Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintosh Performa 450

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-05-09 16:23

Hej
Har en Macintosh Performa 450 som inköptes i början på -90 talet. Användes då under ett års tid och blev sedan stående.
För ett halvår sen skulle jag starta upp den för att hämta lite info. När jag starta den så bara brumma den så jag avsluta försöket.
I helgen prova jag att starta igen men den är nu helt död. Finns inga spänningar ut från nätaggregatet, så jag tror att det är kass.
Behöver hjälp.
Med vänlig hälsning,
Eve

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-05-09 16:26

Kondingarna har väl dött. Andra komponenter borde ha överlevt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-09 18:29

Hade inte den modellen ett litet batteri på moderkortet? Det kan behövas för att få nätagget att starta... och batteriet är nog dött nu.

  • Medlem
  • 2017-05-09 20:15
Ursprungligen av frazze:

Kondingarna har väl dött. Andra komponenter borde ha överlevt.

Tack för snabbt svar
Det sitter en större kondensator på nätaggregatet. Får kanske börja med den.

  • Medlem
  • 2017-05-09 20:18
Ursprungligen av kenjon:

Hade inte den modellen ett litet batteri på moderkortet? Det kan behövas för att få nätagget att starta... och batteriet är nog dött nu.

Tack för svar.
Jo det sitter ett 2,6 volt Litiumbatteri som är helt tomt.
Enklast är nog att börja med det.

  • Medlem
  • 2017-05-09 20:30
Ursprungligen av SEVET:

Tack för svar.
Jo det sitter ett 2,6 volt Litiumbatteri som är helt tomt.
Enklast är nog att börja med det.

Skall vara 3.6 volt av SAFT fabrikat

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-10 11:47
Ursprungligen av SEVET:

Skall vara 3.6 volt av SAFT fabrikat

Om du är händig kan du försöka lokalisera en LM7805 krets (7805 iaf) som matar moderkortet med 5V och föra in 5V på utgången av den kretsen. Komponenter som kan kräva 12V måste iofs då få en annan strömkälla. Kanske en USB laddare klarar av att driva moderkortet.

Tror nog att min Performa 460 fortfarande står kvar på vinden. Den har dock inte heller varit igång på kanske 20 år då den ersattes av en PB190 1996 och sedan rullade som epostmaskin hos mina föräldrar något år innan pensionering.

Om du lyckas få igång härket får du nog förlita dig på 1,4 MB floppies till filöverföring. Fördelen är ju att Performan (LCIII) är så ny att den klarar HD-disketter som i sin tur utan problem kan läsas av en USB-diskettstation kopplad till din nya mac. Om du nu inte har en extrautrustad mac med ethernet – grymt ovanlig då de flesta även på mindre kontor förlitade sig på Apple Talk-snören.Internet gick ju via ett 28.8-modem som bäst...

Performa 450 på EveryMac.com: http://www.everymac.com/systems/apple/mac_per...
Performa 450 på LowEndMac.com: http://lowendmac.com/1993/mac-lc-iii/

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-10 14:06
Ursprungligen av johan_tanying:

Om du nu inte har en extrautrustad mac med ethernet – grymt ovanlig då de flesta även på mindre kontor förlitade sig på Apple Talk-snören.Internet gick ju via ett 28.8-modem som bäst...

Går också att brygga Local Talk till ethernet.
Vi hade SE/30, LCIII, Power Macintosh 7100, 7200(som sedan ersattes med en 8100) som var på samma netverk. Powermacarna anslutna med egen ethernet de andra med en localtalk brygga till ethernet.

Alla pratade Apple Talk.

Det hela påbörjades innan "internet" fanns.

http://lowendmac.com/network/bridge.shtml

Senast redigerat 2017-05-10 14:16
1
Bevaka tråden