Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick nyss svar från min bank (Länsförsäkringar Bank) att dom i detta nu för en "dialog med Apple" ang Pay. Så nu är det bara att hoppas dialogen går bra och att dom är med från dag1.

Ursprungligen av Alix:

I så fall vill jag ha ett chip under huden för det är hemskt att glömma sådant där när man behöver det som mest. Plus att det är opraktiskt när man är skogsmulle som jag.

Tillägg: Kingsman förstås...

Senast redigerat 2017-08-02 11:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-02 10:49
Ursprungligen av Ida Blix:

Finns ingen svensk supportsida om saken än, men du använder Wallet-appen. I den kan du lägga in ett eller flera bankkort. Apple Pay kan sedan användas i fysiska butiker som har NFC-betalterminaler, i appar och i nätbutiker som har stöd för tjänsten.

Tack för info! Jag hittade den här:
https://support.apple.com/kb/PH25811?viewloca...

Normalt sett så hävdar folk att alternativ och konkurrens är bra — men när Apple kommer med ett alternativ så är det bara elände och Apple är bara ute efter att skinna oss

Kanske är det en hype men ingen förbjuder er att köra med samsung pay eller ert gamla betalkort — låt oss prova och se hur smidigt eller osmidigt Apple Pay kommer att vara

Om Apple Pay slår så beror det på att det ger ökad smidighet för tillräckligt många — men inte för alla

Btw. Men håll era argument sakliga och korrekta.

  • Medlem
  • 2017-08-02 11:02
Ursprungligen av suddgummi:

Jag förstår inte varför alla är så hypade över det här.

Jag har använt Apple Pay (eller i vart fall haft det aktiverat) i ett och ett halvt år ungefär. Ja, visst är det smidigt de få gånger man glömt kortet hemma, men med tanke på att de flesta bankkort vi har här går att få kontaktlösa så går det otroligt mycket långsammare med Apple Pay (eller egentligen alla tjänster kopplade till telefonen) än det gör att betala med det kontaktlösa i normala fall. Om man hamnar bakom någon som ska betala med telefonen för en kaffe kan man se att den bakom kassan får hålla sig för att himla med ögonen.

Visst, på större inköp (över £30 här) får man använda sig av chip/remsa och pinkod så då går det på ett ut.

Jag ser fördelar dock, sällan använda kort, typ kreditkort, kan vara smidigt att ha i telefonen för att enkelt kunna skiftas, likaså om man har ett företagskort som bara används ibland. Men de få gånger man behöver använda kreditkort är det inte helt säkert att de accepterar Apple Pay/kontaktlösa kort i alla fall!

Annars ser jag detta som en backuplösning. Jag har oftast med mig körkort och debitkort i alla fall (sitter i ett skäl tillsammans med mobilen) så jag är kanske inte målgruppen för denna lösning. Min jobbsamsung har en smidig lösning via NFC som inte kräver en speciell terminal, vilket också gör att man slipper undra om de tar Apple Pay (vilket väldigt många, men inte alla), så länge som det är en "contact less" terminal.

Nä, om man hade haft infört NFC terminaler för flera år sen i Sverige skulle detta bara mottas med en axelryckning, det är jag ganska övertygad om. Nu blir det väl så att alla Apple Pay-terminaler kommer att få NFC också (nåt annat vore tråkigt) så det blir intressant att se hur det kommer mottas i Sverige.

Håller delvis med har testat Samsung Pay och med NFC går det ungefär lika snabbt som att ha en Secrid plånbok och sedan slå pin. Med MST långsammare men då funkar det på de flesta ställen. 13 procent av Apple användare använde Apple Pay (april 2017). Men här i Sverige får vi se hur många som ansluter sig och i vilken takt men något revolutionerande är det inte och om man har många kort är det klart en fördel att slippa konka runt på dem och istället ha dem i mobilen.

  • Medlem
  • 2017-08-02 11:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Normalt sett så hävdar folk att alternativ och konkurrens är bra — men när Apple kommer med ett alternativ så är det bara elände och Apple är bara ute efter att skinna oss

Kanske är det en hype men ingen förbjuder er att köra med samsung pay eller ert gamla betalkort — låt oss prova och se hur smidigt eller osmidigt Apple Pay kommer att vara

Om Apple Pay slår så beror det på att det ger ökad smidighet för tillräckligt många — men inte för alla

Btw. Men håll era argument sakliga och korrekta.

Apples styrka är ju användare basen som är gigantisk och ännu större här i Sverige. Dock det som talar emot just nu är antalet NFC terminaler som inte är så många ännu Sverige

Ursprungligen av PaO:

Håller delvis med har testat Samsung Pay och med NFC går det ungefär lika snabbt som att ha en Secrid plånbok och sedan slå pin. Med MST långsammare men då funkar det på de flesta ställen. 13 procent av Apple användare använde Apple Pay (april 2017). Men här i Sverige får vi se hur många som ansluter sig och i vilken takt men något revolutionerande är det inte och om man har många kort är det klart en fördel att slippa konka runt på dem och istället ha dem i mobilen.

En Secrid plånbok är underbar. Perfekt följeslagare till min iPhone

Ursprungligen av PaO:

Apples styrka är ju användare basen som är gigantisk och ännu större här i Sverige. Dock det som talar emot just nu är antalet NFC terminaler som inte är så många ännu Sverige

Jo. Det är ett allmänt problem för tillfället. Jag antar att terminalerna kommer att bli mer utbredda allteftersom de kontaktlösa korten blir fler och fler

Ica är rätt framåt här...

Kan vi bara få EU-ID-kort och körkort i mobilen också så är allt i hamn sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-02 11:33

Åtminstone i Stockholm tycker jag antalet "blippterminaler" ökar ganska snabbt. Och om jag fattar ett tidigare inlägg rätt så fungerar Apple Pay med dem, eller?

Det är väl inte bara i dom fysiska butikerna...ni glömmer väl inte bort att det även funkar med Pay på webben och i kommande iOS över iMessage för att skicka pengar mellan användare.

Ursprungligen av xms67:

Åtminstone i Stockholm tycker jag antalet "blippterminaler" ökar ganska snabbt. Och om jag fattar ett tidigare inlägg rätt så fungerar Apple Pay med dem, eller?

Så har jag förstått det — med brasklappen att mjukvaran ska vara uppdaterad och jag antar att den hålls uppdaterad mer eller mindre per automatik

Ursprungligen av Christian_W:

Det är väl inte bara i dom fysiska butikerna...ni glömmer väl inte bort att det även funkar med Pay på webben och i kommande iOS över iMessage för att skicka pengar mellan användare.

Japp. Och det är redan så det funkar i Kina sedan flera år med Wechat Pay - används till precis allt av alla: webbetalningar (även utländska), in app-köp, betalning i butik, hemleverans av mat och varor, överföring mellan privatpersoner...

  • Medlem
  • 2017-08-02 11:57
Ursprungligen av Christian_W:

Det är väl inte bara i dom fysiska butikerna...ni glömmer väl inte bort att det även funkar med Pay på webben och i kommande iOS över iMessage för att skicka pengar mellan användare.

Precis, Apple Pay som överföringstjänst kommer bli suverän! Ett bra komplement till Swish, där man inte kan be och kräva om pengar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Normalt sett så hävdar folk att alternativ och konkurrens är bra — men när Apple kommer med ett alternativ så är det bara elände och Apple är bara ute efter att skinna oss

Kanske är det en hype men ingen förbjuder er att köra med samsung pay eller ert gamla betalkort — låt oss prova och se hur smidigt eller osmidigt Apple Pay kommer att vara

Om Apple Pay slår så beror det på att det ger ökad smidighet för tillräckligt många — men inte för alla

Btw. Men håll era argument sakliga och korrekta.

För min del hävdar jag inte att det är ett elände, bara att det inte är så smidigt som alla verkar tro. Detta utav egen erfarenhet. Efter att ha försökt använda Apple Pay under en tid vill jag hävda att ett kontaktlöst kort (eller "blippkort") går fantastiskt mycket snabbare - för mig. Andra kanske tycker annorlunda. Det funkar t.ex mycket smidigare i tunnelbanan i London för min del att ha kortet nära till hands för att lägga på terminalen för att checka in/ut än att fiska fram mobilen. På puben händer det att jag bara tar med mig telefonen istället för kort och då fungerar det bra, förutsatt att man kommit ihåg att ha telefonen laddad Det går ju liksom att betala medan man väntar på sin pint och då spelar det ingen roll hur lång tid det tar.

Ja, jag hade fel när det gällde terminalens NFC (och kanske i viss mån mjukvaran). I Sverige kommer säkert alla terminaler ha rätt mjukvaror i sig, men i stora delar av Europa har kontaktlösa kort använts under lång tid, och där är det inte alltid säkert att de är uppdaterade nog. Vad det beror på kan nog bara den som har kortterminalen svara på. Kanske äger de terminalerna själva? I Sverige hyr man väl dem?

Sverige har varit rätt långt efter när det kommer till dessa typer av betallösningar, utav någon anledning, men det är trevligt att se att det nu pushas på ordentligt.

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, jag hade fel när det gällde terminalens NFC (och kanske i viss mån mjukvaran). I Sverige kommer säkert alla terminaler ha rätt mjukvaror i sig, men i stora delar av Europa har kontaktlösa kort använts under lång tid, och där är det inte alltid säkert att de är uppdaterade nog. Vad det beror på kan nog bara den som har kortterminalen svara på. Kanske äger de terminalerna själva? I Sverige hyr man väl dem?

Problemet för Sverige är väl snarare att långt ifrån alla har NFC terminaler. Samsung Pay har en fördel här där de använder MST (magnetic secure transmission) som emulerar kontokortets magnetremsa. Därför fungerar deras betallösning i princip alla terminaler.

En stor fördel tycker jag är säkerheten i Apples system. De kontaktlösa korten är ett steg tillbaka med tanke på säkerhet, de är enkla att skimma trådlöst på avstånd. Urbota korkat system enligt mig. Apple har verkligen tänkt igenom det hela från grunden. De har gjort ett mycket säkert system som är så enkelt att använda det bara går. Att gå runt med ett kontaktlöst kort i fickan är ju som att hålla upp plånboken med pengar åt tjuvarna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2017-08-02 13:42

Jag kör med Samsung Pay just nu och är osäker på hur bra Apple Pay egentligen skulle funka i Sverige än så länge. Finns väldigt få NFC-terminaler ute i butikerna än så länge, utan jag får i 99 fall av 100 använda mig av magnetläsaren istället. IKEA i min stad har t.ex. inaktiverat kontaktlös betalning helt och hållet i sina terminaler, fast det finns stöd för det, men då använder jag bara deras magnetläsare istället. Förhoppningsvis blir det fler NFC-läsare när Apple Pay lanseras, för det går mycket snabbare att betala med NFC!

  • Medlem
  • 2017-08-02 13:49
Ursprungligen av xenumason:

... De kontaktlösa korten är ett steg tillbaka med tanke på säkerhet, de är enkla att skimma trådlöst på avstånd. Urbota korkat system enligt mig. ... Att gå runt med ett kontaktlöst kort i fickan är ju som att hålla upp plånboken med pengar åt tjuvarna.

Oj, det låter illa. Då kan du säkert ge många exempel på sådana kortbedrägerier.

  • Medlem
  • 2017-08-02 14:13
Ursprungligen av Alix:

Oj, det låter illa. Då kan du säkert ge många exempel på sådana kortbedrägerier.

Därför är det bra med plånböcker typ Secrid eller i mobilen. Där är ju Apple Pay lysande ☺️

https://www.secrid.com/sv/protect-your-cards/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-02 14:14
Ursprungligen av Alix:

Oj, det låter illa. Då kan du säkert ge många exempel på sådana kortbedrägerier.

Verkar finnas lite gammal (2014) statistik i alla fall:
http://www.creditcards.com/credit-card-news/c...

  • Medlem
  • 2017-08-02 14:14
Ursprungligen av ooskar:

Jag kör med Samsung Pay just nu och är osäker på hur bra Apple Pay egentligen skulle funka i Sverige än så länge. Finns väldigt få NFC-terminaler ute i butikerna än så länge, utan jag får i 99 fall av 100 använda mig av magnetläsaren istället. IKEA i min stad har t.ex. inaktiverat kontaktlös betalning helt och hållet i sina terminaler, fast det finns stöd för det, men då använder jag bara deras magnetläsare istället. Förhoppningsvis blir det fler NFC-läsare när Apple Pay lanseras, för det går mycket snabbare att betala med NFC!

Helt rätt ju fler system som behöver NFC desto snabbare ökar takten
Är du annars nöjd med Samsung Pay eller har du med dig korten som backup?

  • Medlem
  • 2017-08-02 14:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo. Det är ett allmänt problem för tillfället. Jag antar att terminalerna kommer att bli mer utbredda allteftersom de kontaktlösa korten blir fler och fler

Ica är rätt framåt här...

Ja sedan om jag inte är helt ute så blipp kort är väl upp till ett visst belopp medan Apple Pay och Samsung Pay ersätter ju alla kort som betalning / poäng

Ursprungligen av suddgummi:

För min del hävdar jag inte att det är ett elände, bara att det inte är så smidigt som alla verkar tro. Detta utav egen erfarenhet. Efter att ha försökt använda Apple Pay under en tid vill jag hävda att ett kontaktlöst kort (eller "blippkort") går fantastiskt mycket snabbare - för mig. Andra kanske tycker annorlunda. Det funkar t.ex mycket smidigare i tunnelbanan i London för min del att ha kortet nära till hands för att lägga på terminalen för att checka in/ut än att fiska fram mobilen. På puben händer det att jag bara tar med mig telefonen istället för kort och då fungerar det bra, förutsatt att man kommit ihåg att ha telefonen laddad Det går ju liksom att betala medan man väntar på sin pint och då spelar det ingen roll hur lång tid det tar.

Tack för din input. Jag är peppad på denna tjänst. Men som du skriver i slutet. Det är väl den stora fördelen med Apple pay, att inte behöva ha med sig kreditkortet överallt? Om det tar två sekunder längre ser jag som ett mindre problem.

Äntligen. Nu bara körtkortet som ska väck! Sen är jag helt utan kort.

Ursprungligen av Tjosansa:

Äntligen. Nu bara körtkortet som ska väck! Sen är jag helt utan kort.

Kanske en något olycklig formulering

  • Medlem
  • 2017-08-02 15:12
Ursprungligen av PaO:

Därför är det bra med plånböcker typ Secrid eller i mobilen. Där är ju Apple Pay lysande ☺️

https://www.secrid.com/sv/protect-your-cards/

Ursprungligen av mattiL:

Verkar finnas lite gammal (2014) statistik i alla fall:
http://www.creditcards.com/credit-card-news/c...

Om man får tro den här artikeln är risken minimal. Även om SVT i sedvanlig ordning försöker skrämmas lite.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2017-08-02 15:27
Ursprungligen av PaO:

Helt rätt ju fler system som behöver NFC desto snabbare ökar takten
Är du annars nöjd med Samsung Pay eller har du med dig korten som backup?

Nöjd över att det funkar så bra som det ändå gör! Jag har än så länge oftast med mig plastkort då det inte fungerar riktigt överallt, och ibland funkar det inte på en terminal som det har fungerat på förut, utan då ber terminalen mig att mata in mitt kortnummer manuellt, och något sådant kan jag inte se på mitt digitala kort i mobilen (den får ett annat kortnummer än det fysiska kortet pga. säkerhet). Ibland kan man avbryta och försöka igen, och då fungerar det. På ICA går det inte att självscanna (och vem vill stå i kö när man upplevt självscanning?) utan det fysiska kortet. Jag måste kolla om man kan registrera kortet i Samsung Pay för självscanning också. Men för det mesta slipper jag dra fram plastkortet, kanske 1/10 gånger.

Ursprungligen av PaO:

Ja sedan om jag inte är helt ute så blipp kort är väl upp till ett visst belopp medan Apple Pay och Samsung Pay ersätter ju alla kort som betalning / poäng

Det är upp till 200 eller 250kr (verkar vara olika från bank till bank, ICA och Handelsbanken har 250 iaf, har för mig att mitt kort från SEB har 200kr) man slipper slå in pin, över det slår du in pin. Men blippa kan du göra oavsett summa.

  • Medlem
  • 2017-08-02 16:02
Ursprungligen av Alix:

Om man får tro den här artikeln är risken minimal. Även om SVT i sedvanlig ordning försöker skrämmas lite.

First line of defens är ju att inte använda bankkort kopplat till konto som någon kan tömma ☺️

  • Medlem
  • 2017-08-02 16:41
Ursprungligen av PaO:

First line of defens är ju att inte använda bankkort kopplat till konto som någon kan tömma ☺️

Då har du inget bankkort?

Ursprungligen av kafferast:

Tack för din input. Jag är peppad på denna tjänst. Men som du skriver i slutet. Det är väl den stora fördelen med Apple pay, att inte behöva ha med sig kreditkortet överallt? Om det tar två sekunder längre ser jag som ett mindre problem.

Absolut, min åsikt är att det är bökigare och tar längre tid än att dra fram kortet. Nu använder jag inte kreditkortet ofta, det har jag i telefonen istället. Utan de är det där vanliga kortet ("defaultkortet" i videon tidigare) som jag använder oftast, vilket i mitt fall är ett vanligt bankkort/debitkort utan kredit. Jag vet inte vad ni andra har för köpvanor, men jag betalar många småsummor med kort och har sällan kontanter. Då blir de där extra sekundrarna med att hala upp telefonen och betala med den irriterande till slut.

Så, min plånbok har blivit tunnare med Apple Pay, men Apple Pay har inte ersatt mitt primära kort, eftersom det inte är smidigt nog, för mig, men jag ser det som ett bra komplement.

Att få betaltjänsterna i telefonerna måste vara ett bra argument till att sälja fler powerbanks också och/eller installera fler laddningspunkter på caféer, barer, mm. Ett kort riskerar ju inte att få batteritorsk (eller stänga av sig om det är för varmt/kallt), vilket kan vara problematiskt där man måste checka in och ut för att komma igenom spärrarna... Eller är det ingen som funderar över sådana praktiska detaljer?

Bevaka tråden