Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länk till ljudfil som "spökar"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av våra företagstelefoner (iPhone 6S) har vad som verkar vara en ljudfil som "spökar". Den dyker up när en trycker på hemknappen.
iOS 10.3.1 (14E304)
Det visas en länk
https://mds.pliing.com/sync/se/sydsvenskan/al...
Telefonen ger dock inte något ljud ifrån sig, medan länken om den läggs in i Safari på dator ger ifrån sig ljud under cirka 20 sekunder.
Jag har kollat om det finns någon ljud fil i iTunes som motsvarar, men hittar inget. Jag har provat att rensa historik och webbplatsdata utan effekt på filen.

Vad göra?

Kollat inställningarna och hjälpmedel?

Annars så rekommenderar jag: http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-09 11:34
Ursprungligen av ArtAudio:

En av våra företagstelefoner (iPhone 6S) har vad som verkar vara en ljudfil som "spökar". Den dyker up när en trycker på hemknappen.
iOS 10.3.1 (14E304)
Det visas en länk
https://mds.pliing.com/sync/se/sydsvenskan/al...
Telefonen ger dock inte något ljud ifrån sig, medan länken om den läggs in i Safari på dator ger ifrån sig ljud under cirka 20 sekunder.
Jag har kollat om det finns någon ljud fil i iTunes som motsvarar, men hittar inget. Jag har provat att rensa historik och webbplatsdata utan effekt på filen.

Vad göra?

Jag förstår inte riktigt. När du trycker på hemknappen så ser du en länk, alltså bokstäverna utskrivna som en bild, inte att du ansluter till länken? Hemknappen visar vanligtvis hemskärmen, är det helt enkelt en bakgrundsbild?

Är det en företagstelefon med en centralt hanterad MDM-profil? Se om det finns något under Inställningar > Allmänt > Profiler och enhetshanrering

Domänen pliing.com är registrerat till Stockholmsbaserade företaget Adssets, ger det dig någon ledtråd? Man kan ju misstänka att ljudfilen hör till någon multimediaannons som publicerats på Sydsvenskan.

Ursprungligen av ArtAudio:

...Vad göra?

Visa gärna en bild på hur det ser ut på hemskärmen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Visa gärna en bild på hur det ser ut på hemskärmen.

Ja, jag provade att "fota" skrivbordet, men det gick inte alls utan att telefonen måste först "öppnas" (med kod).
Kom på att jag inte provat att starta om telefonen helt, så jag provade det. Verkar som att telefonen nu funkar normalt.

Telefonen är i övrigt som vilken iPhone som, bara att den går på ett företagsabbonemang. Inga låsningar/speciallösningar.

Väldigt udda grej, dock, det som hände. Telefonen funkade annars som den skulle, men mp3-filen gick igång varje gång vid tryck på hemknappen efter att den stängts med "strömknappen".

Närmaste jag stött på är (på min privata telefon) att artiklar som jag gått in på via FB har haft innehåll som "kidnappat" telefonen, vilket i vissa fall krävt full rekonstruktion från backup innan den blivit tillgänglig för annat än skräpsidan med en länk att klicka OK på.

Ursprungligen av IngoX:

Jag förstår inte riktigt. När du trycker på hemknappen så ser du en länk, alltså bokstäverna utskrivna som en bild, inte att du ansluter till länken? Hemknappen visar vanligtvis hemskärmen, är det helt enkelt en bakgrundsbild?

Är det en företagstelefon med en centralt hanterad MDM-profil? Se om det finns något under Inställningar > Allmänt > Profiler och enhetshanrering

Domänen pliing.com är registrerat till Stockholmsbaserade företaget Adssets, ger det dig någon ledtråd? Man kan ju misstänka att ljudfilen hör till någon multimediaannons som publicerats på Sydsvenskan.

Det som visades var en bild som liknade ett "låtfönster" i iTunes. I överkant rullade länken konstant (från höger till vänster). Vid ännu ett tryck på hemknappen så kom upplåsningsfönstret upp (telefonen är låst med fyrsiffrig kod).
Telefonen är inte centralt hanterad utan användaren, VD, kan göra "vad den vill".
Jag har googlat på pliing.com och jag misstänker som du att det är något som kommit via Sydsvenskan, men varför de/annonsören joxat så länken är det första som går igång begriper jag inte. De kan förstås ha dåliga kodare eller att pliing har något hyss för sig. Det fanns google-resultat som enligt texten skulle ge tips om hur man blir av med pliing-com grejor, men de ledde till en sida på vilket det bara stod MDS Server med stora bokstäver. Suck.
Kan vara så att jag lyckats få bort det hela genom en omstart. Vi får se. Borde varit det första jag skulle ha försökt med, men jag är uppenbarligen inte perfekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-12 06:22
Ursprungligen av ArtAudio:

Det som visades var en bild som liknade ett "låtfönster" i iTunes. I överkant rullade länken konstant (från höger till vänster). Vid ännu ett tryck på hemknappen så kom upplåsningsfönstret upp (telefonen är låst med fyrsiffrig kod).

Ok, det syntes bara på låsskärmen, då tror jag jag förstår. Såg det ut ungefär så här?

Detta är inget fuffens från annonsören. Det är iOS egen funktion att den senast spelade musik eller videofilen "kidnappar" vilken app som är tillgänglig när man klickar på playknappen från ett headset. I detta fall var den aktuella länken senast spelade mediafil, antagligen öppen i en bakgrundsflik i en webläsare.

Ursprungligen av IngoX:

Ok, det syntes bara på låsskärmen, då tror jag jag förstår. Såg det ut ungefär så här?
Detta är inget fuffens från annonsören. Det är iOS egen funktion att den senast spelade musik eller videofilen "kidnappar" vilken app som är tillgänglig när man klickar på playknappen från ett headset. I detta fall var den aktuella länken senast spelade mediafil, antagligen öppen i en bakgrundsflik i en webläsare.

Precis. You nailed it!

1
Bevaka tråden