Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS X El Capitan?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tog hem installationsfilen "Mac OS X El Capitan 10.11.3 (15D21) Installer" från 'vännerna på nätet', eftersom den inte finns på App Store längre. Tänkte uppdatera min MacBook Pro 13 tum, sent 2011 som nu går med 10.9.5 Mavericks - men tji. En dialogruta med texten: "Den här kopian av programmet Installera OS X El Capitan kan inte verifieras. Den kan ha skadats eller manipulerats under hämtningen." kommer upp, och sedan går det inte att fortsätta. Är det någon av er som har råkat ut för detta och vet hur man kommer runt det här??? Jag har lagt installationsfilen på en extern hårddisk enligt rekommendation. Filen och filpaketets innehåll ser ser riktigt ut och är på totalt 6 203 520 797 byte på skivan.

Eller ska man falla till föga och uppdatera till Sierra som Apple rekommenderar???

  • Medlem
  • 2017-07-02 19:19
Ursprungligen av MacMagnus:

Jag tog hem installationsfilen "Mac OS X El Capitan 10.11.3 (15D21) Installer" från 'vännerna på nätet', eftersom den inte finns på App Store längre. Tänkte uppdatera min MacBook Pro 13 tum, sent 2011 som nu går med 10.9.5 Mavericks - men tji. En dialogruta med texten: "Den här kopian av programmet Installera OS X El Capitan kan inte verifieras. Den kan ha skadats eller manipulerats under hämtningen." kommer upp, och sedan går det inte att fortsätta. Är det någon av er som har råkat ut för detta och vet hur man kommer runt det här??? Jag har lagt installationsfilen på en extern hårddisk enligt rekommendation. Filen och filpaketets innehåll ser ser riktigt ut och är på totalt 6 203 520 797 byte på skivan.

Eller ska man falla till föga och uppdatera till Sierra som Apple rekommenderar???

Sierra kräver en hel del vad gäller hastighet från hårddisk och RAM. Du bör ha SSD och gärna 8 GB RAM. Om du har det kan du lika gärna gå till Sierra, det är stabilt nog.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-02 20:43
Ursprungligen av MacMagnus:

J…kan ha skadats eller manipulerats under hämtningen."…

Här ska samtliga varningsklockor ringa. Dra i nödbromsen.

El Capitan finns visst kvar på MAS. Men du kommer inte kunna söka fram den där.
Första träffen på googlingen på "download El Capitan" ger mig Uppgradera till OS X El Capitan - Apple-support

OK Alix, 8 GB RAM har jag... Det är just prestanda bitarna som gör att jag tänker på 10.11 isf 10.12 om snaran dras åt hårdare om Mavericks i fortsättningen. Undrar vad just "kan inte verifieras" verkligen betyder? Checksummefel eller?

  • Medlem
  • 2017-07-02 21:08
Ursprungligen av reboot81:

Här ska samtliga varningsklockor ringa. Dra i nödbromsen.

El Capitan finns visst kvar på MAS. Men du kommer inte kunna söka fram den där.
Första träffen på googlingen på "download El Capitan" ger mig Uppgradera till OS X El Capitan - Apple-support

El Capitan från den länken kan bara laddas ned om datorn kör Snow Leopard eller bara stöder El Capitan som mest.

Ursprungligen av MacMagnus:

OK Alix, 8 GB RAM har jag... Det är just prestanda bitarna som gör att jag tänker på 10.11 isf 10.12 om snaran dras åt hårdare om Mavericks i fortsättningen. Undrar vad just "kan inte verifieras" verkligen betyder? Checksummefel eller?

SSD är inget måste, men det går låååångsamt. Har man bara RAM så det räcker ska det funka fint, när det väl är i gång. Konstiga installationsfiler skulle jag passa mig för, man vet aldrig vad folk har gjort med dem.

Det ser bättre ut än vad det är, för min del, på App Store. Visserligen står det att man skall kunna hämta El Capitan (om man har Snow Leopard), men min dator får nobben här antagligen för att jag redan har ett nyare OS - Apple har koll!

Är det nå'n av er som möjligen har tillgång till filen?

Ställ in ett datum vid installationen som är runt den tiden som el capitan lanserades vid.

Ursprungligen av suddgummi:

Ställ in ett datum vid installationen som är runt den tiden som el capitan lanserades vid.

Det kan vara en god idé att testa!

Resultat: "Kunde inte bekräfta Preflight-filen. Den har inte signerats av Apple."

Senast redigerat 2017-07-02 22:01
Ursprungligen av MacMagnus:

...Eller ska man falla till föga och uppdatera till Sierra som Apple rekommenderar???

Ja.

Jag ser ingen anledning att köra El Capitan om datorn klarar Sierra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-03 08:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Jag ser ingen anledning att köra El Capitan om datorn klarar Sierra.

Inte jag heller. På tal om det, ska lägga in Sierra på sambons MBP 13" -11 nu och testa.

Och det funkar. Mer än så går ju inte att säga då Bilder.app ska analysera bildbiblioteket för fullt direkt efter installation…

Senast redigerat 2017-07-03 08:54

Voila!
Svaret på min ursprungliga fråga är: "Ställ in ett datum i slutet av 2015, och starta installationen!" Tack suddgummi för hinten!
Kaptenen snurrar nu i min maskin...
Tack för alla råd!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 12:19

Din fil har fortfarande fel storlek, vilket indikerar att någon har fixat med den. Jag skulle inte lita på en installation med den källan.

  • Medlem
  • 2017-07-03 12:42
Ursprungligen av frazze:

Din fil har fortfarande fel storlek, vilket indikerar att någon har fixat med den. Jag skulle inte lita på en installation med den källan.

Hur vet du att storleken är fel?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-03 12:47

Min El Cap fil har annan storlek och annan BuildID.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 12:49

Jag har sparat installtionsfilerna från de fem senaste MacOS (X). Fast samtidigt inser jag att det är *.0-versionerna, så TS kanske har plockat hem en *.<något-senare-än-0>-version. Så kan det va...

  • Medlem
  • 2017-07-03 13:09
Ursprungligen av reboot81:

Min El Cap fil har annan storlek och annan BuildID.

Ja, det behöver väl inte vara så konstigt.

Ursprungligen av frazze:

Jag har sparat installtionsfilerna från de fem senaste MacOS (X). Fast samtidigt inser jag att det är *.0-versionerna, så TS kanske har plockat hem en *.<något-senare-än-0>-version. Så kan det va...

Ja, TS hade en 10.11.3.

Efter diverse smärre programuppdateringar, och en större till 10.11.6, är det Kaptenen som regerar! Min MB Pro går minst lika bra nu, som förut med Mavericks... Jag är jättenöjd, tack alla!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-04 00:50

Kvällens uppdateringsrace:
Geekbench4 på MBP 13" -11 (single / multi)

Yosemite 3218 6449
El Capitan 3301 6451
Sierra 3286 6454

Säger visserligen mer om hårdvaran än om mjukvaran, men jag märker iaf ingen negativ skillnad.

En följdfråga: Nu hittar jag inte längre var jag väljer min favoritwebbläsare i systemet. Just nu är det Safari, men jag har Firefox och kanske vill ha den. Det hjälper tydligen inte att välja den i Firefox av någon konstig anledning... Någon som vet?

  • Medlem
  • 2017-07-04 10:57
Ursprungligen av MacMagnus:

En följdfråga: Nu hittar jag inte längre var jag väljer min favoritwebbläsare i systemet. Just nu är det Safari, men jag har Firefox och kanske vill ha den. Det hjälper tydligen inte att välja den i Firefox av någon konstig anledning... Någon som vet?

Systeminställningar > Allmänt

Ursprungligen av Alix:

Systeminställningar > Allmänt

Tack, mera logiskt än tidigare faktiskt!

1
Bevaka tråden