Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Macbook minns gammal ip-adress och sabbar uppkopplingen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Macbook är ansluten till en router som har det interna nätverket 192.168.1.2-254. Jag har ett par olika hoster anslutna som alla har adresser som börjar med 192 (förstås). Men denna Macbook får allt som oftast en adress som börjar på 10.0....När detta händer kan man inte surfa. Wifi har jag stängt av. Loggar jag in i routern ser jag inget som tyder på att den också skulle dela ut adresser som börjar med 10. Om jag drar ur kabeln ser jag ingen ip-adress alls. Jag uppfattar detta som totalt ologiskt, milt sagt.

Jag har grundläggande kunskaper i nätverksteknik och tycker att jag har kläm på hur ip-adressering funkar, men detta säger emot allt jag lärt mig. Är det någon som har en möjlig förklaring? Är det så att Macbooken "håller fast" en gammal adress? Eftersom adressen försvinner och det blir tomt där den skulle ha stått (inställningar->nätverk->avancerat) när man drar ur kabeln verkar inte detta stämma heller.

Jag använder DHCP.

Jag inser att denna fråga kan handla om mycket annat än min macbook. Om den är för off topic skulle jag gärna få tips om ett öppet forum om nätverk

Tack!

Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-15 11:57

När du skriver att du stängt av wifi, gäller det även på datorn? Eller är det på där så att datorn kan ansluta till någon grannes nätverk?

Har du testat med en annan nätverkssladd? Skadade ethernetkablar kan ge konstiga effekter.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-15 12:49

Beskriv vilka apparater du har på nätverket, har du exempelvis en Apple router eller Time Capsule.
Adresser som börjar på 10.x är ofta relaterade till Apples nätverksprodukter.

Kanske två DHCP-servrar på ditt nätverk?

Precis som MattiL skriver; Du har garanterat en router till på nätet. 10-nätet är typiskt för Apple-prylar att dela ut (Airport Express, Extreme och Time Capsule).
Stäng av DHCP på dem så kommer det bli riktigt.

Förlåt, jag var otydlig. Wifi är avstängt på datorn. Routern delar också ut trådlöst internet, men även det är ett 192-nätverk.
Kabeln är alldeles ny och det ligger inga enheter mellan routern och datorn.
När jag kollat lite mer på inställningarna i Macbooken hittade jag en gammal inställning för en statisk route som började på 10.0, men Macbooken är ju inställd för att använda DHCP så det borde inte spela någon roll.

Routern är en gammal Netgear WNR1000

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-15 14:00

Jag tror oxå på dubbla DHCPservrar. Hur ansluter du till Internet? Någon mer burk än din Netgear, t ex från din Internetoperatör?

Bakom routern ligger ju förstås från bredbandsleverantören. Men jag förutsätter att en router inte kan dela ut en ip-adress som vidareförmedlas via en annan. Modemets ip-adress borde dessutom vara något på 100.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-17 10:38

Man bör aldrig ha två routers efter varandra. Brygga den ena istället.

1
Bevaka tråden