Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildinsamling med egen vilja...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-04-17 08:20

Är det någon av er som har erfarenhet av "Bildinsamling". Jag körde Epsons eget program men med den nya iMacen fungerar inte den så jag fick rådet att använda Bildinsamling. Det var ett gott råd från er och efter en stund upptäckte jag att det var ju ett kompetent program som gjorde det lilla jag ville. Men en sak stör mig. När jag startar programmet så vill den inte skanna färgnegativ. Då får jag ställa om den till vanlig flatbädd som fungerar, sedan gråskala negativ som fungerar och till sist med lite tur så kan jag ställa den på färgnegativ och oftast har den fattat att jag vill skanna och fungerar. Hat någon liknande erfarenheter och kommit på vad det beror på. Ett svar kunde rädda en kvart för mig innan varje skanningstillfälle. Sägas bör kanske att när det väl har börjat så funkar det tills nästa gång.

  • Medlem
  • 2017-04-17 09:03
Ursprungligen av ariis:

Är det någon av er som har erfarenhet av "Bildinsamling". Jag körde Epsons eget program men med den nya iMacen fungerar inte den så jag fick rådet att använda Bildinsamling. Det var ett gott råd från er och efter en stund upptäckte jag att det var ju ett kompetent program som gjorde det lilla jag ville. Men en sak stör mig. När jag startar programmet så vill den inte skanna färgnegativ. Då får jag ställa om den till vanlig flatbädd som fungerar, sedan gråskala negativ som fungerar och till sist med lite tur så kan jag ställa den på färgnegativ och oftast har den fattat att jag vill skanna och fungerar. Hat någon liknande erfarenheter och kommit på vad det beror på. Ett svar kunde rädda en kvart för mig innan varje skanningstillfälle. Sägas bör kanske att när det väl har börjat så funkar det tills nästa gång.

Vilket operativsystem använder du?

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-04-17 09:48
Ursprungligen av Alix:

Vilket operativsystem använder du?

Det som följde med den nya macken 10.12.3 och jag gjorde en direkt överföring från den gamla datorn med allt innehåll. Kan det ställa till det?

  • Medlem
  • 2017-04-17 10:03
Ursprungligen av ariis:

Det som följde med den nya macken 10.12.3 och jag gjorde en direkt överföring från den gamla datorn med allt innehåll. Kan det ställa till det?

Det har kommit en uppdatering till 10.12.4. Testa att uppdatera och se om problemet försvinner. Sierra är, liksom alla nya operativsystem, med tillhörande program, lite buggigare än föregående.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-17 10:44

Om du dagligen sysslar med scanning så kanske Vuescan vara värt en slant.
Fungerar med de flesta scannrar, även om dess egen mjukvara inte gör det.

Inställningar går att spara, så att man slipper ställa in varje gång man skall scanna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-04-17 10:50
Ursprungligen av Alix:

Det har kommit en uppdatering till 10.12.4. Testa att uppdatera och se om problemet försvinner. Sierra är, liksom alla nya operativsystem, med tillhörande program, lite buggigare än föregående.

Tack för tipset skall jag verkligen göra snabbt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-04-17 10:52
Ursprungligen av reboot81:

Om du dagligen sysslar med scanning så kanske Vuescan vara värt en slant.
Fungerar med de flesta scannrar, även om dess egen mjukvara inte gör det.

Inställningar går att spara, så att man slipper ställa in varje gång man skall scanna.

Har jobbat med det tidigare men minns inte varför jag slutade med det. Hade för mig att det inte gick att batcha men det var ju ett tag sedan. Är det skillnad på kvaliteten på de olika skanner programmen eller är det skannern som avgör hur det blir?

1
Bevaka tråden