Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Iphone är du mest intresserad av?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hummel:

Känns som nya skärmen är en gimmick.

Hur menar du då?

Om något är en "gimmick" (Årets Modeord 2016) är det de Samsungs. På bilden ovan ser det ut som att de börjar böja sig lika långt från kantan som iPhone X skärm slutar, och den där böjda ytan är ju knappast användbar.

Jag gillar The X-files, så det är ganska givet. Får bara hoppas att det går även att ringa med mojängen och att det inte skärvar när man ska ge sig till känna till luren … Så det får bli en sån den dagen jag vinner lite pengar. Men annars kommer jag använda mobiler där batteriet inte fryser när det är lite kallt ute.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-16 21:13

Face ID och temperaturer under +5 grader har potential att ställa till det för Apple...

Efter mer funderingar har jag kommit fram till att jag inte alls gillar skärmen på X.

Man kan ju undra vems ide det var att göra en icke-rektangulär skärm med ett hål på ena sidan. Det blir för många kompromisser i GUIt där innehållet på skärmen försvinner (till exempel scrollindikatorn i landskap). Dessutom får man ingen konsekvent statusbar utan saker och ting dyker upp, försvinner och byter plats lite då och då. Och till råga på allt är den inte särskilt ljusstark jämfört med andra OLED-skärmar.

Det känns som att häxjakten på bezeller har nått absurda former. Det var aldrig något problem på tidigare iPhones, och nu marginaliseras telefonens funktioner bara för att man vill ha en skärm som går från kant till kant.

De borde låta Samsung hålla på med såna dumheter och fokusera på användbarhet istället.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Efter mer funderingar har jag kommit fram till att jag inte alls gillar skärmen på X.

Man kan ju undra vems ide det var att göra en icke-rektangulär skärm med ett hål på ena sidan. Det blir för många kompromisser i GUIt där innehållet på skärmen försvinner (till exempel scrollindikatorn i landskap). Dessutom får man ingen konsekvent statusbar utan saker och ting dyker upp, försvinner och byter plats lite då och då. Och till råga på allt är den inte särskilt ljusstark jämfört med andra OLED-skärmar.

Det känns som att häxjakten på bezeller har nått absurda former. Det var aldrig något problem på tidigare iPhones, och nu marginaliseras telefonens funktioner bara för att man vill ha en skärm som går från kant till kant.

De borde låta Samsung hålla på med såna dumheter och fokusera på användbarhet istället.

Inte ens Samsung lyckas bra med deras lösningar, deras Edge är det värsta skit man kan ha, man kommer konstant åt att klicka på saker av misstag om man håller i den på ett behagligt sätt så man är tvungen att unvika att hålla i kanterna, då tappar man den eftersom den är hal som en tvål, resultatet är då att man är 2999kr fattigare för kostnad av skärmbyte.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hur menar du då?

Om något är en "gimmick" (Årets Modeord 2016) är det de Samsungs. På bilden ovan ser det ut som att de börjar böja sig lika långt från kantan som iPhone X skärm slutar, och den där böjda ytan är ju knappast användbar.

Den är inte så stor som den ser ut, dom rundade hörnen i nederkant ställer till det med bilder, likaså övre delen. Dom flesta kameror (om inte alla tar rektangulära bilder), för att vida dessa kommer delar av bilden att döljas. Visas hela bilden kommer inte hela skärmen att utnyttjas. Det känns som design går före funktion.

Samsungs böjda skärm är nog inte bästa design heller, svårt att inte trycka på kanterna med handen om man använder telefonen med en hand.

Tycker bildytan ser lite märklig ut för video

Bilden är från presentationen av Iphone x

Övre svarta ytan går in i bilden

  • Medlem
  • 2017-09-17 23:01
Ursprungligen av MalcomX:

Tycker bildytan ser lite märklig ut för video

Bilden är från presentationen av Iphone x

Övre svarta ytan går in i bilden

Jag håller med, det ser lite fult ut. Det bästa hade varit om den översta delen blivit svart, bredvid kamerasensorerna. Om det blir för fult får man dubbelklicka så att bilden zoomas ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-18 09:23

Om man minskar bilden så att det svarta fältet inte går in i bilden, hur stor blir skärmen då?

Ursprungligen av xms67:

Om man minskar bilden så att det svarta fältet inte går in i bilden, hur stor blir skärmen då?

Som i den här posten ungefär.

Ursprungligen av keptang:

Som i den här posten ungefär.

Tack !

Gav mig svaret jag ville ha

En X är snart beställd

X har inte fingeravtrycksläsare, någon som vet om ansiktsigenkänning kommer funka med Mobilt Bank ID?

Ursprungligen av ABC800:

X har inte fingeravtrycksläsare, någon som vet om ansiktsigenkänning kommer funka med Mobilt Bank ID?

Det kan det, men det lär dröja tills det sker, om det sker.

Ursprungligen av keptang:

Det kan det, men det lär dröja tills det sker, om det sker.

Sjukt trist i så fall. Använder Bankid ofta.

Tråd rensad, läs våra trivselregler, tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-09-20 22:04

iPhone X.
8 är totalt ointressant för mig personligen.

Ursprungligen av PenDragon:

iPhone X.
8 är totalt ointressant för mig personligen.

Är ju i stort sett exakt samma telefon, bara skärmen och avsaknaden av Touch ID på X som skiljer dem åt.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-09-21 17:24
Ursprungligen av Hank Solo:

Är ju i stort sett exakt samma telefon, bara skärmen och avsaknaden av Touch ID på X som skiljer dem åt.

Och hela kameramodulen på framsidan. Eller om vi formulerar det så här: och avsaknaden av FaceID på 8.
Samt en rad kameraförbättringar på just den framåtvända kameramodulen. Dessutom bättre ljuskänslighet på "teleoptiken" på baksidan av X.

Så summa summarum: Markant bättre (och större) skärm på en telefon som dessutom är mindre, bättre teleoptik och massivt mycket bättre kameramodul på framsidan. Det är mer än tillräckligt för att jag ska vara bra mycket mer intresserad av X än 8.

Ursprungligen av PenDragon:

Och hela kameramodulen på framsidan. Eller om vi formulerar det så här: och avsaknaden av FaceID på 8.
Samt en rad kameraförbättringar på just den framåtvända kameramodulen. Dessutom bättre ljuskänslighet på "teleoptiken" på baksidan av X.

Så summa summarum: Markant bättre (och större) skärm på en telefon som dessutom är mindre, bättre teleoptik och massivt mycket bättre kameramodul på framsidan. Det är mer än tillräckligt för att jag ska vara bra mycket mer intresserad av X än 8.

Face ID är inte riktigt en dealbreaker...eller på sätt och vis är det väl det, det är i alla fall en av de största faktorerna (m.fl) till varför i alla fall jag väljer bort iPhone X.
Att den är mindre än iPhone 8 i storlek är lögn, den ligger storleksmässigt mitt emellan iPhone 8 & iPhone 8+ Trots att den har större skärm än iPhone 8+.
Hårdvarumässigt är iPhone 8+ och iPhone X samma telefon med skillnad på skärm och Face ID.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-09-21 18:42
Ursprungligen av Hank Solo:

Face ID är inte riktigt en dealbreaker...eller på sätt och vis är det väl det, det är i alla fall en av de största faktorerna (m.fl) till varför i alla fall jag väljer bort iPhone X.
Att den är mindre än iPhone 8 i storlek är lögn, den ligger storleksmässigt mitt emellan iPhone 8 & iPhone 8+ Trots att den har större skärm än iPhone 8+.
Hårdvarumässigt är iPhone 8+ och iPhone X samma telefon med skillnad på skärm och Face ID.

Skrev fel, menade givetvis jämfört med 8 Plus. Alla mina jämförelser var med 8 Plus, då 8 definitivt är totalt ointressant för mig.
Allt jag skrev utöver det är fullständigt korrekt, dvs det funkar inte bara att repetera vad du skrev innan och ignorera allt jag skrev, som faktiskt är korrekt, om vi då jämför 8 Plus med X, vilket var vad jag gjorde.

X har bättre skärm (massivt mycket bättre kontrast, TrueTone m.m.), mer ljusstark teleoptik, bättre kameramodul på framsidan, den är mindre till storleken (än 8 Plus) och har ändå större skärm, dessutom har den bättre batteritid än såväl 8 som 8 Plus.

Huruvida du sen finner något av det viktigt för dig är givetvis fullständigt subjektivt, men att påstå att det bara är skärmen och FaceID som skiljer stämmer bevisligen inte, som jag ganska tydligt demonstrerat ovan.

Ursprungligen av PenDragon:

Skrev fel, menade givetvis jämfört med 8 Plus. Alla mina jämförelser var med 8 Plus, då 8 definitivt är totalt ointressant för mig.
Allt jag skrev utöver det är fullständigt korrekt, dvs det funkar inte bara att repetera vad du skrev innan och ignorera allt jag skrev, som faktiskt är korrekt, om vi då jämför 8 Plus med X, vilket var vad jag gjorde.

X har bättre skärm (massivt mycket bättre kontrast, TrueTone m.m.), mer ljusstark teleoptik, bättre kameramodul på framsidan, den är mindre till storleken (än 8 Plus) och har ändå större skärm, dessutom har den bättre batteritid än såväl 8 som 8 Plus.

Huruvida du sen finner något av det viktigt för dig är givetvis fullständigt subjektivt, men att påstå att det bara är skärmen och FaceID som skiljer stämmer bevisligen inte, som jag ganska tydligt demonstrerat ovan.

Hur det ser ut på skärmen är inget du kommer märka mycket utav mer än att du vet att den är bättre på papper, att X har längre batteritid beror på att skärmen i X drar mindre ström, utöver det är det samma batteri i dem, så jag vidhåller att de i stort är samma telefon hårdvarumässigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-09-21 19:01
Ursprungligen av Hank Solo:

Hur det ser ut på skärmen är inget du kommer märka mycket utav mer än att du vet att den är bättre på papper, att X har längre batteritid beror på att skärmen i X drar mindre ström, utöver det är det samma batteri i dem, så jag vidhåller att de i stort är samma telefon hårdvarumässigt.

Du fortsätter alltså glatt ignorera övriga poänger? Check. Känner mig rätt färdig här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-09-21 19:13
Ursprungligen av Hank Solo:

Hur det ser ut på skärmen är inget du kommer märka mycket utav mer än att du vet att den är bättre på papper.

OLED-skärmar brukar ha dramatiskt bättre kontrast än äldre teknik. Jag tror inte att du ska underskatta det.

Ursprungligen av jahve:

OLED-skärmar brukar ha dramatiskt bättre kontrast än äldre teknik. Jag tror inte att du ska underskatta det.

Jag är ingen fantast av OLED över huvud taget, när man kollar på en TV med OLED så ser allt bara animerat ut med för skarpa färger, på en mobil är skärmen så liten att du knappt uppfattar skillnaden.

  • Medlem
  • 2017-09-21 22:15
Ursprungligen av Hank Solo:

Jag är ingen fantast av OLED över huvud taget, när man kollar på en TV med OLED så ser allt bara animerat ut med för skarpa färger, på en mobil är skärmen så liten att du knappt uppfattar skillnaden.

Du kommer att uppleva stor skillnad mellan X skärm och 8 plus skärm. Jämför du sedan tex Note 8s skärm med en 8 plus är där ännu större skillnad i upplevelsen

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2017-10-02 06:55

Äsch va fasen, klickade hem en iPhone 8 plus iaf. Att man inte kan låta bil

Klämde på farsgubbens iPhone igår, kameran och skärmen var ju väldigt nice.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-02 12:51
Ursprungligen av Addek:

Äsch va fasen, klickade hem en iPhone 8 plus iaf. Att man inte kan låta bil

Klämde på farsgubbens iPhone igår, kameran och skärmen var ju väldigt nice.

Har haft min 8+ i en vecka, kan inte vara nöjdare. Jämför såklart inte med OLED-telefoner och inte med X utan njuter av uppdateringen från min 6+ samt att 4K 60fps är fantastiskt bra för att kunna använda telefonen i video-jobbet.

  • Medlem
  • 2017-10-02 13:20

Marques Brownlee menar att 8/8+ är en fantastisk mobil men att man ska skippa den till förmån för X.

YT

  • Medlem
  • 2017-10-02 17:35
Ursprungligen av Alix:

Marques Brownlee menar att 8/8+ är en fantastisk mobil men att man ska skippa den till förmån för X.

YT

8 orna är mycket bra telefoner precis som 7 orna bara att X hägrar och det är nästan samma design 4 år på rad och de ser inte speciellt 2017 ut. De är även lite dyrare än jag trodde och att Apple inte inkluderar grejor till snabbladdning är ju lite löjligt

Bevaka tråden