Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något har hänt med min Imac 2013

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-08-27 10:33

Häromdagen började min Imac 3,4 i7 att bete sig underligt. Symptomen är mycket badboll, frysta uppstarter som slutar med hard reset och en hårddisk som tuggar för minsta lilla grej. När jag trycker på ett program i menyn så studsat den ett bra tag innan programmet hoppar igång.

Jag har gjort ett fördjupat test med "D" vid uppstart samt skivkontroll, inga fel hittade.

Kollat aktivitetskontroll och ser inget som slukar vare sig minne eller hårddisk.

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-27 10:58

Troligen paj hårddisk. Skivkontroll är inte 100% vad gäller kontrollen.

  • Medlem
  • 2017-08-27 11:04

Finns det något sätt att med säkerhet konstatera att det är HDD´n som är paj?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-27 11:41

Inget enkelt. Koppla in en extern och se om det funkar bättre. Hårddiskar är ju rätt billiga idag, och du kan använda den för backup senare.

Så gjorde min i våras och då var det hårddisken som var problemet. Skivkontroll och SMART-status visade att allt var okej. Lämnade in den och fick in en SSD och den blev som ny.

  • Medlem
  • 2017-08-27 18:02
Ursprungligen av Weedberg:

Så gjorde min i våras och då var det hårddisken som var problemet. Skivkontroll och SMART-status visade att allt var okej. Lämnade in den och fick in en SSD och den blev som ny.

Ok! Då är det säkert som ni säger. Bytte du ut din fusiondrive? Hur stor SDD stoppade du i och vad gick kalaset loss på?

/Sevve

  • Medlem
  • 2017-08-27 18:46

Se till att ta backup på allt du vill behålla så fort du kan innan den ger upp helt och hållet!

Ursprungligen av Sevve:

Ok! Då är det säkert som ni säger. Bytte du ut din fusiondrive? Hur stor SDD stoppade du i och vad gick kalaset loss på?

/Sevve

Jag hade en "vanlig" hårddisk och inte fusion drive, men den byttes ut till en SSD på 250GB (Samsung Evo nånting). Hela kalaset gick på 2700kr; 1000 kr för SSDn, 1100kr för servicen och 500kr för en 3,5"-2,5" adapter.

1
Bevaka tråden