Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder **************** i ett CSS-dokument

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2017-07-28 14:30

I ett gammalt CSS-blad finns en rad med ***************
den ligger mellan ID och class
Om jag tar bort den ändras utseendet på en webbsida jag arbetar med, bilderna sitter inte i platshållaren utan förskjuts i både höjdled och sidled.
Bifogar relevant del av CSS-bladet.

Vad betyder dessa stjärnor? Har googlat men hittar ingenting.

Stjärnor eller X?

CSS är delvis magi... men det där ser ju bara ut att vara en kommentarsrad?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-07-28 14:42

Det betyder att det är kommentarer.
En kommentar börjar alltid med /* och slutar alltid med */
Kan också vara flera rader.

Att det är flera x på resten av raden är nog bara för att det ska synas tydligen att det är ett nytt stycke kod.
Det ska inte hända något om du tar bort dem. Men du kanske låter en / ligga kvar eller liknande och då skapar du ett syntax-fel.

Kommentarsfälter börjar med /* och slutar med */. Tar du bort hela raden inkl. /* och */ så borde det inte hända någonting. Tog du även bort BÅDE /* och */? Tar du bara bort */ så blir resten av CSS "bortkommenterad", dvs läses ej och det kan förklara förändrat utseende på hemsidan.

Äh… Sidde hann före…

Ursprungligen av Stig R:

...Vad betyder dessa stjärnor? Har googlat men hittar ingenting.

De betyder ingenting. Det är bara en kommentarsrad.

(Och det är ju inte en rad med stjärnor. Bilden visar ju att det handlar om x. Men det spelar ingen roll. Våra svar blir samma ändå.)

Ursprungligen av Stig R:

...Om jag tar bort den ändras utseendet på en webbsida...

Nej, det händer ingenting med din CSS. Med eller utan den raden spelar ingen roll.

Senast redigerat 2017-07-28 16:49

Så vi är fyra stycken som ger kommentarer på kommentersraden

  • Medlem
  • Thailand
  • 2017-08-07 14:09

Tack för alla svar!
Ja, jag vet faktiskt vad en kommentarsrad är. Eftersom raden med XXXX (tack, Jesper) störde hade jag markerat bort den på bilden. Vilket innebar att alla kommentarer handlade om fel sak.
Min fråga var egentligen vad en rad med en massa X har att göra i mitt CSS-blad, röda X dessutom, vilket får mig att misstänka att de är med i leken.
Numera vet jag att de påverkar nästa post i CSS-bladet. Ta bort */ (och detta fallet nästa rad) så blir de en del av nästa rubrik. Och då kommer den posten inte att fungera.
Det var vad som hände. Tyvärr hade jag flyttat om lite här och där innan jag tog bilden så det blev nog lite av en kuggfråga.

Så - en rad med XXXX mitt i ett CSS-blad påverkar nästa rubrik. Om den inte är bortmarkerad.

Ursprungligen av Stig R:

...så det blev nog lite av en kuggfråga...

Ja, det kan man väl lugnt påstå.

Aha...

Förmodligen så kan det stå kalleanka istället för xxxx och det skulle ge samma problem. Nu är jag på semester så jag har glömt all den lilla kunskap som jag hade om css men misstänker att det blir en deklaration som då förstör deklarationen av div.absolute.... som då inte fungerar i din HTML-kod

Men det är bara en gissning.

Vad händer om du sätter {} bakom xxxx raden? Fungerar allt då?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2017-08-08 13:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Aha...

Förmodligen så kan det stå kalleanka istället för xxxx och det skulle ge samma problem. Nu är jag på semester så jag har glömt all den lilla kunskap som jag hade om css men misstänker att det blir en deklaration som då förstör deklarationen av div.absolute.... som då inte fungerar i din HTML-kod

Men det är bara en gissning.

Vad händer om du sätter {} bakom xxxx raden? Fungerar allt då?

Jag raderade raden. Då blev det bra. F.ö. är din teori precis det jag kom fram till. Det räcker med ett tecken vilket som helst för att störa nästa <div>. Var ett tag lite undrande om XXX möjligen betydde något som jag inte hört talas om.

1
Bevaka tråden