Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air stänger av sig själv.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-17 11:39

MacBook Air 13” mid 2013

Förre användaren (inte jag) klagade över att datorn stängde av sig själv titt som tätt.
Då hade den El Capitan.

Jag har rensat datorn, installerat Sierra 10.12.4 helt cleant, från början. Sitter med den nu för att testa då jag skriver detta.

Datorn stänger fortfarande av sig själv.

Ibland - inte alltid - dyker rutan ”är du säker att du vill stänga av datorn” upp. Jag har hunnit klicka på avbryt någon enstaka gång, men oftast hinner jag inte utan den stänger den av sig.

Just nu hann jag. *pheew*

Rätt så knepigt då man sitter mitt i ett jobb. Om man säger så.

Vad kan vara felet?

Tillägg: 20 min användande idag, tre försök att stänga av (varav ett jag hann avbryta).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-17 11:45

Detta är en jobbdator som varit med om en del resor. Snygg och oförstörd utanpå, men kanske har råkat ut för något annat. Fukt? Bara en spekulation från min sida.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-17 11:57

Reset av SMC ligger högt på listan vid strul som detta.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-17 12:04
Ursprungligen av mattiL:

Reset av SMC ligger högt på listan vid strul som detta.

Tack.

Jag glömde (har många datorer att ta hand om) att tala om att detta en gång är gjort i El Capitan. Detta då den överhuvudtaget vägrade att gå hela vägen till start, utan stängde av sig blixtsnabbt. Kanske ett halvår sedan. Måhända är det dags igen. Ska testa, tack igen.

Låter som en vattenskada. Men kika i denna tråden där de tar bort kernelmodulen för knappen (Stackexchange). Det kanske kan funka för dig ett tag?

Annars ta väck tangentbordet och koppla in ett externt. Kortslut kontakterna på logikkortet dit startknappen går för att få igång maskinen och se om du får samma problem då. Om inte, skulle jag säga att problemet ligger i tangentbordet. Du skulle kunna ta och stoppa lite eltejp dit knappen går, men då har du i så fall avaktiverat den totalt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-17 12:27

Nu skriver jag från annan dator som inte krånglar.

Under SMC-processen ska man ha den krånglande datorn avstängd.

Jag hade den avstängd, och läste vidare på Apples support-sida. Då hörde jag ett startljud från krångeldatorn. Tror du inte att maskinen startade sig själv också? WTF! Detta verkar bananas.

Går vidare i processen. Nu har den startat upp och verkar normal, men för hur länge?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-17 12:32
Ursprungligen av suddgummi:

Låter som en vattenskada. Men kika i denna tråden där de tar bort kernelmodulen för knappen (Stackexchange). Det kanske kan funka för dig ett tag?

Annars ta väck tangentbordet och koppla in ett externt. Kortslut kontakterna på logikkortet dit startknappen går för att få igång maskinen och se om du får samma problem då. Om inte, skulle jag säga att problemet ligger i tangentbordet. Du skulle kunna ta och stoppa lite eltejp dit knappen går, men då har du i så fall avaktiverat den totalt.

Hmm..

Detta kanske är lösningen. Men den får någon annan ta sig an då mitt intresse för att öppna skiten är ungefär noll. Komma noll.
Jag trycker gärna på knappar, men låter skruvmejslarna vara.

Nu har jag nollställt SMC. Testar datorn snart och återkommer om jag har mer info.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-19 20:41

Uppdatering:
SMC-återställning funkade en dag, sedan återkom problemet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-19 20:59

Har du någon aning om datorn kanske blir för varm?
Något program för att kolla temperaturen kunde vara bra, iStat Pro kanske.

Finns det något att läsa i Console (systemloggarna) relaterat till dessa avstängningar?

  • Avstängd
  • 2017-06-20 03:33

Hade samma problem med en Air och dom bytte moderkortet (logicboard?) Fungerade om man klämde ner en tangent med en tandpetare. Googlar man på symptomen så är det ett ganska så utbrett problem.

1
Bevaka tråden