Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittat bugg iOS11

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2017-09-19 21:02

I den nya versionen av iOS så går det inte att ställa in att man vill visa sitt nr, trots att man har hemligt. Detta gick att slå på i iOS 10. Rätt dåligt om man vill vara halvhemlig.. går det att slå av uppringnings-id för er med vanligt nummer?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-09-19 21:05

Jag har hemligt nummer och "visa mitt nummer" aktivt.

iOS 11 (15A372) innehåller ett antal märkliga buggar (alla drabbar inte alla användare), 11.x.x lär komma inom kort.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2017-09-19 21:11

Har du uppdaterat till iOS 11?

Det var skumt, här sitter vi två med hemligt nr och kan inte aktivera ”visa mitt nr”. Knappen är grå och går ej ändra...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-09-19 21:14

Ja jag har uppdaterat, jag är fullt läskunnig och förstår vad du skriver.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2017-09-19 21:20

Även samtal väntar

även funktionen ”samtal väntar” går ej att aktivera. Första gången jag hittar fel efter en uppdatering. Men ngn gång ska väl vara första. Rättning kommer säkert snart.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-19 21:28

Har ni testat Nödsamtal SOS i inställningar, får min Springboard att respring direkr på iPhone 6S Plus?
Rapporterat för ett par dagar sedan.

Ursprungligen av mattiL:

Har ni testat Nödsamtal SOS i inställningar, får min Springboard att respring direkr på iPhone 6S Plus?
Rapporterat för ett par dagar sedan.

Är det vettigt att testa nödsamtal SOS?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-19 21:49
Ursprungligen av RolexJocke:

Är det vettigt att testa nödsamtal SOS?

Jag tror inte alternativet ’Nödsamtal SOS’ ringer någon, mer troligt borde där finnas några inställningar. När felet är fixat kan jag berätta mer..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-09-19 21:56
Ursprungligen av mattiL:

Jag tror inte alternativet ’Nödsamtal SOS’ ringer någon, mer troligt borde där finnas några inställningar. När felet är fixat kan jag berätta mer..

Varför tror du att den inte ringer 112, tror du den skulle ringa fröken ur istället? Låt bli att okynnestesta sånt.

Normalt brukar ju inte ett nytt iOS ändra några inställningar vad jag kan minnas.
Jag har min epost inställd på manuell hämtning och efter uppdatering till iOS11 så
hämtar den mail automatiskt.

Ursprungligen av Mija:

Varför tror du att den inte ringer 112, tror du den skulle ringa fröken ur istället? Låt bli att okynnestesta sånt.

Vet du hur Nödsamtal SOS i iOS fungerar? Verkar inte så.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-09-19 22:00
Ursprungligen av Anderlind:

Vet du hur Nödsamtal SOS i iOS fungerar? Verkar inte så.

Jag är fullkomligt övertygad om att den ringer det standardiserade nödnummret. Precis som man bara kunde ringa 112 tidigare när skärmen var låst, det behövdes ingen inställning för att den skulle veta det.

Ursprungligen av Mija:

Jag är fullkomligt övertygad om att den ringer det standardiserade nödnummret. Precis som man bara kunde ringa 112 tidigare när skärmen var låst, det behövdes ingen inställning för att den skulle veta det.

Det är väl bra att du är övertygad om det, förutom att du har fel.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2017-09-19 22:05

Kan det vara något från operatörens sida som inte klickar med det nya iOS, om funktionen inte är tillgänglig? Eftersom det verkar skilja mellan olika iPhones?

Ursprungligen av Mija:

Jag är fullkomligt övertygad om att den ringer det standardiserade nödnummret. Precis som man bara kunde ringa 112 tidigare när skärmen var låst, det behövdes ingen inställning för att den skulle veta det.

För Apple Watch har de väl sagt att den kollar var man befinner sig geografiskt och ringer lokalt Nödnummer?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-09-19 22:08
Ursprungligen av Måns97:

Kan det vara något från operatörens sida som inte klickar med det nya iOS, om funktionen inte är tillgänglig? Eftersom det verkar skilja mellan olika iPhones?
För Apple Watch har de väl sagt att den kollar var man befinner sig geografiskt och ringer lokalt Nödnummer?

Önsköldsvik, Solna, Norrköping, alla är orter i Sverige. Nödnummret är 112 för dom orterna, och dom flesta länder i EU.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-19 22:39
Ursprungligen av Mija:

Önsköldsvik, Solna, Norrköping, alla är orter i Sverige. Nödnummret är 112 för dom orterna, och dom flesta länder i EU.

Tror du har läst att du har fel ett par gånger redan, men du har fel, det jag beskriver handlar om alternativet ’Nödsamtal SOS’ under Inställningar (Settings), från inställningar rings ingenting. (Punkt)

Ursprungligen av mattiL:

Tror du har läst att du har fel ett par gånger redan, men du har fel, det jag beskriver handlar om alternativet ’Nödsamtal SOS’ under Inställningar (Settings), från inställningar rings ingenting. (Punkt)

@Mija vet inte hur det fungerar.

Får inte samma fel på en 6s här så troligen något som tyvärr drabbar vissa användare.

Ursprungligen av Anderlind:

@Mija vet inte hur det fungerar.

Får inte samma fel på en 6s här så troligen något som tyvärr drabbar vissa användare.

Typiskt är nog att denna typ fel bara drabbar vissa för annars så skulle det ha varit fixat för länge sedan.

Mitt exempel är sms i bilen... när jag parkopplar telefonen med bilen så har bilen slutat att ta emot sms. För ios10 så kom sms upp på bilens skärm men inte för ios11. Jag har en Mazda

Volymen vid handsfree för låg. Får höja varje gång jag ringer eller tar emot samtal.
Liknande bugg fanns för några uppdateringar sedan. Kom en fix efter några dagar. Hoppas på det nu också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-09-20 17:31

Stör mig riktigt mycket på att ikonen för bluetooth är i fetstil även om ingen enhet är kopplad. Samma sak på både min senaste ipad PRO 12.9” och iPhone 6.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-20 19:31

Under samtal visas frekvent Airpodikonen som ljudutgång, även om man inte använder dem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-20 20:08
Ursprungligen av Heden:

Stör mig riktigt mycket på att ikonen för bluetooth är i fetstil även om ingen enhet är kopplad. Samma sak på både min senaste ipad PRO 12.9” och iPhone 6.

"Toggling off Bluetooth or Wi-Fi in Control Center only disconnects accessories now, rather than disabling connectivity entirely.

iOS 11 users can still completely disable Wi-Fi and Bluetooth for all networks and devices by toggling them off in the Settings app.

Apple says users should try to keep Wi-Fi and Bluetooth turned on for the best experience on an iOS device."

(Jag instämmer.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-09-20 21:08

Där ser man! Har ändå alltid bluetooth på, men tycker ändå det var bättre innan då man kunde se om man glömt någon hörlur eller högtalare på..

Ursprungligen av Heden:

Stör mig riktigt mycket på att ikonen för bluetooth är i fetstil även om ingen enhet är kopplad. Samma sak på både min senaste ipad PRO 12.9” och iPhone 6.

Menar du i kontrollpanelen? Där byter den väl färg till blått - om den är aktiv.

Ursprungligen av reboot81:

"Toggling off Bluetooth or Wi-Fi in Control Center only disconnects accessories now, rather than disabling connectivity entirely.

iOS 11 users can still completely disable Wi-Fi and Bluetooth for all networks and devices by toggling them off in the Settings app.

Apple says users should try to keep Wi-Fi and Bluetooth turned on for the best experience on an iOS device."

(Jag instämmer.)

Jo, det finns klara fördelar med det nya beteendet. Problemet är mest att vi är vana vid hur det fungerade förr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-21 08:33

Jag har flera små buggar.
1. Den tvekar ibland bråkdelen av en sekund när man byter app eller öppnar telefonen.
2. Den dynamiska startskärmen fryser och ett ljust fällt dyker upp i mitten. Skärmen blir alltså tredelad.
3. Appar har stängts ned ett antal gånger. Speciellt drabbar det Good-appen.

  • Medlem
  • 2017-09-21 15:12
Ursprungligen av Josch71:

I den nya versionen av iOS så går det inte att ställa in att man vill visa sitt nr, trots att man har hemligt. Detta gick att slå på i iOS 10. Rätt dåligt om man vill vara halvhemlig.. går det att slå av uppringnings-id för er med vanligt nummer?

Det funkar om du stänger av 4G, sedan sätter du den i flygplansläge (i kontrollcenter) -> väntar några sek. -> går ut flygplansläge, sen snabbt går in på "visa mitt nummer". Kan behöva upprepas några gånger... Sen när du fått igång så kan du slå på 4G igen. Smidigt va?

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2017-09-21 15:47

Tack, bästa hittils fick faktiskt igång funktionen ett tag men sedan hoppade den tillbaka till att det inte var valbart igen, ska testa några gånger till. Men lite kul att jag fick fart på knappen en stund iaf. Känns som det denna uppdatering har en del att önska. Lite fyra fel o en cola-cola känns det som

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-09-21 17:52
Ursprungligen av adress@mac:

Menar du i kontrollpanelen? Där byter den väl färg till blått - om den är aktiv.

Nej, syftar på ikonen som är högst uppe till höger, till vänster om batteriindikatorn.

Edit: Första gången jag tog en skärmdump med iOS11, riktigt smidigt! ?

Bevaka tråden