Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro eller iMac?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Står i begrepp att ersätta min gamla MacPro ”Eight Core 2,8” från 2008. Den början kännas trött på många sätt.
Det är alltså länge sedan jag var ute och handlade och mycket har hänt på de här nio åren. Skulle uppskatta råd och tips från initierade.

Idag: MacPro 2x2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon. 18 GB RAM. Systemdisk på 500 GB (cirka 250 GB används), jobbdisk på 2 TB (cirka 500 GB används. Ett ATI Radeon HD 5770 1024 MB drar två skärmar, en 25,5" NEC och en 21,5" BenQ.

Jobbar med grafisk produktion för trycksaker och webb, huvudsakligen med QuarkXpress, Photoshop & Illustrator CS5.
Spelar lite Minecraft samt The Long Dark, Civ V och City Skyline på Steam.

Macforum säljer just nu MacPro 3.7 GHz Quad-Core processor, 256 GB flashlagring, 12 GB minne för 22 995 kronor. Bu eller bä? Där behövs åtminstone kompletteras med en extern disk på kanske 2TB.
https://www.macforum.se/handla/mac/mac-pro/ma...

Är det kanske bättre att satsa på en nyare iMac som 21,5-tums Retina 4K-skärm 3.4GHz i5 processor/8GB/1TB lagring för 17 995 kr.
Funkar den för mina syften? Den lär ju behöva mer RAM. Vad är nackdelarna med iMac avseende uppgraderingar?
https://www.macforum.se/handla/mac/imac/imac-...

Jag får tyvärr erkänna att jag är helt lost beträffande iMac. Har inte haft någon sedan de var runda, goa och färgglada.

Tacksam för synpunkter!

/Åke

PS: Jag vet att det kommer ett antal nya burkar under året, men jag behöver göra investeringen före halvårsskiftet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-08 00:20

Så fort jag läser ordet grafisk så får det mig att tänka på iMac med dess 4/5k skärmar.

Den MP du nämner ovan jämfört med "gamla" iMac 21,5 förlorar i Geekbench med 3711/12381 mot 4512/14572. (Single core/multicore). Inte den bästa jämförelsen kanske, men den nya 21,5 bör vara märkbart rappare än den äldre MP.

Du nämner dubbla skärmar, skulle inte en 27" 5k erbjuda bättre skärm än de två du har idag?

Som du insett så är iMac enormt begränsade vad gäller uppgraderingar. 27" erbjuder den enda möjligheten att uppgradera: du kan stoppa in upp till 128GB RAM som du kan köpa från valfritt ställe.

MP kommer i ny och okänd tappning nästa år, dagens modell är gammal. Dess fördelar är att du enkelt kan stoppa i mer minne, som dessutom är av typen ECC. Dessa är dessutom dyrare och långsammare än de i iMac.

iMac har USB3 - en helt annan upplevelse än USB2. Kanske kan täcka ditt lagringsbehov? 512GB intern SSD är mitt råd, även om häften fungerar om man har lite disciplin på vart man lägger saker och ting.

Väljer du mellan 21,5" och 27", med de önskemål du har så står det mellan:
21,5" för 21295kr:
3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
16 GB 2400 MHz ddr4
256 GB ssd
Radeon Pro 560 med 4 GB grafikminne

27" för 22095kr

3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
8 GB 2400 MHz ddr4
256 GB ssd
Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne

Där 21,5 är med 16 RAM då den inte kan uppgraderas efter köp. 27"an kan du stoppa in 8GB till för mindre än tusenlappen när behovet och ekonomin tillåter. Så initialt så skiljer sig dina val med 800kr. Och då får du ett vassare grafikkort.

Vore högst intressant att höra om någon anser att en MP från 2013 är att föredra, och varför.

Ursprungligen av reboot81:

...iMac har USB3 - en helt annan upplevelse än USB2...

Varför nämner du just att iMacen har USB 3? Han väljer ju mellan att köpa Mac Pro och iMac, och båda har ju USB 3.

Du menar kanske Thunderbolt 3 mot Thunderbolt 2? Där har ju iMac 2017 en klar fördel mot Mac Pro 2013.

Senast redigerat 2017-06-08 08:17
Ursprungligen av reboot81:

Så fort jag läser ordet grafisk så får det mig att tänka på iMac med dess 4/5k skärmar.

Väljer du mellan 21,5" och 27", med de önskemål du har så står det mellan:
21,5" för 21295kr:
3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
16 GB 2400 MHz ddr4
256 GB ssd
Radeon Pro 560 med 4 GB grafikminne

27" för 22095kr

3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
8 GB 2400 MHz ddr4
256 GB ssd
Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne.

Och har vi värsting-Imacen, Imac Pro, som presenterades häromdagen, fast då får man vänta till i december. http://macworld.idg.se/2.1038/1.683933/imac-p...

@akejos: Varför inte - som en tillfällig lösning - stoppa in en SSD i din befintliga MP? Datorn kommer att kännas som ny och du får tid att hämta in kunskap om både de bef iMac och de kommande iMac Pro och Mac Pro. När det är dags att uppgradera (om kanske knappt ett år?) är det bara att peta in SSDn i ett extern chassi och du har inte förlorat en krona.

En 500 GB Samsung 850 EVO kostar i dagsläget inte mer än 1700 pistoler. För dina bef CPU och 16GB RAM är ju faktiskt inte fy skam och bättre än de flesta kör i sina betydligt nyare laptops.

Hej och stort tack för era svar!

Då vet jag att en iMac kan användas. Har alltid kört med Mac Pro (och motsvarande föregångare) och betraktat iMac som bra datorer, men begränsade på grund av ”allt-i-ett”-kostruktionen.

De nya MacPro och iMacPro som kommer senare i år kommer med säkerhet att bli för dyra för min budget.

Det lutar därmed åt en 27” iMac. Vilken variant får jag fundera lite på.

/Åke

  • Medlem
  • 2017-06-08 11:27

Jag skulle rekommenderar den billigaste 27an fast med 256GB SSD. Borde ha lång teknisk livslängd och bra andrahandsvärde. Behöver du mer lagring som finns det (och kommer att finns ännu mer) gott om snabba alternativ, både USB3 och Thunderbolt-lagring. RAM sätter man i själv mycket billigare och då kan man vänta tills man behöver det. (jag utgår från att denna möjlighet finns kvar även på 2017-iMacarna)

Tycker spontant det är en (ursäkta franskan) djävla djungel bland modellerna i butik. Alldeles för många olika konfigurationer. Apple rensade ju i produktsortimentet, men nu tycks det ha accelererat igen. Förstår att det delvis beror på att det finns gamla modeller kvar hos återförsäljarna, men det gör inte saken lättare. Nå, det får bli ett besök hos min handlare för att klämma lite på burkarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-08 13:28

Överlag kommer en iMac prestera bättra en en MacPro i grafiska produktions-appar om Photoshop. Notera att med ny dator kommer du vara låst till nytt OS så Adobe CS 5 kanske du inte kan installera.

Fick jag välja fritt och ändå ha en bra dator för framtiden skulle jag satsa på en iMac 27" med i7 processor, SSD och 32 GB RAM. Annars är nog topp-modellen av 21" iMacen ganska bra nu i och med att den har dGPU och grafiska program skalar relativt dåligt med bättre GPU.

Rekommenderade configs:

Good
21,5‑tums iMac med Retina 4K‑skärm
- 3,6 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 4,2 GHz)
- 16 GB 2400 MHz ddr4
- 256 GB ssd
- Radeon Pro 560 med 4 GB grafikminne

Kostar c:a 23 500 SEK inkl moms.

Better
27‑tums iMac med Retina 5K‑skärm
- 4,2 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 4,5 GHz)
- 32 GB 2400 MHz ddr4
- 512 GB ssd
- Radeon Pro 575 med 4 GB grafikminne

Kostar c:a 32 795 SEK inkl moms.

Du sparar en slant genom att inte gå till i7-processorn eller 512GB SSD på den fetare maskinen men bägge skulle jag säga är rimliga uppgraderingar - speciellt om maskinen används i jobbet.

Fusion Drive fungerar bra men jag skulle förespråka en SSD.

Ursprungligen av reboot81:

Så fort jag läser ordet grafisk så får det mig att tänka på iMac med dess 4/5k skärmar.

Den MP du nämner ovan jämfört med "gamla" iMac 21,5 förlorar i Geekbench med 3711/12381 mot 4512/14572. (Single core/multicore). Inte den bästa jämförelsen kanske, men den nya 21,5 bör vara märkbart rappare än den äldre MP.

Du nämner dubbla skärmar, skulle inte en 27" 5k erbjuda bättre skärm än de två du har idag?

Som du insett så är iMac enormt begränsade vad gäller uppgraderingar. 27" erbjuder den enda möjligheten att uppgradera: du kan stoppa in upp till 128GB RAM som du kan köpa från valfritt ställe.

MP kommer i ny och okänd tappning nästa år, dagens modell är gammal. Dess fördelar är att du enkelt kan stoppa i mer minne, som dessutom är av typen ECC. Dessa är dessutom dyrare och långsammare än de i iMac.

iMac har USB3 - en helt annan upplevelse än USB2. Kanske kan täcka ditt lagringsbehov? 512GB intern SSD är mitt råd, även om häften fungerar om man har lite disciplin på vart man lägger saker och ting.

Väljer du mellan 21,5" och 27", med de önskemål du har så står det mellan:
21,5" för 21295kr:
3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
16 GB 2400 MHz ddr4
256 GB ssd
Radeon Pro 560 med 4 GB grafikminne

27" för 22095kr

3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
8 GB 2400 MHz ddr4
256 GB ssd
Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne

Där 21,5 är med 16 RAM då den inte kan uppgraderas efter köp. 27"an kan du stoppa in 8GB till för mindre än tusenlappen när behovet och ekonomin tillåter. Så initialt så skiljer sig dina val med 800kr. Och då får du ett vassare grafikkort.

Vore högst intressant att höra om någon anser att en MP från 2013 är att föredra, och varför.

Exempel två är bästa alternativet, anser jag. Den har 57.71% större skärm för mindre än ett tusen kronor! Inte mycket att fundera över. Även om du utökar minnet, så blir det inte så mycket dyrare. Och upplevelsen är en helt annan pga. större bildskärm. Och jag tycker spontant att det har blivit färre saker att hålla koll på vid valen. Inte lika många parametrar man kan välja.

Kollar på två alternativ med emfas på erforderlig minnesmängd:

21,5‑tums iMac med Retina 4K‑skärm.
3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
32 GB 2400 MHz ddr4
1 TB Fusion Drive
Radeon Pro 560 med 4 GB grafikminne
Magic Trackpad 2
Magic Keyboard
= 25 141,00 kr

27‑tums iMac med Retina 5K‑skärm.
3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
8 GB 2400 MHz ddr4 + 32GB eftermarknad
1 TB Fusion Drive
Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne
Magic Trackpad 2
Magic Keyboard
= 21 541,00 + 3000 = 24541 kr

Om man väljer 27" får man alltså:

  • mer minne

  • bättre skärm

  • lite snabbare GPU

  • 500kr över!

I tråden har det flera gånger angivits att man kan uppgradera ram-minnet i 27" men inte i 21.5" själv. Vet vi att det är så? Jag har fått för mig att jag läst att det inte går att uppgradera ram-minnet i de nya, men jag är tyvärr inte säker att det gäller båda storlekar, och jag minns ej heller var jag läst det... någon som kan bringa klarhet i detta?

Ursprungligen av Anders Båth:

I tråden har det flera gånger angivits att man kan uppgradera ram-minnet i 27" men inte i 21.5" själv. Vet vi att det är så? Jag har fått för mig att jag läst att det inte går att uppgradera ram-minnet i de nya, men jag är tyvärr inte säker att det gäller båda storlekar, och jag minns ej heller var jag läst det... någon som kan bringa klarhet i detta?

Du kan uppgradera i 27-tums-modellen men inte den mindre. Nya iMac Pro kan tydligen dock inte uppgraderas.

Ursprungligen av Anders Båth:

I tråden har det flera gånger angivits att man kan uppgradera ram-minnet i 27" men inte i 21.5" själv. Vet vi att det är så?

Man kan uppgradera minne (och CPU!) i nyaste 21.5", men man måste bokstavligen riva isär hela apparaten.
http://ifixit.org/blog/9182/2017-imac-upgrada...

Ursprungligen av teodor2015:

Du kan uppgradera i 27-tums-modellen men inte den mindre. Nya iMac Pro kan tydligen dock inte uppgraderas.

Vet vi detta med säkerhet? Läste också det nyss i tråden om nya iMacs, men har hittills inte sett någon säker källa på att det faktiskt går att uppgradera.

Ursprungligen av Anders Båth:

säker källa på att det faktiskt går att uppgradera.

så här står det under "teknisk information" för 27-tummaren på Apples hemsida:

Citat:

8 GB (två 4 GB) 2400 MHz ddr4-minne (fyra SO-DIMM-platser som är åtkomliga för användaren)

Kan konfigureras med 16 GB, 32 GB eller 64 GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-09 10:57
Ursprungligen av Anders Båth:

Vet vi detta med säkerhet? Läste också det nyss i tråden om nya iMacs, men har hittills inte sett någon säker källa på att det faktiskt går att uppgradera.

iFixit har även bekräftat detta (om nu Apple skulle ljuga ).

Ursprungligen av akejos:

Står i begrepp att ersätta min gamla .... Den början kännas trött på många sätt.
Det är alltså länge sedan jag var ute och handlade och mycket har hänt på de här åren. Skulle uppskatta råd och tips från initierade.

Jag har en iMac från 2012, 2,9 GHz, 16 GB RAM. Det som stör mig är att den nu är rätt full och det tar tid innan allt är igång. Det tar sedan 30 sekunder att starta iMovie. Jag redigerar video med iMovie och det lär bli mer 4K i framtiden. Är en ny iMac med 1 TB Fusion Drive svaret? Räcker 8 GB RAM? MacPro är väl att skjuta över målet?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2017-06-13 10:02
Ursprungligen av gabriela:

Kollar på två alternativ med emfas på erforderlig minnesmängd:

21,5‑tums iMac med Retina 4K‑skärm.
3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
32 GB 2400 MHz ddr4
1 TB Fusion Drive
Radeon Pro 560 med 4 GB grafikminne
Magic Trackpad 2
Magic Keyboard
= 25 141,00 kr

27‑tums iMac med Retina 5K‑skärm.
3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz)
8 GB 2400 MHz ddr4 + 32GB eftermarknad
1 TB Fusion Drive
Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne
Magic Trackpad 2
Magic Keyboard
= 21 541,00 + 3000 = 24541 kr

Om man väljer 27" får man alltså:

  • mer minne

  • bättre skärm

  • lite snabbare GPU

  • 500kr över!

Fast jag skulle aldrig köpa en med 1 TB Fusion Drive...
Från Hur stort lagringsutrymme behöver du?/Apple

"Fusion Drive på 1 TB kombinerar en 1 TB hårddisk med 32 GB snabb ssd-lagring. Det är tillräckligt för att lagra viktiga macOS-filer och ‑appar så att du kan starta och väcka datorn snabbt och öppna appar på ett ögonblick, samtidigt som det finns utrymme över för de filer och appar som du använder mest.
Fusion Drive på 2 TB respektive 3 TB kombinerar en större hårddisk med 128 GB snabb ssd-lagring, vilket ger ännu mer utrymme för de filer som du använder ofta.
För bästa prestanda bör iMac-datorer med 32 GB minne eller mer konfigureras med minst 2 TB Fusion Drive eller enbart ssd-lagring."

Nu är det beställt. Det blev en 27" iMac Retina 5K quad-core i5 3.4 GHz med 1 TB Fusion drive. Lägger på så jag har 32 MB RAM och en extern disk (WD My Book Duo) på 2x4 TB.

Tack igen för alla synpunkter och goda råd!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-13 13:00
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag har en iMac från 2012, 2,9 GHz, 16 GB RAM. Det som stör mig är att den nu är rätt full och det tar tid innan allt är igång. Det tar sedan 30 sekunder att starta iMovie. Jag redigerar video med iMovie och det lär bli mer 4K i framtiden. Är en ny iMac med 1 TB Fusion Drive svaret? Räcker 8 GB RAM? MacPro är väl att skjuta över målet?

En dator med SSD är svaret. Tex din nuvarande.
FD är bra, men ren SSD är bäst.

Ursprungligen av akejos:

...med 1 TB Fusion drive... ...extern disk (WD My Book Duo) på 2x4 TB...

Varför beställde du Fusion Drive och inte SSD?

I mina ögon är det värt varenda krona av de 1100 som det kostar - både för hastighetens och andrahandsvärdets skull.

Jo, visst är den mycket mindre (256 GB), men du ska ju ändå ha lagringen externt, och 256 GB räcker långt för operativsystem och program.

Se även inlägg 19.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför beställde du Fusion Drive och inte SSD?

I mina ögon är det värt varenda krona av de 1100 som det kostar - både för hastighetens och andrahandsvärdets skull.

Jo, visst är den mycket mindre (256 GB), men du ska ju ändå ha lagringen externt, och 256 GB räcker långt för operativsystem och program.

Se även inlägg 19.

Jättebra, Jesper!

Min nuvarande burk har fortfarande 163 GB ledigt, (250 GB totalt), och jag skulle lätt kunna ta bort ganska många ytterligare GB vid behov. För jag fotar inte, och samlar inte heller på videos eller musik på min hårddisk. Så den minsta SSD kommer räcka alldeles ypperligt för mina behov. Och OM det skulle hända att jag börjar samla HD-musik, så kan jag alltid köpa en extern disk för den. Men det räcker nog med kommande förändringar på Spotify, hoppas jag.

P.S. Förresten, du och många andra, som har vettiga åsikter: Märker man verkligen skillnad i ”normal” användning om man har 8 GB vs 16 GB minne? Och vad ska man använda alla sparade tiondels sekunder då om det skulle vara så att det är en pytteliten skillnad?

Ursprungligen av pick-me-up:

...Märker man verkligen skillnad i ”normal” användning om man har 8 GB vs 16 GB minne?...

Nej, förmodligen inte.

Men det kan ju bero lite på vad man menar med normal användning.

Och sen beror det ju också på vilken modell man pratar om. Om det är en modell som inte kan uppgradera minnet, eller som är svår att uppgradera, så får man kanske titta lite in i framtiden också. Man kanske inte behöver 16 GB vid inköpstillfället, men ett par år senare kan det kanske vara bra att ha. Och vid en eventuell försäljning är mer minne definitivt ett plus.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-06-13 18:16
Ursprungligen av akejos:

Nu är det beställt. Det blev en 27" iMac Retina 5K quad-core i5 3.4 GHz med 1 TB Fusion drive. Lägger på så jag har 32 MB RAM och en extern disk (WD My Book Duo) på 2x4 TB.

Tack igen för alla synpunkter och goda råd!

OBS! Har du 32GB ram eller mer SKALL du för bästa prestanda har MINST 2TB fusion drive, detta då flashminnet inte räcker till annars vid sleep m.m. och kommer resultera i långsam uppstart. Se följande från Apple:

Edit: Bilden verkar inte fungera. Gå istället in på följande länk, gå ner till "Lagring" och klicka på "Hur stort lagringsutrymme behöver du?", där kan du läsa om det jag menar.

Länk: https://www.apple.com/se_edu_117739/shop/buy-...

Ursprungligen av Heden:

...Bilden verkar inte fungera...

Inte så konstigt, eftersom du länkar till en bild som ligger på din egen hårddisk. Lite svårt för forumet att hämta bilden där.

Om du klickar på "Ändra", och sedan "Bläddra..." så kan du välja din bild och bifoga den till inlägget.

Ursprungligen av Heden:

...Gå istället in på följande länk...

Länken fungerar inte heller. Men jag antar att det du vill få fram är det som redan står i inlägg 19.

Senast redigerat 2017-06-13 22:12
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-06-13 21:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Länken fungerar inte heller. Men jag antar att det du vill få fram är det som redan står i inlägg 19.

Ah sorry, missade att det redan tagits upp

Ursprungligen av Hjopek:

Fast jag skulle aldrig köpa en med 1 TB Fusion Drive...

Bra poäng!
Men att uppgradera lagringen är lika dyrt för de val som finns för båda dessa två modeller, så skillnaden blir ändå samma.

Jag är rätt händig men är litet tveksam till att själv montera SSD i min "gamla" 27" iMac. Att få SSD monterat, hur mycket kan det kosta?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-15 09:01
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag är rätt händig men är litet tveksam till att själv montera SSD i min "gamla" 27" iMac. Att få SSD monterat, hur mycket kan det kosta?

Har du kikat på guiden?
Ser ut att röra sig om mindre än 1h jobb. (För den som vet vad hen gör, själv hade jag räknat med en eftermiddag, om man ska ta det lugnt och metodiskt.)
Har inte lossat skärm på 2012, men resten kablaget och skruvandet är identiskt med tidigare modeller. Och den delen av jobbet fixar man om man är såpass händig att man kan sy fast en knapp på en tygbit.

Bevaka tråden