Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quiz: Dags att testa dina kunskaper om terminalkommandon!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Grafiska gränssnitt är ett modernt påhitt, alla vet ju att man får mest gjort med textkommandon i terminalen. Hur bra koll har du? Testa i veckans torsdagsquiz.

Läs hela artikeln här

8/10 Korrekta svar!
Hatten av! Får vi passa på att ge en komplimang: vilket stiligt skägg!

Får tydligen ta och skaffa skägg.
Hade lite dålig koll på Superman 3 och nån annan fråga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-08-24 14:43

Uselt här, endast 5/10

Men, hur många här inne noterade tiden för när artikeln publicerades? Så klart kl 13:37

Ursprungligen av zinned:

Uselt här, endast 5/10

Men, hur många här inne noterade tiden för när artikeln publicerades? Så klart kl 13:37

Vi hade det lite svettigt för att få till allt i tid, men det var det värt! Riktigt kul quiz att sätta ihop.

@alix Hur lyder domen? Lyckades vi sätta ihop något i stil med vad du önskade?

Har kört unix i många år och aldrig sett kommandot ditto. cp är ju ett måste att använda.

$ ditto
ksh: ditto: not found

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-24 15:20

6/10

Fråga 8, det finns en knappkombination också, shift-insert eller något sånt.

  • Medlem
  • 2017-08-24 15:46
Ursprungligen av Ida Blix:

@alix Hur lyder domen? Lyckades vi sätta ihop något i stil med vad du önskade?

Det var väl i stil med de andra quizen. Det vill säga en del trivia som inte riktigt passar mig kunskapsmässigt. Jag fick 5 av 10. Men jag tyckte att det var intressant och lärorikt!

  • Medlem
  • 2017-08-24 15:55

6/10, gissade nästan hela tiden så ren tur.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-24 16:03

8/10.

Ursprungligen av _empty:

Har kört unix i många år och aldrig sett kommandot ditto. cp är ju ett måste att använda.

$ ditto
ksh: ditto: not found

ditto är mer macigt:

Citat:

DESCRIPTION
In its first form, ditto copies one or more source files or directories to a destination directory. If the destination directory does not exist it will be created before the first source is copied. If the destination directory already exists
then the source directories are merged with the previous contents of the destination.

In its second form, ditto copies a file to the supplied dst_file pathname.

The next two forms reflect ditto's ability to create and extract archives. These archives can be either CPIO format (preferred for unix content) or PKZip (for Windows compatibility). src_archive (and dst_archive) can be the single character
'-', causing ditto to read (write) archive data from stdin (or to stdout, respectively).

ditto follows symbolic links provided as arguments but does not follow any links as it traverses the source or destination hierarchies. ditto overwrites existing files, symbolic links, and devices in the destination when these are copied from a
source. The resulting files, links, and devices will have the same mode, access time, modification time, owner, and group as the source items from which they are copied. Pipes, sockets, and files with names beginning with .nfs or .afpDeleted
will be ignored. ditto does not modify the mode, owner, group, extended attributes, or ACLs of existing directories in the destination. Files and symbolic links cannot overwrite directories or vice-versa.

ditto can be used to "thin" Universal Mach-O binaries during a copy. ditto can also copy files selectively based on the contents of a BOM ("Bill of Materials") file. ditto preserves file hard links (but not directory hard links) present in the
source directories and preserves setuid and setgid modes when run as the superuser.

ditto will preserve resource forks and HFS meta-data information when copying unless instructed otherwise using --norsrc . Similarly, ditto will preserve extended attributes and Access Control Lists (ACLs) unless --noextattr or --noacl is
passed. DITTONORSRC can be set in the environment as an alias to --norsrc --noextattr --noacl on the command line.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-24 16:21

7/10. Powershell, MS/DOS och Windows vet jag inte vad det är.

Ursprungligen av keptang:

8/10 Korrekta svar!
Hatten av! Får vi passa på att ge en komplimang: vilket stiligt skägg!

Får tydligen ta och skaffa skägg.
Hade lite dålig koll på Superman 3 och nån annan fråga.

Superman 3 och Gus Gurman som hackare var kanske inte riktigt en realistisk film... jag finns forfarande hur korkade deras kodexempel var

6/10 med kvalificerade gissningar också

9/10
Men jag stänger sällan vim med :quit antingen kör jag :q eller ZQ. Oftast vill jag ju spara filen jag redigerat så då är det ZZ

Fråga 7 och och 4 var fel. Just det här med psykoterapeuten i Emacs har jag aldrig hört talas om förrän nu, och Windows med MSDOS har jag ingen kompetens inom alls så där är det ju ren chansning utifrån vad som känns rimligt.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2017-08-24 21:16

7/10

Vad är ditto?

Och vem bryr sig om microsofts terminaler, de vet inte vad de håller på med

Attans vad många är pigga på att förklara varför quizen är fel...

Ursprungligen av BlackSmp:

Attans vad många är pigga på att förklara varför quizen är fel...

Man måste väl ha något att skylla sin bristande kunskap på.

  • Medlem
  • 2017-08-25 19:09

4 av 10
Trodde inte ett enda rätt så jag blev glad ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-25 19:09

Error

Titeln var ju "Dags att testa dina kunskaper om terminalkommandon!", men jag såg mest en massa udda frågor om filmer och historia. Var är testet?

Vem f*n använder ditto?

Powershell och MS DOS :facepalm:

Fråga tio är felformulerad. Oklar syftning.

10 frågor om bash hade varit lämpligare.

9/10. Ett sämre resultat och jag hade fått skämmas. Terminalen är min försörjning. Missade Power Shell-frågan. Windows är inte riktigt min grej...

8/10 – riktigt nöjd! ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:25

Var är VMS-frågorna??

Eller SINTRAN-III:
- Vad händer när du slår kommandot ****** (sex asterisker)? Och varför?
- Vad gör kommandot )9TSS (och i vilket subsystem används det)?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-28 13:19

7/10... två av frågorna kändes dock som dom mer hörde hemma i ett film-Quiz *mutter*

Missa dom två och när grafiska gränssnittet introducerades första gången annars bra koll på det mesta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-30 12:30

9/10
Inget skägg, kunde hyggligt Fortran 77, som kördes via terminal till VAX dator.

Annars kan jag nästan ingenting mer än, ls, cd, och ..

1
Bevaka tråden