Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av suddgummi:

Absolut, min åsikt är att det är bökigare och tar längre tid än att dra fram kortet. Nu använder jag inte kreditkortet ofta, det har jag i telefonen istället. Utan de är det där vanliga kortet ("defaultkortet" i videon tidigare) som jag använder oftast, vilket i mitt fall är ett vanligt bankkort/debitkort utan kredit. Jag vet inte vad ni andra har för köpvanor, men jag betalar många småsummor med kort och har sällan kontanter. Då blir de där extra sekundrarna med att hala upp telefonen och betala med den irriterande till slut.

Så, min plånbok har blivit tunnare med Apple Pay, men Apple Pay har inte ersatt mitt primära kort, eftersom det inte är smidigt nog, för mig, men jag ser det som ett bra komplement.

Att få betaltjänsterna i telefonerna måste vara ett bra argument till att sälja fler powerbanks också och/eller installera fler laddningspunkter på caféer, barer, mm. Ett kort riskerar ju inte att få batteritorsk (eller stänga av sig om det är för varmt/kallt), vilket kan vara problematiskt där man måste checka in och ut för att komma igenom spärrarna... Eller är det ingen som funderar över sådana praktiska detaljer?

Du behöver helt enklelt en AppleWatch!

En stor fördel med Apple Pay gentemot Samsung Pay är väl att Apple stödjer bra många fler enheter. T.o.m iPhone 5 med en Apple watch.

Pratade även med Swedbank, dom visste i vanlig ordning ingenting om denna nyhet.
Bara hoppas att dom hänger på tåget. Swedbank släpper iallafall Samsung Pay till hösten, så då borde dom väl vara på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-02 17:54
Ursprungligen av westerlu77:

Pratade även med Swedbank, dom visste i vanlig ordning ingenting om denna nyhet.
Bara hoppas att dom hänger på tåget. Swedbank släpper iallafall Samsung Pay till hösten, så då borde dom väl vara på.

VEm pratade du med på Swedbank? Inte namn, men funktion/arbete? Random medarbetare?

Ursprungligen av Ida Blix:

Finns ingen svensk supportsida om saken än, men du använder Wallet-appen. I den kan du lägga in ett eller flera bankkort. Apple Pay kan sedan användas i fysiska butiker som har NFC-betalterminaler, i appar och i nätbutiker som har stöd för tjänsten.

Finns det en Wywallet app igen menar du Ida? Trodde den var avskaffad.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-08-02 18:17
Ursprungligen av Tjosansa:

Äntligen. Nu bara körtkortet som ska väck! Sen är jag helt utan kort.

Fortkörning så löser farbror blå det problemet.

  • Medlem
  • 2017-08-02 18:23
Ursprungligen av adress@mac:

Finns det en Wywallet app igen menar du Ida? Trodde den var avskaffad.

Nu är jag inte Ida men jag svarar ändå . Hon avser appen "Wallet" som ingår i iOS (på telefonen i alla fall). En sådan där app som man gömmer i en mapp med annat som man inte är intresserad av och inte kan ta bort.

Senast redigerat 2017-08-02 18:37
Ursprungligen av Tjosansa:

Du behöver helt enklelt en AppleWatch!

Får se vad som ligger i säcken vid jul...

  • Medlem
  • 2017-08-02 20:07
Ursprungligen av Tjosansa:

Du behöver helt enklelt en AppleWatch!

Eventuellt kan en Apple Watch snabba upp det men du måste ändå ha luren med dig och trycka 2 ggr på klockan istället för Touch ID på luren när du betalar

  • Medlem
  • 2017-08-02 20:17
Ursprungligen av Alix:

Då har du inget bankkort?

Jag har ett kreditkort som ger 1% tillbaka i cashback. Jag och min fru trycker så mycket vi kan genom kortet. Tror det är Swedbank med Barclays som står bakom. Mitt debitkort (bankkort) använder jag ytterst i nödfall. Skulle någon skimma mitt kreditkort så har man till räkningen skall betalas på sig att reda ut härvan. Senast nu i sommar en kompis som fick sitt kreditkort skimmat på en USA resa. När han kom hem fortsatte det med transaktioner tur att det inte var hans bankkonto. Till och med polisen varnar för att använda bankkort ☺️

  • Medlem
  • 2017-08-02 20:19
Ursprungligen av westerlu77:

En stor fördel med Apple Pay gentemot Samsung Pay är väl att Apple stödjer bra många fler enheter. T.o.m iPhone 5 med en Apple watch.

Det är rätt tror att Samsung Pay funkar från S6 telefonerna och framåt

  • Medlem
  • 2017-08-02 20:37
Ursprungligen av PaO:

... Till och med polisen varnar för att använda bankkort ☺️

Fler och fler scoop. Med tanke på hur många som har och använder bankkort. Var hittar man denna varning?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-02 20:42
Ursprungligen av schröder:

Apple gör inget gratis utan tar givetvis betalt för alla transaktioner via Apple pay och inte sällan så biter de av en större bit av kakan än andra aktörer. Därför tror jag vi kan glömma deras lösning.
Kreditkortet fungerar överallt och kommer därför finnas i plånboken en lång tid framöver. Man står inte i en butik o kollar om Apple Pay fungerar utan plockar fram kortet som man vet fungerar problemfritt. Förutom när man inte har några pengar på kontot

Financial Times reported that Apple receives 0.15% cut of US purchases made with the service,[10] but, following the UK launch, reported that Apple's cut is much lower in the UK.

Låter inte så dyrt, men du kanske har andra siffror?

Ursprungligen av PaO:

Eventuellt kan en Apple Watch snabba upp det men du måste ändå ha luren med dig och trycka 2 ggr på klockan istället för Touch ID på luren när du betalar

Jag trodde att det bara var ett dubbeltryck på knappen under digitalkronan (vad den nu heter) och sätta klockan mot betalterminalen?

Iofs så kan det ses som två tryck men det är inte vad jag brukar mena med att trycka två gånger —det antyder att det är två distinkta och olika steg

  • Medlem
  • 2017-08-02 21:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag trodde att det bara var ett dubbeltryck på knappen under digitalkronan (vad den nu heter) och sätta klockan mot betalterminalen?

Iofs så kan det ses som två tryck men det är inte vad jag brukar mena med att trycka två gånger —det antyder att det är två distinkta och olika steg

Du har rätt och jag fel det är dubbeltryck och sedan mot terminalen. Så då borde klockan vara snabbare än telefonen. Vet inte hur Samsung Pay funkar med Gear S3?

Ursprungligen av adress@mac:

Finns det en Wywallet app igen menar du Ida? Trodde den var avskaffad.

Nej, Apples Passbook heter numera Wallet.

  • Medlem
  • 2017-08-02 22:01
Ursprungligen av Alix:

Fler och fler scoop. Med tanke på hur många som har och använder bankkort. Var hittar man denna varning?

Har sett det på TV4 då och då någon de plockat in från polisen då det är aktuellt med kortbedrägeri. Dock är det en stor skillnad mellan bankkort och kreditkort och det är att kreditkort faller under konsumentkreditlagens regler. Det innebär att om du gör ett köp med ett betal- och kreditkort så har kreditgivaren ett solidariskt ansvar med säljaren om något blir fel. Då kan du göra samma invändningar mot kreditgivarens krav på betalning, som du kan göra mot säljaren. Detta gäller inte med bankkort

Ursprungligen av Ljung:

Nu är jag inte Ida men jag svarar ändå . Hon avser appen "Wallet" som ingår i iOS (på telefonen i alla fall). En sådan där app som man gömmer i en mapp med annat som man inte är intresserad av och inte kan ta bort.

Men jag använder den faktiskt redan nu till boardingkort och biljetter till olika evenemang.

  • Medlem
  • 2017-08-02 22:07
Ursprungligen av zappee:

Financial Times reported that Apple receives 0.15% cut of US purchases made with the service,[10] but, following the UK launch, reported that Apple's cut is much lower in the UK.

Låter inte så dyrt, men du kanske har andra siffror?

Det har jag med läst och Samsung Pay skrotade sin avgift. Så när Apple Pay kommer till Sverige så kommer alla priser att öka generellt ☺️

  • Medlem
  • 2017-08-02 22:11
Ursprungligen av PaO:

Har sett det på TV4 då och då någon de plockat in från polisen då det är aktuellt med kortbedrägeri. Dock är det en stor skillnad mellan bankkort och kreditkort och det är att kreditkort faller under konsumentkreditlagens regler. Det innebär att om du gör ett köp med ett betal- och kreditkort så har kreditgivaren ett solidariskt ansvar med säljaren om något blir fel. Då kan du göra samma invändningar mot kreditgivarens krav på betalning, som du kan göra mot säljaren. Detta gäller inte med bankkort

Men det du beskriver här är väl inte detsamma som att ”polisen varnar för att använda bankkort”?

Ursprungligen av Ljung:

Nu är jag inte Ida men jag svarar ändå . Hon avser appen "Wallet" som ingår i iOS (på telefonen i alla fall). En sådan där app som man gömmer i en mapp med annat som man inte är intresserad av och inte kan ta bort.

Tack för svaret "Ida". Jo det är precis så det är. Använder PayPal till allt på nätet. En del Swish - och i butik kort. Man får kanske ändra rutiner i framtiden - eller också inte.?

Ursprungligen av xms67:

VEm pratade du med på Swedbank? Inte namn, men funktion/arbete? Random medarbetare?

Det var typ en random medarbetare. Ingen speciell. Hon frågade visserligen runt lite bland kollegorna.

Ursprungligen av westerlu77:

Det var typ en random medarbetare. Ingen speciell. Hon frågade visserligen runt lite bland kollegorna.

Ingen större idé att fråga. Folket på golvet för inte veta något

  • Medlem
  • 2017-08-03 07:54
Ursprungligen av Alix:

Men det du beskriver här är väl inte detsamma som att ”polisen varnar för att använda bankkort”?

Är du nöjd om jag ändrar till rekommenderar kreditkort över bankkort förutsatt att man kan hålla i slantarna och inte bränner på som om inget hänt ☺️

  • Medlem
  • 2017-08-03 07:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen större idé att fråga. Folket på golvet för inte veta något

Helt rätt
Många i Sverige som fortfarande blir förundrade över att man kan betala med mobilen ☺️

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-03 08:31
Ursprungligen av westerlu77:

Det var typ en random medarbetare. Ingen speciell. Hon frågade visserligen runt lite bland kollegorna.

Men det kan du ju inte använda som underlag för ett påstående om Swedbank(eller något lite större företag). Vi gnäller ju en hel del på bankerna här i Sverige, men de ligger lång fram vad gäller digitalisering. Att sedan de vanliga medarbetarna inte är uppdaterade inom 24 timmar på vad Apple sagt om Sverige får nog anses som helt normalt.

  • Medlem
  • 2017-08-03 09:02
Ursprungligen av PaO:

Är du nöjd om jag ändrar till rekommenderar kreditkort över bankkort förutsatt att man kan hålla i slantarna och inte bränner på som om inget hänt ☺️

Jadå!

Eftersom jag har iWatch så är ApplePay intressant.

  • Medlem
  • 2017-08-03 11:42
Ursprungligen av Demiurgen:

Eftersom jag har iWatch så är ApplePay intressant.

Jag tror du måste ha en Iphone också.

Ursprungligen av Alix:

Jag tror du måste ha en Iphone också.

För en iWatch? Tveksamt

Bevaka tråden