Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikea vill integrera smart teknik i allt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ikeas smarta belysning är bara början. Enligt Björn Block, chef för smarta hem på möbeljätten, vill de integrera smart teknik i allt.

Läs hela artikeln här

Smart rullgardin, tack.

Jag kan förstå att en rörelsehindrad person kan ha stor glädje av ett ”smart hem”, vi andra kan ju lätt trycka på en helt vanlig strömbrytare. Dock, med enkla medel kan man göra det bekvämare för sig. När jag slår på trappljuset på morgonen ser ett mörker-relä utomhus till att släcka ljuset vid gryning och åter tända det vid skymning. Vid taklampan i köket sitter en givare så all lampan tänds och släcks på kvällen också om hundarna vill ha vatten. Vår elektroniska hund bevakar grinden mot gatan och styrs av ett mörker-relä. Dörrarna utomhus öppnas inte med nyckel utan med passerkort. Ett komplett system från Kina kostar en hundralapp. Vår enda fjärrkontrollen sitter i lampan till en takfläkt. Hade man dragit fler trådar till fläkten hade lampa och fläkt haft varsin strömbrytare på väggen. Jag fruktar att komplicerade lösningar med mobiltelefoner kan få ”Världen att störta samma” om mobilen strejkar.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag kan förstå att en rörelsehindrad person kan ha stor glädje av ett ”smart hem”, vi andra kan ju lätt trycka på en helt vanlig strömbrytare. Dock, med enkla medel kan man göra det bekvämare för sig. När jag slår på trappljuset på morgonen ser ett mörker-relä utomhus till att släcka ljuset vid gryning och åter tända det vid skymning. Vid taklampan i köket sitter en givare så all lampan tänds och släcks på kvällen också om hundarna vill ha vatten. Vår elektroniska hund bevakar grinden mot gatan och styrs av ett mörker-relä. Dörrarna utomhus öppnas inte med nyckel utan med passerkort. Ett komplett system från Kina kostar en hundralapp. Vår enda fjärrkontrollen sitter i lampan till en takfläkt. Hade man dragit fler trådar till fläkten hade lampa och fläkt haft varsin strömbrytare på väggen. Jag fruktar att komplicerade lösningar med mobiltelefoner kan få ”Världen att störta samma” om mobilen strejkar.

WoW! Tror smarta hem aldrig blir riktigt så smarta som den här uppsättningen, men vi måste få försöka
Jag gillar ju att jag inte behöver göra så stora ingrepp i hemmet, bara i plånboken, för att det ska bli smidigt. Smidigt när man ska flytta också, bara att ta med o sätta upp på nästa ställe

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-10 23:33

Jag har fingeravtrycksläsare istället för plastkort till ytterdörren, fingrarna glömmer man ju inte hemma
Givetvis går det ändå att öppna med nyckel om telefonen strejkar. En bra plats att gömma den på, så jag slipper bära på den...
Även alla "prydnadslampor" sköter sej själva, tänds vid solnedgång och släcks runt midnatt. Kunna slå på bastun när man är ute i skogen en ruggig dag, så den är varm lagom till hemkomsten. Motorvärmare som slår på om yttertemperaturen är under 5 grader i lagom tid före avfärd.
Det finns rätt mycket man kan göra.

Just idag är jag glad att jag inte har någon fingeravtrycksläsare. Jag råkade skrapa pekfingret. Det medför att jag måste trycka in en koden i min iPhone tills huden är återställd, alternativt programmera in ett annat finger…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-11 16:43

Även om fingeravtrycksläsning är aktiverat så funkar alltid koden parallellt.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Just idag är jag glad att jag inte har någon fingeravtrycksläsare. Jag råkade skrapa pekfingret. Det medför att jag måste trycka in en koden i min iPhone tills huden är återställd, alternativt programmera in ett annat finger…

Har du bara ett finger inscannat?
Jag har tumme, pek, lång på ena handen, tumme pek, på andra. Jäkligt bra kombo måste jag säga.

Har du bara ett finger inscannat?
Nä, nu har jag scannat in två fingrar till. Bra tips! Det hade jag ingen aaaaaaaning om. Tack!

1
Bevaka tråden