Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 10 på Mac Mini? (Middle 2011)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-04-18 11:59

Sambon vill ha Photoshop Elements 15. För att få en svensk version av detta program krävs Windows. När jag kikar på systemkraven för att installera Windows 10 via Bootcamp så säger den att man måste ha en Mac Mini från sent 2012..

Så då funkar det inte med en mitten 2011-maskin? Så mycket saker tror jag inte det hände mellan dessa maskiner, eller minns jag fel? Eller är det bara Apple som har bestämt sig för att det inte ska fungera?
När jag kikar i Bootcamp så finns inte Windows 10 med som alternativ för installation, bara 7 och 8. Men dessa säljs väl inte längre?
Kan Parallells eller liknande emulatorer vara ett alternativ?

Tacksam för svar.

Parallels borde funka, men inte 100% säker så mejla dom och fråga: http://www.parallels.com/support/

Ursprungligen av Dalle:

...7 och 8. Men dessa säljs väl inte längre?...

Prisjakt - Windows 7
Prisjakt - Windows 8

  • Medlem
  • 2017-04-18 15:10

Ok, tack.
Jag kollade med Apple, killen i supporten kunde inte säga exakt varför det krävs en sen 2012a för Win 10, men han trodde det hade med hårdvaran att göra. Men Win 7 eller 8 borde ju fungera.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-04-18 15:16
Ursprungligen av Dalle:

Eller är det bara Apple som har bestämt sig för att det inte ska fungera?

Det här.
Jag kör win10 på min MBP 2011 som inte heller stöds egentligen.
Det var lite meck dock, googla och se hur folk lyckats med minin.

Kolla med Parallels, dom vet bättre än Applesuporten... sitter och snackar med dom just nu angående min LG 27" 5k skärm som 3 st personer inte ens visste att Apple säljer...

Går utmärkt att köra Boot camp med Windows 10 på en mini mid-2011, gör det själv.
Parallells/VMware Fusion/VirtualBox (det är inte emulatorer ) funkar det med, så slipper man starta om datorn.

  • Medlem
  • 2017-04-18 16:53
Ursprungligen av keptang:

Går utmärkt att köra Boot camp med Windows 10 på en mini mid-2011, gör det själv.
Parallells/VMware Fusion/VirtualBox (det är inte emulatorer ) funkar det med, så slipper man starta om datorn.

Och hur blir prestandan? Sambon sitter på en Mini med en i5 2,5GHz och 8GB RAM samt ett Radeon 6630M-grafikkort. Kommer den att orka med utan att brinna upp? Anledningen till att jag tänkte köra Bootcamp var att endast ha ett operativsystem igång. (Och därmed förhoppningsvis bättre prestanda)
Är Virtualbox något att satsa på istället för att betala runt lusentappen för Parallels eller VMware?

Ursprungligen av Dalle:

Och hur blir prestandan? Sambon sitter på en Mini med en i5 2,5GHz och 8GB RAM samt ett Radeon 6630M-grafikkort. Kommer den att orka med utan att brinna upp? Anledningen till att jag tänkte köra Bootcamp var att endast ha ett operativsystem igång. (Och därmed förhoppningsvis bättre prestanda)
Är Virtualbox något att satsa på istället för att betala runt lusentappen för Parallels eller VMware?

Snabbast och minst krävande är att köra med Boot Camp.
Virtual Box m.fl. "billiga lösningar" brukar inte klara grafikintensiva program så som fotoredigerings sådana, så kolla det först.

Ursprungligen av Dalle:

Och hur blir prestandan? Sambon sitter på en Mini med en i5 2,5GHz och 8GB RAM samt ett Radeon 6630M-grafikkort. Kommer den att orka med utan att brinna upp? Anledningen till att jag tänkte köra Bootcamp var att endast ha ett operativsystem igång. (Och därmed förhoppningsvis bättre prestanda)
Är Virtualbox något att satsa på istället för att betala runt lusentappen för Parallels eller VMware?

Har samma konfiguration (förutom 16GB RAM istället och med SSD). Kommer funka fint tror jag, gratis att testa så gör det.
Bäst prestanda får du såklart med Boot camp, men tror det duger med virtualiserat.

Standard-snurrdisken är dock sjukt långsam oavsett om man kör MacOS eller Windows, så har ni inte redan en SSD i den, investera några hundra i en sådan. Trodde min mini var defekt innan jag stoppade i en SSD.

Ursprungligen av keptang:

Har samma konfiguration (förutom 16GB RAM istället och med SSD). Kommer funka fint tror jag, gratis att testa så gör det.
Bäst prestanda får du såklart med Boot camp, men tror det duger med virtualiserat.

Standard-snurrdisken är dock sjukt långsam oavsett om man kör MacOS eller Windows, så har ni inte redan en SSD i den, investera några hundra i en sådan. Trodde min mini var defekt innan jag stoppade i en SSD.

Har en mini med HDD, så sjukt långsam så, så som du säger att man tror det är nått tjall på den
Vilken SSD stoppa du in i den... min är en sent 2014 och yes jag vet att det går att köpa via Cruscial, men kanske duger med en Samsung envo eller liknande... 250GB räcker bra för den.

Ursprungligen av CekariYH:

Har en mini med HDD, så sjukt långsam så, så som du säger att man tror det är nått tjall på den
Vilken SSD stoppa du in i den... min är en sent 2014 och yes jag vet att det går att köpa via Cruscial, men kanske duger med en Samsung envo eller liknande... 250GB räcker bra för den.

Vilken 2,5" som helst funkar på tidigare modeller, hade någon OCZ över då tiden begav sig som jag stoppade i.
Max 9,5mm hög, men tror ingen SSD är högre än så.

Har du 2014 så är du körd (dyrt alltså).

edit: Eller inte.
Du kan ersätta din snurrdisk med en vanlig SSD; https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+20...
Sitter bara krångligare till.

  • Medlem
  • 2017-04-18 18:24
Ursprungligen av keptang:

Har samma konfiguration (förutom 16GB RAM istället och med SSD). Kommer funka fint tror jag, gratis att testa så gör det.
Bäst prestanda får du såklart med Boot camp, men tror det duger med virtualiserat.

Standard-snurrdisken är dock sjukt långsam oavsett om man kör MacOS eller Windows, så har ni inte redan en SSD i den, investera några hundra i en sådan. Trodde min mini var defekt innan jag stoppade i en SSD.

Ok, tack. Missade att säga det. Men jag tror det är en Intel 256GB SSD som sitter i. Ingen raket, men heller ingen traktor.

Ursprungligen av keptang:

Vilken 2,5" som helst funkar på tidigare modeller, hade någon OCZ över då tiden begav sig som jag stoppade i.
Max 9,5mm hög, men tror ingen SSD är högre än så.

Har du 2014 så är du körd (dyrt alltså).

edit: Eller inte.
Du kan ersätta din snurrdisk med en vanlig SSD; https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+20...
Sitter bara krångligare till.

Skit, inget för en halvblind gubbe med darriga händer, sen har jag nog inte mejslarna som behövs heller :-/
Tack för länken iaf

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tack. Missade att säga det. Men jag tror det är en Intel 256GB SSD som sitter i. Ingen raket, men heller ingen traktor.

Kommer rulla på fint.

1
Bevaka tråden