Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderad MacBook pro (2010) beter sig konstigt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Första inlägget på det här forumet. Ursäka för en novell.

Har en MacBook Pro 13" (mid-2010) som för drygt två veckor sedan började krångla. Från att fungera okej (men lite segt), så började Finder hänga sig och datorn blev väldigt trött och seg. Det gick knappt att tvångsavsluta och inga program ville öppnas. Det gick verkligen över en natt. Tisdag kväll funkade datorn. Onsdag kväll - nej.

Då körde jag Mavericks (10.9.5). 4gb RAM, 2,4ghz processor och en 256gb hårddisk.

Har rådfrågat kontakter, googlat (och även hittat hit) och började misstänka att det var min hårddisk som började ge upp.

Så köpte en 250gb SSD (samsung 850 Evo) och 8gb ram (Corsair).

Satte i dessa igår utan några problem alls. Startade upp med installationsskivan som jag fick med när jag köpte datorn för att först skapa en partion och sedan installera Snow Leopard 10.6.3. Installationen gick också bra tills jag skulle genomföra inställningsassistenten. Då började datorn hänga sig vid tex sista momentet ("skapa konto"). Trots att jag läst att Apple själva gett rådet att vänta sisådär 30min för att låta det slutföra om det låst sig, så hände inget. Vid omstart var det samma sak.

Så jag valde att börja helt om från början.

Installerade om OSX. Inställningsassistenten flöt på och jag kom in i datorn igen. Tjoho!

Tänkte jag.

Då vill den inte öppna program. Trycker jag på en ikon, tex Safari, så gör den ett kort ljud och så händer ingenting.

Sedan låser sig Finder igen och jag får den här fina men just nu väldigt irriterande snurrande "badbollen". Som innan jag bytte minnen och hårddisk.

Jag har inte installerat något program/uppdatering efter installationen av osx. Skivan verkar vara felfri i skivverktyget.

Vad tror ni är fel?

Du kan prova att byta tillbaka till de gamla minnena, för att se om det gör någon skillnad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 23:44

Välkommen!

Om det är två st 4GB du köpt, prova med en åt gången. Uteslutningsmetoden

Forumet: Dålig kabel till disken, den där platta, gäller det även TS MacBook Pro 13" (mid-2010)?

Jag vet inte riktigt vad du menar med "Inställningsassistenten".

Men om du menar Migrationsassistenten, och du försöker hämta saker från din gamla installation (10.9.5), när du nu har installerat 10.6.3, så lär det bli problem. Du måste uppgradera till minst samma system som du hade tidigare, innan du försöker hämta in program och användaruppgifter från det gamla systemet.

Jag hade helt struntat i den där gamla 10.6-skivan, och i stället laddat ner 10.12 och installerat det direkt. (Men då bör man ha tillgång till en annan Mac, där man kan ladda ner installationsfilen och lägga den på ett USB-minne.)

Men testa med minnena först, enligt tidigare tips. Det går ju snabbt att konstatera om felet eventuellt ligger där. (Att döma av tidigare trådar, så är det vanligare med problem med Macar och Corsair-minnen än andra märken.)

Ursprungligen av reboot81:

Välkommen!

Om det är två st 4GB du köpt, prova med en åt gången. Uteslutningsmetoden

Forumet: Dålig kabel till disken, den där platta, gäller det även TS MacBook Pro 13" (mid-2010)?

Tänker du att det skulle vara kabeln som spökar?

Jag börjar fundera på om det är värre än så och att det är moderkortet...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vet inte riktigt vad du menar med "Inställningsassistenten".

Men om du menar Migrationsassistenten, och du försöker hämta saker från din gamla installation (10.9.5), när du nu har installerat 10.6.3, så lär det bli problem. Du måste uppgradera till minst samma system som du hade tidigare, innan du försöker hämta in program och användaruppgifter från det gamla systemet.

Jag hade helt struntat i den där gamla 10.6-skivan, och i stället laddat ner 10.12 och installerat det direkt. (Men då bör man ha tillgång till en annan Mac, där man kan ladda ner installationsfilen och lägga den på ett USB-minne.)

Men testa med minnena först, enligt tidigare tips. Det går ju snabbt att konstatera om felet eventuellt ligger där. (Att döma av tidigare trådar, så är det vanligare med problem med Macar och Corsair-minnen än andra märken.)

Nej, jag menar den guide som startas efter installationen av OSX. Alltså där en fyller i nätverk, namn, språk, land osv.

Har inte tillgång till en annan Mac, tyvärr.

Jag har iaf testat att byta tillbaka till de ursprungliga 2gb-minnena (2x2gb) och problemet verkar kvarstå.

Det började fint när jag startade datorn. Kunde gå in i safari och surfa runt. Sen började den att tugga med att ladda sidor och när jag öppnade en till flik så blev fönstret hel vitt och en snurrade badboll dök upp. Står så och bara tuggar. Kan inte tvångsavsluta. Det är liksom Finder som hänger sig.

Nu är problemet med ssd och nya ramminnen löst, men jag kommer inte åt min gamla hårddisk.

Den kopplas in som en extern hårddisk och visas i Finder. Sen visas inga filer, Finder laddar lite, den försvinner den Finder men en ruta med texten "felaktig utmatning, mata ut innan du kopplar från eller stänger av".

Kan inte koppla ifrån disken.

Testar terminalen. diskutil list visar disken som disk0s2. diskutil mount /dev/disk0s2 säger att den är mountad.

diskutil unmount /dev/disk0s2 säger följande: "Volume Karrow on disk0s2 failed to unmount: dissented by PID=0 (kernel)"

Va?

1
Bevaka tråden