Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Befintlig Windows på Macmini

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 07:00

Jag har en Windowshårddisk (troligen Win10 ...) på en hårddisk från en trasig PC. Jag har även en Macmini 2012 jag inte använder.
Kan jag köra Windows från den externa hårddisken på Macen? Måste jag först installera Bootcamp på den interna hårddisken för att EFI ska fatta att den ska kunna köra Windows, eller hur gör jag?
Jag behöver inte MacOS på Macminin egentligen, den ska stå som en stand-alone Windowsburk.
SATAdocka för USB/Firewire har jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-05-02 07:59

Windows fungerar egentligen inte från extern disk. Finns några hacks o trix för det, vet inte hur bra de är.

Du kan inte använda Windows installerat på en annan dator heller, det kommer bli kaos med drivrutiner som kraschar.

Fixa installationsusb så borde det bara vara att köra igång.

Det går fint att köra Windows 10 från USB, inte krångligt heller, http://www.pcmag.com/article/352209/how-to-ru...
Om det funkar på en Mac är jag dock mer tveksam till, tror inte att det går. Kanske med någon tredjeparts-bootloader.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 08:04

Att jag vill köra den befintliga disken är pga installerade (radio-)program som redan är konfigurerade. Ett meck att göra om.
Apples TimeMachine (eller CarbonCopyCloner mm) gör ju sådana saker enkla. Vad som finns på Windows vet jag inte...
Nåja, jag är ju ledig från jobbet två dagar nu

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 08:39

Jag har ju tillgång till Firewire också, men det är väl ännu mindre supportad under Windows...
Och jag har ju Win10-on-a-stick, dock utlånad just nu...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-02 15:04

Kan det funka att köra wininstallationen genom Virtualbox?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-05-02 15:14
Ursprungligen av kenjon:

Att jag vill köra den befintliga disken är pga installerade (radio-)program som redan är konfigurerade. Ett meck att göra om.
Apples TimeMachine (eller CarbonCopyCloner mm) gör ju sådana saker enkla. Vad som finns på Windows vet jag inte...
Nåja, jag är ju ledig från jobbet två dagar nu

Möjligen om det går att lösa virtuellt, men annars glöm att kunna flytta en windowsinstallation från en dator till en annan.
Det fungerar i bästa fall hjälpligt, sannolikt har du massa blåskärmar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 17:35
Ursprungligen av reboot81:

Kan det funka att köra wininstallationen genom Virtualbox?

Det gäller VoIP via radio, det borde funka, ingen stor belastning...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 17:36
Ursprungligen av Json_81:

Möjligen om det går att lösa virtuellt, men annars glöm att kunna flytta en windowsinstallation från en dator till en annan.
Det fungerar i bästa fall hjälpligt, sannolikt har du massa blåskärmar.

Så långt har inte Windows kommit alltså. Hur gör PCsnubbarna när de byter dator?
Hittar inte min Win7-skiva nu heller....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-02 17:53
Ursprungligen av kenjon:

Så långt har inte Windows kommit alltså. Hur gör PCsnubbarna när de byter dator?
Hittar inte min Win7-skiva nu heller....

Har för mig att de lägger åker till Elgiganten och blir 3990:- fattigare, medans de bygger på skrotberget.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2017-05-02 18:08
Ursprungligen av kenjon:

Så långt har inte Windows kommit alltså. Hur gör PCsnubbarna när de byter dator?
Hittar inte min Win7-skiva nu heller....

Du laddar ner Windows från Microsoft´s hemsida och skapar ett USB minne.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-down...

Precis som @pt96hni skriver, ladda ner media creation tool och skapa ett media / installera direkt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 19:56

Jag hittade nyckeln till Win7, saknar nu skivan.... men det ordnar sej nog.
Win10 är jag inte så förtjust i.

1
Bevaka tråden