Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd gällande döende 15" (Hi-Res) MBP 2011 (A1286 / md322ll/a)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-07 13:21

Jag köpte denna dator ny 2011 och har sedan strax efter köpet varit medveten om de GPU-problem som denna modell hade. Apple kapitulerade väl och erbjud till slut gratis reparation fram till sista december 2016. Min, som klarat sig bra under alla år, fram tills våren 2017; mitt i masteruppsatsskrivande. Den uppvisar alla tecken på GPU-felet: Skärmen blir helt knäpp, kan ibland inte starta upp, fastnar, grafiken blir randig eller uppbruten i färgsprakande kubism, osv. Tidigare gick det att starta upp efter några försök och lite olika trick, men idag tror jag den dog på riktigt.

Jag har sett att vissa utför reperationer av detta specifika problem, men jag kan inte finna någon i Sverige. Någon här som känner till någon seriös reparatör som kan åtgärda detta fel? Ett annat följdproblem som uppstår är att jag behöver kunna använda mitt RME Fireface 400 (FW400-ljudinterface) vilket ställer till det om jag köper en ny dator (eftersom de bara ska ha sådana där fräsiga Thunderbolt 3-anslutningar). Helst vill jag köpa en ny Dell XPS 15, men då är det högst osäkert om ljudinterfacet kommer fungera. Jag vill helt enkelt inte, utöver en ny dator, att behöva köpa ett i princip exakt likadant ljudkort för 9000kr bara för att få "rätt" kontakter på baksidan. Thunderbolt 1 eller 2 och en FW-adapter ska enligt RME funka (men som jag förstått bara på Mac?). Så, vad tänker ni är den bästa vägen att gå? Beggad 2012 MBP? Såg att mtorget.se hade en exakt likadan som min nuvarande för 7999kr. Tankar, förslag eller råd?

Tack på förhand.

Senast redigerat 2017-08-07 17:23

Du kan pröva att disabla GPUn i firmware, och på så sätt alltid köra på den integrerade grafiken istället. Om det bara är grafikkortet som är paj så borde detta ge dig en fungerande dator kan man tycka. (Om än med lite klenare prestanda i spel och liknande).

Läs mer här, det gäller en MacBookPro 8,2 precis som din. Man ska tydligen boota i Linux och därifrån editera EFI.

https://forums.macrumors.com/threads/force-20...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-07 16:38
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kan pröva att disabla GPUn i firmware...

Tack för svar. Jag kör gfxCardStatus som tvingar den att köra med integrerade GPU:n, men den verkar inte riktigt hel och hålla kunna hålla borta den andra GPU:n. Ska läsa noggrannare och kolla om det går att göra ordentligare i firmware. Men det där med Linux hänge jag inte med på... [EDIT: hittade längre ner på sidan. Ska prova. Tack!]

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kan pröva att disabla GPUn i firmware, och på så sätt alltid köra på den integrerade grafiken istället. Om det bara är grafikkortet som är paj så borde detta ge dig en fungerande dator kan man tycka. (Om än med lite klenare prestanda i spel och liknande).

Läs mer här, det gäller en MacBookPro 8,2 precis som din. Man ska tydligen boota i Linux och därifrån editera EFI.

https://forums.macrumors.com/threads/force-20...

Ursprungligen av Brist:

Tack för svar. Jag kör gfxCardStatus som tvingar den att köra med integrerade GPU:n, men den verkar inte riktigt hel och hålla kunna hålla borta den andra GPU:n. Ska läsa noggrannare och kolla om det går att göra ordentligare i firmware. Men det där med Linux hänge jag inte med på... [EDIT: hittade längre ner på sidan. Ska prova. Tack!]

Jag har en MBP 17 early 2011 som också utvecklat detta problem. Eftersom den är vintage går det tyvärr inte att få tag i reservdelar hos en Apple verkstad... Nåväl, jag har gjort precis som i länken och det fungerar faktiskt fint än så länge. Min plan är att ta den till en verkstad och byta ut gpun. De tar bort den gamla gpun och ersätter den med ett nytt chip från en annan batch och använder blyat tenn när de sätter tillbaka den nya.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-07 20:59
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har en MBP 17 early 2011 som också utvecklat detta problem. Eftersom den är vintage går det tyvärr inte att få tag i reservdelar hos en Apple verkstad... Nåväl, jag har gjort precis som i länken och det fungerar faktiskt fint än så länge. Min plan är att ta den till en verkstad och byta ut gpun. De tar bort den gamla gpun och ersätter den med ett nytt chip från en annan batch och använder blyat tenn när de sätter tillbaka den nya.

Vad skulle det kalaset kosta att byta ut gpun på verkstad ?

Ursprungligen av cubeis:

Vad skulle det kalaset kosta att byta ut gpun på verkstad ?

Ungefär £300-350 har jag fått uppfattningen om. Det är ju givetvis en chansning med en sån reparation men i dagsläget tycker jag personligen att det är värt att lägga de pengarna på en sex år gammal maskin eftersom det tyvärr inte finnas ett vettigt alternativ i nuvarande utbud för mig.

Du kan alltid kolla med Troy Elliot i Jönköping: http://www.jonkopingmacreparation.eu
Han gör reparationer på komponentnivå till ett överkomligt pris. Notera att han är engelsman och pratar helst engelska.

Har du kontaktat Apple? De kan ibland hjälpa även om tiden har gått ut.

Ursprungligen av Brist:

Tack för svar. Jag kör gfxCardStatus som tvingar den att köra med integrerade GPU:n, men den verkar inte riktigt hel och hålla kunna hålla borta den andra GPU:n. Ska läsa noggrannare och kolla om det går att göra ordentligare i firmware. Men det där med Linux hänge jag inte med på... [EDIT: hittade längre ner på sidan. Ska prova. Tack!]

Att använda gfxCardStatus kan funka kortare eller längre stund. För min del var det kortare (typ ett par dagar har jag för mig). Mest som en nödlösning för att rädda vad som räddas kan innan allt ändå rasar till slut. Och då är det bara byte av modermodemet som gäller...

Själv är jag inne på sjunde året med min 15" MBP early 2011. Har bytt moderkort pga det famösa grafikfelet som jag sedan fick tillbaka pengarna för tack vare reparationsprogrammet. Fläktarna sedermera utbytta liksom batteriet.

OffT: Nu har wifi börjat bli svajigt med alltsom oftast riktigt usel överföring. Har testat div handpåläggning enligt div hemsidor, men det får väl bli en liten usb-pinne med wifi. Den här från Edimax skall tydligen vara ett bra val till och med under Sierra. Finns hos Conrad. Kjelle har en egen variant som även den påstås funka under Sierra. Grejen lär ju vara att de billigare 99-kronorspinnarna är knepiga att få igång under främst Sierra men även OSX generellt.

Ja ja, det får väl bli en ny burk så småningom. Men dongelbudgeten kommer inte att gå av för hackor...
/OffT

Svarar mig själv påmind av denna tråd.

Edimaxen fungerar som det är tänkt med hjälp av den egna uppkopplingsapplikationen uppe i menyraden. Kan även sitta i en icke-strömförsörjd usb-hubb utan problem.

Men jag tycker nog att den går en aning slöare än originalkortet i sin glans dagar. Åtminstone vad gäller 2,4 GHz då jag inte har en router med 5 GHz-band att testa med.

1
Bevaka tråden