Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn belastad utan att några program belastar den

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-06-19 10:49

Min MacBook Pro belastas av någon anledning utan att jag kör några program (eller bara något enstaka).

Någon minut efter att jag startat den sätter fläkten igång. Vad kan detta bero på? Och hur åtgärdar man det? Har kört säker start ett antal gånger utan att det gjort sakernas tillstånd bättre.

  • Medlem
  • 2017-06-19 10:52
Ursprungligen av Kegus:

Min MacBook Pro belastas av någon anledning utan att jag kör några program (eller bara något enstaka).

Någon minut efter att jag startat den sätter fläkten igång. Vad kan detta bero på? Och hur åtgärdar man det? Har kört säker start ett antal gånger utan att det gjort sakernas tillstånd bättre.

Testa att återställa SMC.

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:18

Tack så mycket Alix!

Testade återställning av SMC, funkade tyvärr inte. Har du någon annan idé om vad man skulle kunna göra?

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:29
Ursprungligen av Kegus:

Tack så mycket Alix!

Testade återställning av SMC, funkade tyvärr inte. Har du någon annan idé om vad man skulle kunna göra?

Öppna Aktivitetskontrollen i mappen Verktygsprogram och se om något tar många procent av processorn, och i så fall vad. En trivial sak är förstås damm, fläkten/fläktarna kan vara igensatta. Efter fläktutblåset sitter ett galler som dammet kan lägga sig som en liten "filt" på. Fläkten måste då kompensera med högre varvtal.

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:36
Ursprungligen av Alix:

Öppna Aktivitetskontrollen i mappen Verktygsprogram och se om något tar många procent av processorn, och i så fall vad. En trivial sak är förstås damm, fläkten/fläktarna kan vara igensatta. Efter fläktutblåset sitter ett galler som dammet kan lägga sig som en liten "filt" på. Fläkten måste då kompensera med högre varvtal.

Bifogar bild på aktiviteten. De tre översta skulle väl kunna vara processorsnyltare. Går det att stänga av dem (närmare bestämt att få dem att bara vara igång när de verkligen ska)?

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:38
Ursprungligen av Kegus:

Bifogar bild på aktiviteten. De tre översta skulle väl kunna vara processorsnyltare. Går det att stänga av dem (närmare bestämt att få dem att bara vara igång när de verkligen ska)?

Det ser inte helt normalt ut. Svårt att säga varför det blir så. Ser det ut så där över en längre tid?

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:41
Ursprungligen av Alix:

Det ser normalt ut. Då skulle jag kolla om datorn har dammat igen.

Jag gjorde det häromveckan. :-/

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:42
Ursprungligen av Kegus:

Jag gjorde det häromveckan. :-/

Jag ångrade mitt svar, se ovan.

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:49
Ursprungligen av Alix:

Det ser inte helt normalt ut. Svårt att säga varför det blir så. Ser det ut så där över en längre tid?

Det har pågått ett tag. Började i slutet av maj. Blev något bättre (varför vet jag inte riktigt) ett par veckor. Då kunde aktiviteten vara låg några minuter för att sedan gå upp (och så höll det på: upp och ner och upp).

Men nu är datorn varm och fläkten går hela tiden.

  • Medlem
  • 2017-06-19 11:58
Ursprungligen av Kegus:

Det har pågått ett tag. Började i slutet av maj. Blev något bättre (varför vet jag inte riktigt) ett par veckor. Då kunde aktiviteten vara låg några minuter för att sedan gå upp (och så höll det på: upp och ner och upp).

Men nu är datorn varm och fläkten går hela tiden.

Okej. "Launchd" ansvarar dels för att starta datorn och dels sedan hålla i gång så kallade "daemons". Kolla vad du har installerat i "/Library/LaunchDaemons". Här installeras tredjepartsprograms "daemons" som kan vara av alla de slag. Blir de knas, eller är dåligt skrivna, så kan "launchd" rusa iväg. Vi kan ju börja där.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-19 12:09

Prova med en ny användare.

  • Medlem
  • 2017-06-19 12:13
Ursprungligen av Alix:

Okej. "Launchd" ansvarar dels för att starta datorn och dels sedan hålla i gång så kallade "daemons". Kolla vad du har installerat i "/Library/LaunchDaemons". Här installeras tredjepartsprograms "daemons" som kan vara av alla de slag. Blir de knas, eller är dåligt skrivna, så kan "launchd" rusa iväg. Vi kan ju börja där.

Tack för ditt tålamod Alix!

Jag hittar inte "launchDaemons" i biblioteket, dock LaunchAgents. Det torde väl gå på ett ut?

Hursomhelst framgår innehållet i den mappen av skärmdumpen.

  • Medlem
  • 2017-06-19 12:29
Ursprungligen av Kegus:

Tack för ditt tålamod Alix!

Jag hittar inte "launchDaemons" i biblioteket, dock LaunchAgents. Det torde väl gå på ett ut?

Hursomhelst framgår innehållet i den mappen av skärmdumpen.

Nej, men då kommer vi till UserEventAgent i stället. Processerna kan trigga varandra. I den mappen som du har, har jag bara Google Keystone.

  • Medlem
  • 2017-06-19 12:44
Ursprungligen av Alix:

Nej, men då kommer vi till UserEventAgent i stället. Processerna kan trigga varandra. I den mappen som du har, har jag bara Google Keystone.

Hittar inte någon mapp (eller fil) UserEventAgent. Dock hittar jag nu en mapp LaunchDaemons!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-19 12:45

Kör en sökning med https://www.malwarebytes.com/mac/ på din dator.

  • Medlem
  • 2017-06-19 12:48
Ursprungligen av Kegus:

Hittar inte någon mapp (eller fil) UserEventAgent. Dock hittar jag nu en mapp LaunchDaemons!

Sökvägen är din startskiva, vad den nu heter, kanske "Macintosh HD"? Och därifrån > Bibliotek > LaunchDaemons eller LaunchAgents. Har du inga där får du titta i ditt användarbibliotek på motsvarande ställe. De som finns i systembiblioteket ska inte ha med dina problem att göra. Men det kan de ha, i och för sig, om en installation eller uppdatering har blivit korrupt.

  • Medlem
  • 2017-06-19 12:48
Ursprungligen av reboot81:

Kör en sökning med https://www.malwarebytes.com/mac/ på din dator.

Ja, det är en god idé.

  • Medlem
  • 2017-06-19 12:59
Ursprungligen av reboot81:

Kör en sökning med https://www.malwarebytes.com/mac/ på din dator.

Tack!

Jag ska testa detta, så får vi se.

Vilken Macbook Pro är det? Hur är batteriets kondition?

Håller med om tidigare tips:
- kolla malware
- kolla om du får samma problem om du skapar en ny användare och loggar in på den

Och jag passar på att komplettera med ytterligare ett par frågor:
- Vilken version av macOS är det?
- Är alla tillgängliga uppdateringar installerade?

  • Medlem
  • 2017-06-19 13:29

Det verkar som om Malware löste problemet!

Gjorde en genomsökning. Det dök upp en runt tio olika grejor (filer eller vad det är) som utgjorde hot. Jag tog bort rubbet. Nu är fläkten tyst och belastningen låg.

Tusan vad skönt att bli av med det här.

Stort tack för hjälpen Alix, Reboot, keptang och Jesper!!!

  • Medlem
  • 2017-06-19 14:21
Ursprungligen av Kegus:

Det verkar som om Malware löste problemet!

Gjorde en genomsökning. Det dök upp en runt tio olika grejor (filer eller vad det är) som utgjorde hot. Jag tog bort rubbet. Nu är fläkten tyst och belastningen låg.

Tusan vad skönt att bli av med det här.

Stort tack för hjälpen Alix, Reboot, keptang och Jesper!!!

Skadlig programvara installerar ofta daemons eller agents. Ofta handlar det om att just suga ut datorkraft. Man utnyttjar datorns kraft för att göra beräkningar, exempelvis. Tusentals datorer kan samarbeta om sådant, som styrs från ett ställe. Ett tips är att surfa med tillägget Ublock (origin) och att slå på malwareskyddet, se dump.

Skönt att det löste sig.

Men att anti-malware-programmet hittade 10 saker - det är ganska mycket. Du bör kanske fundera lite på ditt "internet-beteende", och vara lite mer försiktig, t.ex vilka program du installerar.

  • Medlem
  • 2017-06-19 20:51
Ursprungligen av Alix:

Skadlig programvara installerar ofta daemons eller agents. Ofta handlar det om att just suga ut datorkraft. Man utnyttjar datorns kraft för att göra beräkningar, exempelvis. Tusentals datorer kan samarbeta om sådant, som styrs från ett ställe. Ett tips är att surfa med tillägget Ublock (origin) och att slå på malwareskyddet, se dump.

Tack för dessa tips Alix!

  • Medlem
  • 2017-06-19 20:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skönt att det löste sig.

Men att anti-malware-programmet hittade 10 saker - det är ganska mycket. Du bör kanske fundera lite på ditt "internet-beteende", och vara lite mer försiktig, t.ex vilka program du installerar.

Tack Jesper. Jag ska ha detta i åtanke framöver!

1
Bevaka tråden