Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför utelämnar mitt trådlösa tangentbord vissa bokstäver

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.
Jag har en iMac mid 2011 med trådlöst tangentbord som följde med vid köpet.
Det känns som att mitt problem började efter att jag uppgraderade till Sierran. När jag skriver utelämnas vissa bokstäver och det är alltid samma bokstäver som jag i efterhand måste skriva in.
För att testa lånade jag grannens tangentbord som är samma som mitt, men tyvärr, samma bokstäver uteblir där också.

Då är det inte fel på mitt tangentbord.

I Systeminställningar - Språk & Regioner- Inmatningskällor har jag Svensk-Pro- Batterinivå 60

Hur gör jag för att tangentbordet skall skriva in alla bokstäver.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2017-05-17 10:28
Ursprungligen av iMacPelle:

... När jag skriver utelämnas vissa bokstäver och det är alltid samma bokstäver som jag i efterhand måste skriva in. ...

Berätta vilka bokstäver det rör sig om, det underlättar för diagnos.

Några åtgärder att testa:
- Återställ NVRAM, https://support.apple.com/sv-se/HT204063
- Återställ SMC, https://support.apple.com/sv-se/HT201295
- Installera senaste uppdateringen en gång till, https://support.apple.com/kb/DL1918?locale=sv...

Ovanstående förutsätter att du redan har installerat alla tillgängliga uppdateringar. Om inte, prova det först.

Tillägg:
Störningar i Bluetooth kan också bero på radiostörningar från router eller andra apparater. Men då borde det inte vara samma tangenter som drabbas hela tiden, så den teorin är nog inte aktuell i det här fallet.

Senast redigerat 2017-05-17 11:04

Uteblivna bokstäver

Ursprungligen av Alix:

Berätta vilka bokstäver det rör sig om, det underlättar för diagnos.

e är den bokstav som mest uteblir.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-17 10:51
Ursprungligen av iMacPelle:

När jag skriver utelämnas vissa bokstäver och det är alltid samma bokstäver som jag i efterhand måste skriva in.
För att testa lånade jag grannens tangentbord som är samma som mitt, men tyvärr, samma bokstäver uteblir där också.

Då är det inte fel på mitt tangentbord

Bra att du felsökt med annat tangentbord. För att isolera felet behöver man ju testa alla de medverkande komponenterna, och jag tänker då på dina händer! Blir det samma resultat om grannen skriver på din dator och tangentbord? Alltså kan det vara din fingersättningsteknik i kombination med denna modell av tangentbord?

  • Medlem
  • 2017-05-17 10:56
Ursprungligen av iMacPelle:

e är den bokstav som mest uteblir.

Kolla detta, rubriken längst ned.

Uteblivna bokstäver

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Några åtgärder att testa:
- Återställ NVRAM, https://support.apple.com/sv-se/HT204063
- Återställ SMC, https://support.apple.com/sv-se/HT201295
- Installera senaste uppdateringen en gång till, https://support.apple.com/kb/DL1918?locale=sv...

Ovanstående förutsätter att du redan har installerat alla tillgängliga uppdateringar. Om inte, prova det först.

Störningar i Bluetooth kan också bero på radiostörningar från router eller andra apparater. Men då borde det inte vara samma tangenter som drabbas hela tiden, så den teorin känns ganska långsökt.

Jo, jag har uppgraderat allt som går, senast igår. Jag hoppades på att den skulle lösa problemet genom inbyggda buggfixar, men problemet finns tyvärr kvar.

I början körde jag dina tips Återställ NVRAM, SMC, men det hjälpt inte.

Jag bor i en Comhemfastighet med relativt ny trådlös router (3 meter från datorn) som aldrig strular, det borde tyda på att problemet inte ligger där.

Mitt Bluetooth är På sedan flera år. Jag kanske skulle stänga av den och sätta på den igen. Ibland räcker det för att lösa problem, men eftersom den aldrig strulat så tar jag det som ett tecken på att den sköter sig.

Att ominstallera senaste uppgraderingen 10.12.5 som installerades igår känns inte som en lösning.

Jag har funderat på om Sierrans nya Systeminställningar spelar mig ett spratt. Innan Sierran när man ville ändra tangentbords och musinsällningar så gjorde man det i respektive ruta. I Sierran måste/kan man gå in i Hjälp och där leta reda på tangentborddsinställningar och musinställningar. Nu har jag inte varit inne där och ändrat. Jag tror inte heller jag skall det. stämmer det, eller är det där mitt problem ligger.

Tack.

Utelämnade bokstäver

Ursprungligen av IngoX:

Bra att du felsökt med annat tangentbord. För att isolera felet behöver man ju testa alla de medverkande komponenterna, och jag tänker då på dina händer! Blir det samma resultat om grannen skriver på din dator och tangentbord? Alltså kan det vara din fingersättningsteknik i kombination med denna modell av tangentbord?

Innan problemet startade skrev jag med samma fingrar som nu utan problem.
Tack i alla fall.

Ursprungligen av iMacPelle:

Jag har funderat på om Sierrans nya Systeminställningar spelar mig ett spratt. Innan Sierran när man ville ändra tangentbords och musinsällningar så gjorde man det i respektive ruta. I Sierran måste/kan man gå in i Hjälp och där leta reda på tangentborddsinställningar och musinställningar. Nu har jag inte varit inne där och ändrat. Jag tror inte heller jag skall det. stämmer det, eller är det där mitt problem ligger.
Tack.

Behöver du verkligen alla dessa Hjälpmedelsinställningar? Jag tycker själv att det är lätt att omedvetet göra en tangentbordskombo som "ställer till det" på diverse mystiska sätt...

Uteblivna bokstäver.

Ursprungligen av Alix:

Kolla detta, rubriken längst ned.

Tack Alix. Jag tror ditt tips sitter inne med lösningen. Jag testar.
Tack.

Uteblivna bokstäver

Ursprungligen av johan_tanying:

Behöver du verkligen alla dessa Hjälpmedelsinställningar? Jag tycker själv att det är lätt att omedvetet göra en tangentbordskombo som "ställer till det" på diverse mystiska sätt...

Nej inte alls, men du vet man testar tills man hittar en lösning. Men du, Alix hänvisade till inställningarna under Hjälp, så jag var väl inte så fel ute.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-17 12:10
Ursprungligen av iMacPelle:

Innan problemet startade skrev jag med samma fingrar som nu utan problem.
Tack i alla fall.

Ha, ha, då har du alltså inte nyligen skaffat dig ett usb-finger?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tillägg:
Störningar i Bluetooth kan också bero på radiostörningar från router eller andra apparater. Men då borde det inte vara samma tangenter som drabbas hela tiden, så den teorin är nog inte aktuell i det här fallet.

Slumpmässiga bluetoothstörningar skulle i högre grad drabba de vanligaste bokstäverna. Vanligaste bokstaven i svenskan är e som skrivs var 10:e gång, men a är nästan lika frekvent. På tyska och nederländska skrivs bokstaven e var 6:e gång.
Men störningar i bluetooth borde också vara slumpmässiga i längd, så att hela ord ibland borde utelämnas. Dessutom brukar det komma upp en varningsruta när kontakten bryts.

Ursprungligen av iMacPelle:

Jag har funderat på om Sierrans nya Systeminställningar spelar mig ett spratt. Innan Sierran när man ville ändra tangentbords och musinsällningar så gjorde man det i respektive ruta. I Sierran måste/kan man gå in i Hjälp och där leta reda på tangentborddsinställningar och musinställningar. Nu har jag inte varit inne där och ändrat. Jag tror inte heller jag skall det. stämmer det, eller är det där mitt problem ligger.

Det ser ut som om du har kryssat i tröga tangenter! Om du ställt in fördröjningen på väldigt kort tid så kan du nog nästan skriva normalt och märker inte att du behöver hålla tangenterna intryckta lite längre för att ett tryck ska registreras. Att ett lite för kort tryck oftast drabbar e förklaras ovan angående bokstavsfrekvens.

Jag har inte Sierra men antar att det ändå är ganska lika som i El Capitan. Du har separata inställningspaneler för Tangentbord respektive Mus, men dessutom en separat inställningspanel för Hjälpmedel där du kan göra tillgänglighetsanpassade inställningar för bland annat tangentbordet. Kryssa ur "Aktivera tröga tangenter"

Jag måste få ställa en annan fråga som faktiskt har med ämnet att göra.
Alldeles för ofta får jag meddelanden om att mina lösenord är fel, trots att jag vet att dom inte är det. Det spelar ingen roll om jag skriver in dom eller klistrar in dom.
Därför börjar jag misstänka att uteblivna bokstäver när jag skriver också utelämnar bokstäver i lösenord.( Exempelvis e ) Det känns som att det är så.

Uteblivna bokstäver

Ursprungligen av IngoX:

Ha, ha, då har du alltså inte nyligen skaffat dig ett usb-finger?

Slumpmässiga bluetoothstörningar skulle i högre grad drabba de vanligaste bokstäverna. Vanligaste bokstaven i svenskan är e som skrivs var 10:e gång, men a är nästan lika frekvent. På tyska och nederländska skrivs bokstaven e var 6:e gång.
Men störningar i bluetooth borde också vara slumpmässiga i längd, så att hela ord ibland borde utelämnas. Dessutom brukar det komma upp en varningsruta när kontakten bryts.

Det ser ut som om du har kryssat i tröga tangenter! Om du ställt in fördröjningen på väldigt kort tid så kan du nog nästan skriva normalt och märker inte att du behöver hålla tangenterna intryckta lite längre för att ett tryck ska registreras. Att ett lite för kort tryck oftast drabbar e förklaras ovan angående bokstavsfrekvens.

Jag har inte Sierra men antar att det ändå är ganska lika som i El Capitan. Du har separata inställningspaneler för Tangentbord respektive Mus, men dessutom en separat inställningspanel för Hjälpmedel där du kan göra tillgänglighetsanpassade inställningar för bland annat tangentbordet. Kryssa ur "Aktivera tröga tangenter"

Tack IngoX för intressanta tips. I Systeminställningar Tangentbord bockade jag ur Aktivera tröga tangenter, men i Hjälp var rutan redan urbockad.
Tack.

Lägesrapport

Här kommer en lägesrapport över de åtgärder ni rekommenderat mig att testa. I stället för att skriva direkt i forumtråden använder jag Pages som jag sedan kopierar och klistrar in i forumet.
Jag har bestämt att inte efterredigera utelämnade bokstäver för att ni skall se problemen eller att dom kanske blev lösta.

1.
Alix.
a
Jag kollade FileVault och satte den på Av med lösenord
b
Jag har ett (admin) användarkonto som jag loggar in med varje gång jag startar min iMac Det måste väl var det man menar när man ber om lösenord för den fasta programvaran?
c
Jag testade ditt tips om ”Enanvändarläge” 4 gånger. Jag blev lite konfunderad över steg 4 som ser ut som två steg .
Håll ned Kommando-S
Håll ned Kommando-V
Jag testade båda, även körde dom ihop Kommando-S -V men när den svarta skärmen med den vita texten dök upp hände ingenting så jag följde instruktionerna och stängde av datorn genom att hålla inne knappen i 5 sekunder.
d
Därefter körde jag en omstart med Shift nertryckt och min iMac var tillbaks till ruta ett.
2
Jesper Ohlsson

Jag körde dina tips, även ominstallerade gårdagens uppgradering. Det borde innebära att jag har två uppgraderingar som tar upp utrymme på hårddisken i onödan. Eller raderades den första när den kände av uppgradering nummer två.

Vi löste tydligen problemet eftersom varken grannen eller jag upptäckt några utelämnade bokstäver. Frågan är vad det var som löste problemet.

Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • 2017-05-17 19:42
Ursprungligen av iMacPelle:

... 1.
Alix.
a
Jag kollade FileVault och satte den på Av med lösenord
b
Jag har ett (admin) användarkonto som jag loggar in med varje gång jag startar min iMac Det måste väl var det man menar när man ber om lösenord för den fasta programvaran?
c
Jag testade ditt tips om ”Enanvändarläge” 4 gånger. Jag blev lite konfunderad över steg 4 som ser ut som två steg .
Håll ned Kommando-S
Håll ned Kommando-V
Jag testade båda, även körde dom ihop Kommando-S -V men när den svarta skärmen med den vita texten dök upp hände ingenting så jag följde instruktionerna och stängde av datorn genom att hålla inne knappen i 5 sekunder.
d
Därefter körde jag en omstart med Shift nertryckt och min iMac var tillbaks till ruta ett. ...

Jag kan inte se hur det du anger ovan skulle ha med uteblivna tangenttryckningar att göra. Det kanske gällde ett annat problem?

Ursprungligen av Alix:

Jag kan inte se hur det du anger ovan skulle ha med uteblivna tangenttryckningar att göra. Det kanske gällde ett annat problem?

Ursäkta, men Jag förstår faktiskt inte vad du menar. En frisk iMac gör allt du förväntar dig av den. Jag har/hade problem med att bokstäver uteblir när jag skriver. Ni lärde mig genom att göra vissa saker få problemet löst, vilket också hände. Proffsigt och tack för det. Men jag förstår absolut inte ditt sista inlägg. Jag är nöjd.

Tack.

  • Medlem
  • 2017-05-17 20:07
Ursprungligen av iMacPelle:

Ursäkta, men Jag förstår faktiskt inte vad du menar. En frisk iMac gör allt du förväntar dig av den. Jag har/hade problem med att bokstäver uteblir när jag skriver. Ni lärde mig genom att göra vissa saker få problemet löst, vilket också hände. Proffsigt och tack för det. Men jag förstår absolut inte ditt sista inlägg. Jag är nöjd.

Tack.

Bra att du är nöjd!

Uteblivna bokstäver

Ursprungligen av Alix:

Bra att du är nöjd!

Tack. Det känns som att någon kanske försöker insinuera att jag skulle vara orsaken. Visst kan man skriva fel eller glömma vissa tangenttryckningar, men då skulle dessa fel synas överallt i de 500 skrivelser som gjorts sedan problemet upptäktes.
Att hela tiden medvetet bara missa tangenten e är därför en omöjlighet.
Tack.
Vi hörs.

Ursprungligen av iMacPelle:

...Det borde innebära att jag har två uppgraderingar som tar upp utrymme på hårddisken i onödan. Eller raderades den första när den kände av uppgradering nummer två...

Uppdateringar ersätter filer i systemet - de lägger sig inte bredvid och tar upp extra utrymme.

Det är ju inte säkert att den gamla och nya versionen av varje systemfil är exakt lika stora, men några större skillnader handlar det inte om.

Uteblivna bokstäver

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Uppdateringar ersätter filer i systemet - de lägger sig inte bredvid och tar upp extra utrymme.

Det är ju inte säkert att den gamla och nya versionen av varje systemfil är exakt lika stora, men några större skillnader handlar det inte om.

OK, det var ungefär vad jag trodde, men inte att uppgraderingar byggs på vartefter. Det var nytt för mig.
Tack för hjälpen och trevligt bemötande.

Stängde du av "Tröga tangenter" och/eller "Flertangentslås" i Hjälpmedel? I så fall kan det mycket väl ha fixat problemet.

För visst är det väl så att "Flertangentslås" bara tillåter att en tangent i taget kan tryckas ner? Och om man då är van att skriva snabbt (och kanske då i synnerhet bokstaven e?), kan ju följden bli att sagda bokstav inte registreras.

"Tröga tangenter" är ju vad jag kan minnas otroligt irriterande och inget en normal användare klarar av utan mer än ett par minuter utan att slänga ut datorn genom fönstret, så den har nog inte varit ikryssad. Väl?

Ursprungligen av iMacPelle:

...men inte att uppgraderingar byggs på vartefter...

Förstår inte vad du menar med det. Din formulering känns nästan som tvärtom vad jag skrev. Men vi behöver kanske inte gräva mer i det.

Varför utelämnar mitt trådlösa tangentbord vissa bokstäver

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förstår inte vad du menar med det. Din formulering känns nästan som tvärtom vad jag skrev. Men vi behöver kanske inte gräva mer i det.

God morgon. Jo, det blev lite felformulerat ser jag nu efteråt. Ursäkta.
Jag kör nu en månad för att se om problemet verkligen blev löst, sedan kommer jag med en lägesrapport.
Under tiden vi ägnat oss åt problemet har det dykt upp en ide som Appleutvecklarna borde lägga in i alla Systeminställningsfönster. "Återställ förval" i alla fall i fönster där det finns massor med olika inställningsalternativ. Eftersom det redan finns i en del fönster. I tidigt skede lärde jag mig att ALDRIG bocka i/ur funktioner som jag inte visste om det senare skulle spela mig ett spratt.
Tack.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-18 23:09
Ursprungligen av iMacPelle:

Lägesrapport

Här kommer en lägesrapport över de åtgärder ni rekommenderat mig att testa. I stället för att skriva direkt i forumtråden använder jag Pages som jag sedan kopierar och klistrar in i forumet.
Jag har bestämt att inte efterredigera utelämnade bokstäver för att ni skall se problemen eller att dom kanske blev lösta.

1.
Alix.
a
Jag kollade FileVault och satte den på Av med lösenord
b
Jag har ett (admin) användarkonto som jag loggar in med varje gång jag startar min iMac Det måste väl var det man menar när man ber om lösenord för den fasta programvaran?
c
Jag testade ditt tips om ”Enanvändarläge” 4 gånger. Jag blev lite konfunderad över steg 4 som ser ut som två steg .
Håll ned Kommando-S
Håll ned Kommando-V
Jag testade båda, även körde dom ihop Kommando-S -V men när den svarta skärmen med den vita texten dök upp hände ingenting så jag följde instruktionerna och stängde av datorn genom att hålla inne knappen i 5 sekunder.
d
Därefter körde jag en omstart med Shift nertryckt och min iMac var tillbaks till ruta ett.
2
Jesper Ohlsson

Jag körde dina tips, även ominstallerade gårdagens uppgradering. Det borde innebära att jag har två uppgraderingar som tar upp utrymme på hårddisken i onödan. Eller raderades den första när den kände av uppgradering nummer två.

Vi löste tydligen problemet eftersom varken grannen eller jag upptäckt några utelämnade bokstäver. Frågan är vad det var som löste problemet.

Tack för hjälpen.

Wisserbesser som är vill jag reda ut en sak. Lösenord för fast programvara är lösenordet till datorns hårdvara. Det lösenordet förhindrar din Mac från att starta från en annan enhet än den utsedda startskivan, tex om en tjuv stjäl den och försöker byta hårddisken. Dvs något helt annat än lösenordet till ett användarkonto.

Om du har installationsfiler kvar eller inte beror på hur du fick ner de. Sparade du de som vilken annan fil som helst i din webbläsare så ligger de kvar. Körde du via App Store så bör de vara borta automagiskt.

Lösenord för fast programvara

Ursprungligen av reboot81:

Wisserbesser som är vill jag reda ut en sak. Lösenord för fast programvara är lösenordet till datorns hårdvara. Det lösenordet förhindrar din Mac från att starta från en annan enhet än den utsedda startskivan, tex om en tjuv stjäl den och försöker byta hårddisken. Dvs något helt annat än lösenordet till ett användarkonto.

Om du har installationsfiler kvar eller inte beror på hur du fick ner de. Sparade du de som vilken annan fil som helst i din webbläsare så ligger de kvar. Körde du via App Store så bör de vara borta automagiskt.

Jag tror inte jag har något lösen för fast programvara och det låter onödigt. Om någon snor min iMac måste dom logga in för att kunna arbeta med den. Eftersom dom inte har mina inloggningsuppgifter lär dom stå där med en död iMac. Jag är således inte värst orolig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-18 23:37
Ursprungligen av iMacPelle:

Jag tror inte jag har något lösen för fast programvara och det låter onödigt. Om någon snor min iMac måste dom logga in för att kunna arbeta med den. Eftersom dom inte har mina inloggningsuppgifter lär dom stå där med en död iMac. Jag är således inte värst orolig.

Byter tjuven ut hårddisken så kan de fortfarande använda datorn.

Och ett sista råd, slå på FileVault igen.

Ursprungligen av iMacPelle:

...måste dom logga in... ...lär dom stå där med en död iMac...

Nja...

"måste logga in" - Ja, om de vill komma åt dina filer och program. Men inte om de bara vill installera om.

"död" - Nej, absolut inte. Det är bara att radera hårddisken, och installera ett nytt system, så kan den användas. Eller montera en annan hårddisk. Eller starta och köra från en extern disk.

Senast redigerat 2017-05-18 23:53
Ursprungligen av reboot81:

...slå på FileVault igen.

Vad vinner den genomsnittlige privatanvändaren på att använda kryptering? Är det inte "overkill" för nästan alla privatanvändare?

Logga in

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad vinner den genomsnittlige privatanvändaren på att använda kryptering? Är det inte "overkill" för nästan alla privatanvändare?

Exakt. Vem skulle vilja kånka på en gammal iMac. Jag har dessutom en ståldörr in till lägenheten. Dom blir nog också rätt besvikna när dom ser innehållet på HD. Jag tror fortfarande inte man kan komma in på någon dator utan inloggningsuppgifter. Tjyvar slaktar inte privata datorer för att komma åt innehållet i HD. Tjyvar är lata som föredrar laptops och mobiler.

Bevaka tråden