Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användbara enklare tips för terminalen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ge gärna användbara tips för terminalen som ”nästan” vem som helst kan använda utan att vara en superhacker. Alltså ganska harmlösa saker, där man INTE förstör saker och ting, ifall man skulle råka göra fel.

Om det här ämnet har redan varit uppe, ber jag om ursäkt. Länka gärna dit i så fall.

Jag vet att man ska INTE använda terminalen om man inte vet exakt vad man gör, men man måste våga lite här i livet …

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-30 22:26
Ursprungligen av pick-me-up:

Ge gärna användbara tips för terminalen som ”nästan” vem som helst kan använda utan att vara en superhacker. Alltså ganska harmlösa saker, där man INTE förstör saker och ting, ifall man skulle råka göra fel.

Om det här ämnet har redan varit uppe, ber jag om ursäkt. Länka gärna dit i så fall.

Jag vet att man ska INTE använda terminalen om man inte vet exakt vad man gör, men man måste våga lite här i livet …

Det finns en hel del på ex Youtube som visar terminal basics. Terminal kallas även CLI (command line interface) eller shell. Det shell som macOS har heter bash.

Det man måste kunna är navigering med cd och ls.

bash har inbygg manual för de flesta kommandon. skriv "man ls" och du kan läsa på det mesta om ls. Gå ur man med q. man är garanterat ett ofarligt kommando.

Binärerna för kommandona ligger ex under /bin/ och /usr/bin/.
ls -l /bin/

Glöm inte att bash har historik. Pil upp visar tidigare kommandon. Eller skriv history, så listas alla. Skriv sedan !nnn där nnn är numret på det kommandot i historiken som du vill exekvera.

  • Medlem
  • 2017-09-30 22:27

Jag kan ge några exempel där jag använder Terminalen.

1. Jag installerar Homebrew, som är en pakethanterare. Kommando:

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/in...)"

2. Genom Homebrew installerar jag youtube-dl och svtplay-dl för att ladda hem videor och tv-program.

brew install youtube-dl
brew install svtplay-dl

3. Jag laddar ned genom kommandot:

youtube-dl [internetlänk till videon]

svtplay-dl [internetlänk till videon]

Exempel:

svtplay-dl https://www.svtplay.se/video/14942212/america...

Ovan får man fler promptar för att installera mer grejer men det är bara att go with the flow. Videon hamnar i hemmappen. Emellanåt behöver man uppdatera, typ:

brew upgrade svtplay-dl

En annan grej är att jag behöver ADB och fastboot för att programmera om Androidmobiler. Stöd för det installerar jag genom kommandot:

bash <(curl -s https://raw.githubusercontent.com/corbindaven...

Edit: Jag tog bort mellanslaget eftersom det tydligen inte hade uppmärksammats att där finns ett. Då blir det länkförkortning i stället, eftersom BB-koden i forumet är skräp. Det går helt enkelt inte att ange kod med länkar.

Senast redigerat 2017-10-01 18:43
  • Medlem
  • 2017-09-30 22:45

Tillägg: Jag använder ofta dessa kommandon för skivhantering:

1. Kolla anslutna hårddiskar och partitioner:

diskutil list

2. Aktivera TRIM på tredjeparts-SSD:

sudo trimforce enable

3. Kolla hårddiskarnas SMART-status. Först installation av stöd för det:

brew install smartmontools

Sedan själva kontrollen:

smartctl -a disk0

Disk0 ovan är vanligtvis den interna disken med operativsystem på. Har man fler får man ange disk1 och så vidare. Man kan med fördel använda diskutil list ovan för att ta reda på det.

En annan sak som är bra att kolla:

Om System Integrity Protection är aktiverad eller ej:

csrutil status

Är den inte det och man vill att den ska vara det får man starta om på recoverypartitionen, starta Terminalen där och köra kommandot:

csrutil enable
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-01 18:04
Ursprungligen av Alix:

Jag kan ge några exempel där jag använder Terminalen.

1. Jag installerar Homebrew, som är en pakethanterare. Kommando:

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https:/ /raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

Jag får:
HEAD is now at 533ea9d25 Merge pull request #3252 from MikeMcQuaid/no-export-default-make
Error: /usr/local/Cellar is not writable. You should change the
ownership and permissions of /usr/local/Cellar back to your
user account:
sudo chown -R $(whoami) /usr/local/Cellar
Failed during: /usr/local/bin/brew update --force

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-01 18:14
Ursprungligen av kenjon:

Jag får:
HEAD is now at 533ea9d25 Merge pull request #3252 from MikeMcQuaid/no-export-default-make
Error: /usr/local/Cellar is not writable. You should change the
ownership and permissions of /usr/local/Cellar back to your
user account:
sudo chown -R $(whoami) /usr/local/Cellar
Failed during: /usr/local/bin/brew update --force

https:/ /raw

innehåller ett mellanslag för mycket.
Kolla källan: https://brew.sh/index_se.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-01 18:23

Jag tog bort mellanslaget mellan / /.
Testade att klistra in från din länk ovan, samma fel. Den säger ju något om ownership and permissions....

Ursprungligen av kenjon:

Jag tog bort mellanslaget mellan / /.
Testade att klistra in från din länk ovan, samma fel. Den säger ju något om ownership and permissions....

sudo?

  • Medlem
  • 2017-10-01 18:47
Ursprungligen av kenjon:

Jag tog bort mellanslaget mellan / /.
Testade att klistra in från din länk ovan, samma fel. Den säger ju något om ownership and permissions....

Använder du admin- eller standardkonto?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-01 23:01

Adminkonto. sudo kom inte upp, ska testa det före kommandot.

Edit: kör jag kommandot med sudo får jag ett meddelande att jag inte ska köra det som root.
Jag tolkar mitt felmeddelande som om någon/några kataloger har fel rättigheter.....

Edit2: Jag la' till mej själv under Permissions och satte läs/skriv på Cellar, då verkade det gå igenom.
Går vidare nu...

Edit3: Fick separata video och ljudfiler, installerar ffmpeg...
Och nu funkar det
Tack!!!

Senast redigerat 2017-10-01 23:32
  • Medlem
  • 2017-10-01 23:05
Ursprungligen av kenjon:

Adminkonto. sudo kom inte upp, ska testa det före kommandot.

Edit: kör jag kommandot med sudo får jag ett meddelande att jag inte ska köra det som root.
Jag tolkar mitt felmeddelande som om någon/några kataloger har fel rättigheter.....

Testa att göra ett nytt adminkonto och se om felet kvarstår.

Stort tack till Er alla för visat intresse! Lovar att kolla alla förslag inom kort.

1
Bevaka tråden