Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TC:s WiFi nät stör?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-19 12:32

Jag kopplade in min gamla TC efter att den hade legat i en låda under en längre tid. Jag kopplade en kabel från routern in i TC:n och vips så fungerade allt. Dock så använde jag TC:n som router(?) tidigare. Jag hade stängt av wifi-systement i den gamla routern och lät TC generera wifi. Anledningen till det var att den helt enkelt var borde snabbare och hade längre räckvidd än min gamla router.

Nu, efter inkopplingen, fortsätter den att generera wifi. Så i praktiken har jag 2 wifi(2,4 och 5) från TC och två från routern. Till att börja med väljer ofta mina prylar TC:ns wifi även om den har något sämre hastighet. Den verkar dock ha marginellt bättre räckvidd. Min "ordinarie" router är en Asus RT-AC68(eventuellt är det ett U på slutet). Jag tycker dock att det ordinarie(asus) wifi-nätet har blivit instabilare när man är på gränsen för räckvidd.

Nu till frågan. Visst går det att koppla bort det TC-genererade wifi-nätet? Hur gör man det? Bör jag göra det? Kan jag då tappa back-up systemet?

Ursprungligen av xms67:

...Visst går det att koppla bort det TC-genererade wifi-nätet? Hur gör man det?...

https://support.plumewifi.com/hc/en-us/articl...-

Ursprungligen av xms67:

...Bör jag göra det?...

Det beror på var de står. Står de nära varandra, så är det meningslöst att båda delar ut wifi-nät.

Men står de längre ifrån varandra så kan man ju använda den ena för att förlänga det trådlösa nätverket från den andra, och på det sättet få bättre täckning i hela huset/lägenheten. (https://support.apple.com/sv-se/HT202056)

Men vad du framför allt bör göra är att sätta den ena i s.k. "bryggläge" (dvs stänga av router-funktionen). Att ha två enheter som agerar DHCP-server, och delar ut IP-adresser, är något som förr eller senare kommer att skapa problem i nätverket.

Senast redigerat 2017-05-19 14:38
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-19 18:44

Dessutom bör du kolla kanaltilldelning i 2,4 GHz-nätet. Du bör ha 4-5 kanalplatser mellan dem (1, 5, 9, 13 eller 1, 6, 11 t ex). Detta för att kanalerna inte är helt åtskilda utan överlappar varandra mycket.

1
Bevaka tråden