Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMessageproblem vid blandad användning på macOS och iOS

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket initierat svar IngoX- tack för det!

Det du skriver om vikten av att ange sitt mobilnummer som startpunkt kör jag hädanefter!
Mina problem var säkert orsakade av att jag på alla mina burkar hade "arvegods" vad gäller inställningarna, som följt med under åren av nyinköpta, uppgraderade och gamla orörda enheter utan att jag tagit tag i att städa upp och likrikta inställningarna - men nu är det gjort!

Skulle Tim läsa allt i denna tråd, så ber jag om ursäkt för att initialt skyllt allt på Apple

Tack alla för hjälp och tips!

TACK! Nu förstår jag varför det är som det är (anade att det hade med kryptering att göra, nu har jag en bild av vad som sker).

Ursprungligen av IngoX:

Det är viktigt att förstå att iMessage "synkar" inte alls! Inte på det sätt som man menar med till exempel en IMAP-mailserver där all information finns lagrad i en central punkt som sedan synkas till olika klienter.

Istället är det så att när man skriver ett iMessage så skapas ett separat meddelande till varje enhet som mottagaren använder iMessage på. Detta för att meddelandet ska vara krypterat hela vägen från start till mål och ingen annan, vare sig Apple eller en "man in the middle" kan avkoda meddelandet.

Om du ansluter en ny enhet till iMessage kan den inte synkas till den gamla meddelandehistoriken. Enda sättet att få in gamla meddelanden är från en TimeMachine eller iCloud-backup (eller iTunes-backup om du använder det till iOS)

Det som händer vid ett iMessage:

  • Om det är till ett telefonnummer som inte finns registrerat för iMessage så sänds meddelandet som SMS.

  • Om det ska sändas som iMessage så hämtas den publika krypteringsnyckeln till var och en av mottagarens iMessage-enheter.

  • Ett krypterat meddelande skapas till var och en av mottagarens enheter, som bara kan avkrypteras med den mottagande enhetens privata nyckel.

  • Om meddelandet behöver en bilaga (t.ex en bild) sparas den krypterad på apples servrar, med en slumpvis vald krypteringsnyckel som sänds i själva det krypterade meddelandet. Den krypterade bilagan kan alltså bara läsas från mottagande enheten.

  • Om en mottagnade enhet inte finns online så sparas meddelandet i kö på APNs-server (Apples Push Notification services) i 30 dagar innan det raderas.

Alltså är det en bra idé att se över inställlningen "Meddelanden till dig kan skickas på"... precis som @juanito påpekade. Man kan till exempel välja att använda iMessage på sin iPad eller dator så att man slipper få "sms" dit (alltså imessage som adresserats till sitt telefonnummer), utan bara iMessage som adresserats till sin epostadress. Då får man konversationer som är i "osynk" om man vill ha det så, ipaden kommer inte innehålla alla meddelanden som finns på iphonen.

Men så vill man sällan ha det, så antingen kryssar man i alla epostadresser och nummer man har associerat till sitt Apple-ID, eller så kryssar man i enbart telefonnummer. Jag föredrar det senare, enbart nåbar på iMessage via telefonnummer. (Jag vill inte att någon som inte förstår skillnaden börjar "sms:a" mig från sin iphone med enbart min mailadress). Det viktiga är att man gör samma inställning på alla sina enheter, och även påbörjar konversationer från samma telefonnummer/adress, annars är det risk att man får "delade trådar" med vissa personer.

iOS Secyrity Guide March 2017 saxat från sid 41 framåt:

Väcker liv i denna tråd efter måndagens Apple-nyheter med detta citat från MacWorld US
http://www.macworld.com/article/3200166/softw...

"Messages

One of the biggest small announcements Apple made was that Messages will now sync across devices. This fixes the long-standing problem of having to delete the same messages on each device you own. As Apple says:

macOS High Sierra automatically saves your entire message history in iCloud, so all your conversations and attachments are always available when you sign in to a new device. Keeping your messages in iCloud also lets you save space on your Mac.

I look forward to not having to delete the same messages on four devices, but also to not having to store all of them and their content on my devices."

Bevaka tråden