Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer utan att använda finder

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter ett sätt att flytta några tusentals filer från en mapp i Finder, till en annan plats. Utan att faktiskt använda Finder.

Backstory. Datorn i fråga har ca 130 000 (ja, rätt antal nollor) bildfiler på skrivbordet. Detta innebär att Finder "slutar svara" så fort jag startar upp den. Så jag kan inte skapa mappar och "dela upp filerna" på vanligt (och enkelt) vis. Behöver därför kunna flytta dem på något annat sätt. Antar att bilderna måste delas upp i mappar, annars stöter man väl på samma problem, fast på en annan plats?

Har ca -5 i erfarenhet av terminal och skriptredigerare, och hoppas nu därför att det finns några godhjärtade individer här på forumet.

Datorn (en macbook pro (om det är nämnvärt?)) är uppdaterad till macOS Sierra version 10.12.5 och en säkerhetskopia är gjord i time machine, så allt är sparat och säkert.

Senast redigerat 2017-07-01 22:10
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-01 20:58

Terminalkommandona du kan använda heter 'mv' respektive 'cp', i detta fall passar nog 'cp' bättre.

Exempelvis en kopiering av bilderna till katalogen 'kalles_bilder':
cp /Users/kalle/Desktop/*.jpeg /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

eller en flytt av bilderna till katalogen 'kalles_bilder'
mv /Users/kalle/Desktop/*.jpeg /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

Ursprungligen av mattiL:

Terminalkommandona du kan använda heter 'mv' respektive 'cp', i detta fall passar nog 'cp' bättre.

Exempelvis en kopiering av bilderna till katalogen 'kalles_bilder':
cp /Users/kalle/Desktop/*.jpeg /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

eller en flytt av bilderna till katalogen 'kalles_bilder'
mv /Users/kalle/Desktop/*.jpeg /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

Låter ju rätt bra. Du vet inte om man kan flytta en del av bilderna åt gången? Så att inte alla bara hamnar på en plats igen, och det blir samma problem? ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-01 21:38

Det beror på vad bilderna har för namn, är det bara löpnummer på dem kan man säkert hitta ett mönster som kan användas i kopieringskommandot.
Dessa kallas wildcards:
http://www.robelle.com/smugbook/wildcard.html

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-02 00:45

Vill minnas att Finder hade problem för länge sedan med många filer på skrivbordet?

I vilket fall, 130k filer är inget problem. Eller ligger alla i samma mapp?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-07-02 07:20

Är det ingen mer än jag som blir nyfiken var man i hela fridens namn har 130 000 filer på sitt skrivbord?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-02 09:07
Ursprungligen av wemme:

Är det ingen mer än jag som blir nyfiken var man i hela fridens namn har 130 000 filer på sitt skrivbord?

Nej, du är inte ensam

Finns ju lite alternativa filhanterare med.
MuCommander, cyberduck och säkert andra.

Ursprungligen av reboot81:

Vill minnas att Finder hade problem för länge sedan med många filer på skrivbordet?

I vilket fall, 130k filer är inget problem. Eller ligger alla i samma mapp?

Hmm... Ja, som sagt, den är ordentligt uppdaterad, så det borde inte vara haken. Och ja. Alla filer ligger i samma mapp. Ägaren till datorn ville ha det så. Gjorde som önskat, and look where that got me ?

Ursprungligen av wemme:

Är det ingen mer än jag som blir nyfiken var man i hela fridens namn har 130 000 filer på sitt skrivbord?

Ägaren till datorn ville ha det så. Det var, från början ca 100 "sub-folders" ... men hon ville ha alla i samma mapp, eller ja, direkt på skrivbordet. Her wish is my command osv. Det gick ju sådär... ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-02 10:41
Ursprungligen av IAmSherlocked:

Ägaren till datorn ville ha det så. Det var, från början ca 100 "sub-folders" ... men hon ville ha alla i samma mapp, eller ja, direkt på skrivbordet. Her wish is my command osv. Det gick ju sådär... ?

Hur 17 är 100k filer i en mapp hanterbart? Blev det inte segare och segare när du kopierade filer till huvudmappen?

Till ämnet: Prova TotalCommander.

Ursprungligen av reboot81:

Hur 17 är 100k filer i en mapp hanterbart? Blev det inte segare och segare när du kopierade filer till huvudmappen?

Till ämnet: Prova TotalCommander.

Det var inte hanterbart. Inte någonstans. Kopierade alla filer till mappen på en gång. Otålig som jag är. Suck. Nåja, det hela är löst nu iaf.

Ursprungligen av Json_81:

Nej, du är inte ensam

Finns ju lite alternativa filhanterare med.
MuCommander, cyberduck och säkert andra.

Det där med alternativa filhanteraren hade jag inte ens tänkt på. Använde Path Finder och nu är det hela löst! ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-02 18:34

Utan att gå in i tekniska detaljer: man kan riskera alla ägg i korgen, om man lägger alla filer i samma mapp.

Har för mig att Apples nya filsystem som kommer i höst, APFS ska hantera stora mängder filer i samma mapp utan problem. Någon som har koll på detta?

Ursprungligen av mattiL:

Terminalkommandona du kan använda heter 'mv' respektive 'cp', i detta fall passar nog 'cp' bättre.

Exempelvis en kopiering av bilderna till katalogen 'kalles_bilder':
cp /Users/kalle/Desktop/*.jpeg /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

eller en flytt av bilderna till katalogen 'kalles_bilder'
mv /Users/kalle/Desktop/*.jpeg /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

Det kommer inte att fungera. * expanderar till alla filer och kommandosträngen blir för lång. Använd find och xargs istället:

mkdir -p /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder
find /Users/kalle/Desktop/ -maxdepth 1 -name "*.jpeg" -print0 | \
xargs -0 -J % mv % /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

Det går naturligtvis att modifiera så att man får nån sortering i undermappar också. Enklast, om man inte vill göra ett script med nån smart sortering, genom att köra find -name "A*.jpeg" till /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/A/, sen kör man find -name "B*.jpeg" osv...

Senast redigerat 2017-07-02 21:15
Ursprungligen av reboot81:

Utan att gå in i tekniska detaljer: man kan riskera alla ägg i korgen, om man lägger alla filer i samma mapp.

Har för mig att Apples nya filsystem som kommer i höst, APFS ska hantera stora mängder filer i samma mapp utan problem. Någon som har koll på detta?

Jo tack, har blivit varse det. Ae, misstänkte nästan att det skulle bli något problem. Men hon ville ha det så. Jag får vara lite mer envis nästa gång, det kke inte alltid löser sig såhär bra... ?

Ursprungligen av Sir N.:

Det kommer inte att fungera. * expanderar till alla filer och kommandosträngen blir för lång. Använd find och xargs istället:

mkdir -p /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder
find /Users/kalle/Desktop/ -maxdepth 1 -name "*.jpeg" -print0 | \
xargs -0 -J % mv % /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/

Det går naturligtvis att modifiera så att man får nån sortering i undermappar också. Enklast, om man inte vill göra ett script med nån smart sortering, genom att köra find -name "A*.jpeg" till /Users/kalle/Desktop/kalles_bilder/A/, sen kör man find -name "B*.jpeg" osv...

Huh. Detta ser lurigt ut. Får ta det nästa gång (fast det kommer förhoppningsvis ingen nästa gång då). Tack ändå! ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 12:21

Det här fallet låter mer som en användare som inte har förstått fördelen med databaser och metadata utan litar mer på sin egen förmåga att strukturera upp information med hjälp av mappar.

1
Bevaka tråden