Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sovfunktionen på iMac fungerar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2017-05-16 09:44

Jag har sen ett par veckor tillbaka trassel med vila-funktionen i min iMac (sent 2012, operativ El Capitan). Datorn gör en nystart när den väcks.
Jag har prövat allt tycker jag. Apples egendiagnos. Omställt NVRAM, SCE, TechTool säger att allt är ok. Jag har gått tillbaka till en äldre SuperDuper-kopia. Ingen effekt.
Jag klarar mig bra eftersom hd:n numera aldrig slår av och skärmsläckaren står på 15 min. Jag rör inte påknappen och använder mig inte av vila i apple-menyn.
Enda program jag installerat under tiden är MacUpdate bundle med Cocktail (som jag inte kan använda eftersom det är en Sierraversion)
Har någon en susning? Vad är det jag inte prövat?

Torgny J.

  • Medlem
  • 2017-05-16 12:36
Ursprungligen av torjo:

Jag har sen ett par veckor tillbaka trassel med vila-funktionen i min iMac (sent 2012, operativ El Capitan). Datorn gör en nystart när den väcks.
Jag har prövat allt tycker jag. Apples egendiagnos. Omställt NVRAM, SCE, TechTool säger att allt är ok. Jag har gått tillbaka till en äldre SuperDuper-kopia. Ingen effekt.
Jag klarar mig bra eftersom hd:n numera aldrig slår av och skärmsläckaren står på 15 min. Jag rör inte påknappen och använder mig inte av vila i apple-menyn.
Enda program jag installerat under tiden är MacUpdate bundle med Cocktail (som jag inte kan använda eftersom det är en Sierraversion)
Har någon en susning? Vad är det jag inte prövat?

Torgny J.

Testa att nollställa SMC.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2017-05-16 13:53

Har prövat

Ursprungligen av Alix:

Testa att nollställa SMC.

Tack. Jag skrev nog fel - SCe istället för SMC. Jag har prövat att nollställa SMC, men jag ska försöka igen.

Tj

  • Medlem
  • 2017-05-16 13:58
Ursprungligen av torjo:

Tack. Jag skrev nog fel - SCe istället för SMC. Jag har prövat att nollställa SMC, men jag ska försöka igen.

Tj

Okej. Annars kan du starta om Imacen i säkert läge, håll nere skift vid omstart, logga in, och sedan testa om den respekterar vila. I så fall är det mjukvara som stör. Jag utgår från att du nollställer SMC, och gör diagnos i övrigt, utan att ha något inkopplat i datorn.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2017-05-16 16:57
Ursprungligen av Alix:

Okej. Annars kan du starta om Imacen i säkert läge, håll nere skift vid omstart, logga in, och sedan testa om den respekterar vila. I så fall är det mjukvara som stör. Jag utgår från att du nollställer SMC, och gör diagnos i övrigt, utan att ha något inkopplat i datorn.

Tack. Möjligen är det där jag missat, för jag har två externa hårddiskar anslutna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-17 16:55

Är det samma problem om du inte har de externa diskarna inkopplade?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2017-05-17 18:11
Ursprungligen av kenjon:

Är det samma problem om du inte har de externa diskarna inkopplade?

Ja, det verkar så. Problemet uppstår när jag använder mig av vila-kommandot i applemenyn. När jag sen ska väcka den - efter en natts uppehåll t.ex. så är datorn helt död. Jag kan trycka in på-knappen hur länge som helst. Ingen reaktion. Jag får sätta igång den genom att dra ur el-sladden och trycka in den igen och därefter använda på-knappen.
Just nu funkar det genom att jag håller hårddisken igång ("aldrig" i Strömsparare) och låter skärmsläckaren sköta viloläget.
Funderar också på att installera Sierra. Även om det vore bisarrt som lösning på problemet.
Tack för att du intresserar dig för mina bekymmer

TJ

1
Bevaka tråden