Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac till Photoshop

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Jag kommer återuppta ett gammalt intresse, nämligen bildredigering. Jag har haft Mac tidigare och sneglar lite åt det hållet igen.
Jag kommer att använda mig av Photoshop CC och Lightroom.
Har ni några tips/erfarenheter av vad som fungerar för dessa program? När det kommer till processor, minne osv. Jag tittar just nu på den begagnade marknaden men nytt kan med bli aktuellt.
Mvh Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-27 19:09

Kul! Det hela beror lite på nivå och behov. Överlag skulle jag vilja ha något av följande:

- Hyfsat modern i5 eller i7 CPU
- Maskin med riktig GPU
- 16 GB RAM eller mer
- SSD-disk för system och bildfiler

Exakt vilken maskin detta är blir svårare att säga. Överlag skulle jag rekommendera en stationär dator men från Apple begränsar dessvärre detta utbudet något då de har en tendens att vara lite snåla på hårdvaran. Ser man på iMac-sidan kan en retina maskin vara av intresse om man har råd med det.

Enligt min erfarenhet funkar de flesta Macar från 2012 och framåt. Frågan är om du vill ha en stationär (iMac eller Mac mini), eller en bärbar (MacBook Pro)?
Som Erik skriver, se till att skaffa en SSD eller köp en med SSD färdigmonterad. Det är nog den enskilt största skillnaden i en dator idag.

Mest dator för pengarna torde vara en iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 15:04

Vad gäller lagring av bilder fungerar en extern SSD över USB-3 finemang. En variant är en iMac med Fusion Drive och sedan en extern USB-3 SSD för alla bilder.

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2017-08-31 13:59

Jag har en MBP med 16 gb ram och kör Nikon D810 och D500 foton i Capture One. Blev tvungen att byta till C1 när förra bärbara med 8 gb ram inte orkade med Lightroom 6. Jag övergick från iMac 27" med 32 gb ram till MBP och saknar den maskinen verkligen. När du kör Photoshop och Lightroom krävs åtminstone 16 gb ram helst mer. 16 gb är dock maximala minnet som går att sätta i en bärbar MBP.

1
Bevaka tråden