Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa FLAC-spelaren?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte en iPhone 7 plus här om dagen. Har tidigare bara haft Android-baserade mobiltelefoner. Iom att hela min musiksamling är i formatet FLAC så laddade jag ner första bästa FLAC-spelare vilket var FLAC Player +. Allt fungerar utom att spelaren pausar efter varje låt. Detta händer fast jag går in på ett album och sätter igång första låten.

Någon som använder samma program och har en lösning eller som kan rekommendera någon annan FLAC-spelare som klarar av att spela upp ett helt album utan att man måste göra något?

Jag gillar VLC. Den klarar FLAC, men har lite rapporter om buggar. Fri är den i alla fall så det skadar ju inte att testa.

  • Medlem
  • 2017-04-03 19:08

Vox funkar ju fint på Macen i alla fall. Den kostar 40 kronor. REA verkar det som, just nu. Vågar inte lova något.

Jag laddade ner VLC och förde över två album via Wifi. Filerna går att hitta i "Alla filer" men inte i "Musikalbum". Om jag spelar igenom en låt i "Alla filer" så tar det stopp när låten är slut.

Har inga problem att betala 40 kr för Vox om det är ett bra program. Hur för man över filer? Måste man ha Vox för OSX också dvs att det är någon form av iTunes ersättning?

Jag brukar rekommendera FileBrowser för iOS. Fungerar på platta och mobil. Kört det flera år utan större problem. Bara ladda in musiken från din dator/nas. Windows/macOS och Linux. Filerna kommer då vara i appen och bara öppna den/dom och spela vad du vill. .flac, mp3 och andra filer som mp4 är inga problem.

https://www.stratospherix.com/products/filebr...

Kostar en liten slant dock.

Ursprungligen av SweSG:

Jag brukar rekommendera FileBrowser för iOS. Fungerar på platta och mobil. Kört det flera år utan större problem. Bara ladda in musiken från din dator/nas. Windows/macOS och Linux. Filerna kommer då vara i appen och bara öppna den/dom och spela vad du vill. .flac, mp3 och andra filer som mp4 är inga problem.

https://www.stratospherix.com/products/filebr...

Kostar en liten slant dock.

Skulle iofs vara nice med en bra filhanterare, men kan den spela upp hela album via taggar eller mappar dvs jag måste inte skapa playlists hela tiden?

Ursprungligen av Rom Raptor:

Skulle iofs vara nice med en bra filhanterare, men kan den spela upp hela album via taggar eller mappar dvs jag måste inte skapa playlists hela tiden?

Jag brukar spela via mappar. Hela skivor är inga problem.

  • Medlem
  • 2017-04-03 20:18
Ursprungligen av Rom Raptor:

Har inga problem att betala 40 kr för Vox om det är ett bra program. Hur för man över filer? Måste man ha Vox för OSX också dvs att det är någon form av iTunes ersättning?

De verkar ha en molntjänst som man får betala för. Tror inte Vox på Macen krävs. Men jag är osäker, mest ett tips att gå vidare med.

Köpte FileBrowser och har nu använt det ett tag. Riktigt bra program måste jag säga! Dels för att man slipper iTunes och kan föra över vilka filer som helst fram och tillbaka till datorn, men också för att den kan spela upp mina FLAC-mappar från början till slut utan att bugga som FLAC Player +.

Ursprungligen av Rom Raptor:

Köpte FileBrowser och har nu använt det ett tag. Riktigt bra program måste jag säga! Dels för att man slipper iTunes och kan föra över vilka filer som helst fram och tillbaka till datorn, men också för att den kan spela upp mina FLAC-mappar från början till slut utan att bugga som FLAC Player +.

En fin app ja. Skulle aldrig klara mig utan den eller liknande appar i iOS.

Jag ramlade över VOX (på Mac) för flera år sedan och även om den varit skakig då och då, är den klart bra idag efter alla uppdateringar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-07 12:21

Cog funkar fortfarande bäst anser jag.
https://www.macupdate.com/app/mac/18340/cog

Finns även en del entusiaster som kompilerat egna versioner av Cog.

VOX var bra i början, men sedan blev den förvuxen.

Ursprungligen av iSweden:

Cog funkar fortfarande bäst anser jag.
https://www.macupdate.com/app/mac/18340/cog

Finns även en del entusiaster som kompilerat egna versioner av Cog.

VOX var bra i början, men sedan blev den förvuxen.

Cog finns väl inte för iOS?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-07 18:59
Ursprungligen av suddgummi:

Cog finns väl inte för iOS?

Ajaj, läste igen. Nej tyvärr inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-08 12:34
Ursprungligen av Rom Raptor:

Köpte en iPhone 7 plus här om dagen. Har tidigare bara haft Android-baserade mobiltelefoner. Iom att hela min musiksamling är i formatet FLAC så laddade jag ner första bästa FLAC-spelare vilket var FLAC Player +. Allt fungerar utom att spelaren pausar efter varje låt. Detta händer fast jag går in på ett album och sätter igång första låten.

Någon som använder samma program och har en lösning eller som kan rekommendera någon annan FLAC-spelare som klarar av att spela upp ett helt album utan att man måste göra något?

Du kan ju konvertera till ALAC och få dem att fungera med Apples egen inbyggda musik spelare samt iTunes på datorn. ALAC och FLAC är bägge lossless, så det är bara att hitta en konverterare och köra på, ifall du vill gå den vägen.

  • Medlem
  • 2017-05-08 17:14

Jag har testat flacbox en snabbis. Den verkade fungera förvånansvärt bra. Jag streamar allting via WIFI när jag är hemma från den stationära(pc).
Tror det kostade 10kr att ta bort reklamen.

Ursprungligen av juanito:

Du kan ju konvertera till ALAC och få dem att fungera med Apples egen inbyggda musik spelare samt iTunes på datorn. ALAC och FLAC är bägge lossless, så det är bara att hitta en konverterare och köra på, ifall du vill gå den vägen.

Tack! Visste dock redan att Apple har sitt eget format. Känner dock att jag inte ska behöva konvertera när jag använder det mest etablerade formatet.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-13 12:22
Ursprungligen av Rom Raptor:

Tack! Visste dock redan att Apple har sitt eget format. Känner dock att jag inte ska behöva konvertera när jag använder det mest etablerade formatet.

Det kan man ju tycka men Apple lär inte stöda ett icke standardiserat format som de inte har kontroll över, ALAC lever i en MPEG4 kontainer precis som AAC och kommer att fortsätta så tills något händer på standardiserings fronten.

  • Medlem
  • 2017-05-13 17:11
Ursprungligen av juanito:

Det kan man ju tycka men Apple lär inte stöda ett icke standardiserat format som de inte har kontroll över, ALAC lever i en MPEG4 kontainer precis som AAC och kommer att fortsätta så tills något händer på standardiserings fronten.

Vad menar du med "icke standardiserat format" och "standardiseringsfronten"?

Ursprungligen av Alix:

Vad menar du med "icke standardiserat format" och "standardiseringsfronten"?

FLAC är knappast ett officiell standard på marknaden.

  • Medlem
  • 2017-05-14 10:34
Ursprungligen av Borttaget:

FLAC är knappast ett officiell standard på marknaden.

Aha, med ordet ”standard” menas alltså att det inte används av skivbolag och andra företag i branschen? Så är det antagligen eftersom det är ett öppet format.
Men angående dess användning därvidlag ska jag låta vara osagd.

Senast redigerat 2018-07-23 15:48
Ursprungligen av juanito:

Det kan man ju tycka men Apple lär inte stöda ett icke standardiserat format som de inte har kontroll över, ALAC lever i en MPEG4 kontainer precis som AAC och kommer att fortsätta så tills något händer på standardiserings fronten.

Varför inte? Det här är en av de löjliga aspekterna av Apple. Det finns egentligen ingen anledning till att inte stödja flera filformat...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-14 18:07
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Varför inte? Det här är en av de löjliga aspekterna av Apple. Det finns egentligen ingen anledning till att inte stödja flera filformat...

Det kan man ju också tycka men jag förstår dem helt.

Ursprungligen av juanito:

Det kan man ju också tycka men jag förstår dem helt.

Okej. Jag förstår dem inte överhuvudtaget. Där är vi nog olika...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-14 18:10
Ursprungligen av Alix:

Vad menar du med "icke standardiserat format" och "standardiseringsfronten"?

Precis det jag säger, och inget annat.

  • Medlem
  • 2017-05-14 18:38
Ursprungligen av juanito:

Precis det jag säger, och inget annat.

Jag förstod inte vad du menade och därför frågade jag. Men du behöver naturligtvis inte utveckla saken om du inte vill.

Jag hade uppskattat om Apple slängde in stödet för FLAC.
Men jag får nöja mig med FLAC på servern och Plex fixa resten.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-14 23:10
Ursprungligen av Alix:

Jag förstod inte vad du menade och därför frågade jag. Men du behöver naturligtvis inte utveckla saken om du inte vill.

Ok, om jag svarar med en motfråga, vad är en standard?

Edit:
[Aha, gällde iOS – så nedan är inte relevant. Ursäkta.]

Colibri kanske?

https://colibri-lossless.com

Exempelvis så låter detta inte så dumt:

SAVES YOUR BATTERY

Colibri uses a barely noticable amount of computing power during the playback of your music. The application is built using state-of-the-art Swift 3 programming language, the BASS audio engine is bundled as machine code while the interface uses built-in components by Apple. This was done in order to achieve a tiny footprint and to be as native to macOS as humanly possible.

20 spänn på App Store: https://itunes.apple.com/se/app/colibri/id117...

Dock ej testat själv!

Senast redigerat 2017-05-15 12:01
Bevaka tråden