhone X med 5,8" 19,5:9 en skärmyta på 82,58 kvadratcentimeter (minus utskärningen).

Den faktiska ytan blir endast ~10% större än 4,7" iPhone 8. Trots 5,8".

https://www.gsmarena.com/apple_iphone_x_scree...

Ursprungligen av keptang:

Nej, men eftersom det är 19.5:9 och inte 16:9 så blir skärmytan mindre, trots 5,8".
Nu när ~18:9 (eller Apples 19.5:9) kommer från fler och fler tillverkare så bör både storlek och yta anges.

I och med utskärningen i toppen så blir ytan än mindre..

iPhone Plus-modeller med 5,5" 16:9 har en skärmyta på 83,39 kvadratcentimeter, iPhone X med 5,8" 19,5:9 en skärmyta på 82,58 kvadratcentimeter (minus utskärningen).

Den faktiska ytan blir endast ~10% större än 4,7" iPhone 8. Trots 5,8".

https://www.gsmarena.com/apple_iphone_x_scree...

Den kommer dock upplevas större och det är ju huvudsaken

Ursprungligen av Mackan1984:

Så med en helt vit bild på både iPhone 8 plus och Note 8 så uppnår iPhone högre ljusstyrka.

Intressant och det påvisar ju hur man vilseleder och vänder på nummer! Nu har jag ingen Galaxy S8 kvar, men jag upplever ändå skärmen som grymt ljusstark korrekt eller ej så vad det en käftsmäll när man kollade på HDR i 4K på skärmen! Jag får inte den upplevelsen på min iPhone 8. Huruvida det har med LCD vs Oled att göra, så kan det säkert ha en betydande faktor rent generellt. Skall bli intressant att se nya iPhone X och en Note/Galaxy 8 sida vid sida.
iPhone X skärmen kanske inte är så dum ändå Dock hade jag velat ha curved skärm

Ursprungligen av Mackan1984:

Så 5,8” på iPhone X är felaktigt?

Svårt att ange en diagonal på en icke rektangulär skärm...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-10 14:02
Ursprungligen av @ndreas:

Jag tycker Apple har tappat greppet och vet inte riktigt själva var skutan skall styras! Att presentera iPhone 8 och sedan iPhone 10 i samma veva, ja det är nog inte smart med tanke på att de flesta vill ha iPhone X såklart!
iPhone 8 ser precis likadan ut som tidigare 6-7 detta designspråk var najs när iPhone 6 kom med 4,7 och 5,5" skärmar. Men idag vet jag inte om jag tycker den ser särskilt häftig ut i jämförelse mot en S8 t.ex.
Displayen har mkt att önska och sorgekanterna är ju rent av groteska år 2017!

Apple skulle släppt 4,7 5,5 och X:en med kantlösa Oled skärmar, alt skulle iPhone 8 heta 7S istället och X iPhone Pro!

Med det sagt så finns en del bra saker också som trådlös laddning, bra prestanda men det var nog allt. Köpte så klart en iPhone 8 256GB i väntan på X:en och det är väl första gången i iPhone historien man kan gå in till en butik och de finns på lager från dag 1. Detta har inte hänt innan, så jag undrar lite hurvida andrahandsvärdet kommer vara, eventuellt ganska bra då iPhone 8 är en vassare lur än iPhone 7, frågan är väl bara vem som vill ha en mobil som ser ut att komma från 2014-2015!

Får väl hoppas att iPhone X levererar i alla fall, den större skärmen är ju ett steg i rätt riktning om än väldigt sent kan jag tycka, sedan överpris för framtidens mobil som egentligen inte har ngt som är bättre än konkurrenterna. Sämre skärm (Ljusstyrka, Upplösning) får man leva med dock så får man ju iOS och helheten som gör iPhone till vad den är.

Varför kan inte Apple vara först istället och presentera top of the line, de har ju alla möjligheter att göra det men faller alltid på ngt och presenterar gammal teknik som nytt.
Oled har aldrig varit så bra innan att vi har velat sätta de i en iPhone? Vilket skitsnack! Ändå trycker vi in en skärm från 2015 i iPhone X och presenterar detta som framtidens mobil!

Väldigt vad du klagar på iPhone 8 och Apple. Och ändå så köpte du en, så nu har Apple tjänat pengar på dej ändå, och lyckats i sin marknadsföring...

Bevaka tråden