Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läcker konceptvideo av nästa Mac Pro

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Konceptvideon från tyska webbplatsen Curved/labs föreslår att nästa Mac Pro kommer likna Mac Mini men med stora möjligheter att uppgradera och byta ut komponenter.

Läs hela artikeln här

Hoppas att Apple tar vid där de var innan soptunnan och därmed att handtagen kommer tillbaka. Apple kan lära modularitet av HPs Z-serie, men ersätta plasten med alu. Felet med soptunnan var ju att den inte var bärbar. När Macintosh kom var den visserligen tung men kunde bäras med en hand. Så även iMac, G3an, G4an osv. Fast proffsmaskinerna krävt separat skärm. Tillbaka till framtiden!

Ursprungligen av ArtAudio:

Hoppas att Apple tar vid där de var innan soptunnan och därmed att handtagen kommer tillbaka. Apple kan lära modularitet av HPs Z-serie, men ersätta plasten med alu. Felet med soptunnan var ju att den inte var bärbar. När Macintosh kom var den visserligen tung men kunde bäras med en hand. Så även iMac, G3an, G4an osv. Fast proffsmaskinerna krävt separat skärm. Tillbaka till framtiden!

Inte bärbar? Fingrarna går ju perfekt in under huven vid fläktutloppet! Ska man frakta den längre sträckor finns ju specialväskor för den där även övriga prylar som mus, tangentbord och sladdar etc får plats.

Ursprungligen av Redaktionen:

Mac Mini men med stora möjligheter att uppgradera och byta ut komponenter.

Vad är egentligen poängen med ett koncept som inte löser problemet med nuvarande Mac Pro?

Och vad är det för fel med Rivjärnet™? Gott om plats både för teknik och luftströmmar. I en sån här Macmini-låda få man ju återigen nöja sig med underpresterande komponenter om man inte vill ha vindtunnelfläktar som går på högvarv.

Imponatoreffekten är ju också klen med denna typ av liten låda som varenda myndighetskontor har till sina anställdas Dell-skärmar.

Måste vara gammal konceptvideo...den har Thunderbolt-kontakter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-13 18:19

Denna är inte på något sätt en bra utveckling av varken cMP eller nMP, dock en perfekt utveckling av MacMinin. Kalla den för MacMini Pro eller MacPro Mini.

Ursprungligen av CekariYH:

Inte bärbar? Fingrarna går ju perfekt in under huven vid fläktutloppet! Ska man frakta den längre sträckor finns ju specialväskor för den där även övriga prylar som mus, tangentbord och sladdar etc får plats.

Jag vet inte hur du eller jag MED EN HAND bär soptunnan och mer än 1 TB hårddiskutrymme. Inte för att jag direkt förväntar mig att Apple igen skall göra en datormodell som passar sådana som jag, men soptunnan var för mig detsamma som kuben, en prydnad. Med rätt tangentbord (BT, fullstora med touchboard), strömsladd samt lite gaffatejp så är den ‘gamla’ Mac Pro liksom en HP Z620 packad och resklar. Väska hade jag på 1980-talet.

Ursprungligen av ArtAudio:

Jag vet inte hur du eller jag MED EN HAND bär soptunnan och mer än 1 TB hårddiskutrymme. Inte för att jag direkt förväntar mig att Apple igen skall göra en datormodell som passar sådana som jag, men soptunnan var för mig detsamma som kuben, en prydnad. Med rätt tangentbord (BT, fullstora med touchboard), strömsladd samt lite gaffatejp så är den ‘gamla’ Mac Pro liksom en HP Z620 packad och resklar. Väska hade jag på 1980-talet.

Så här kanske och har man en modärn 2-4TB extern hårddisk som inte är bauta-stor så klämmer man fast den under handen.

Behöver man frakta den ofta utom hemmet så köper man en sån här, och har man fullstort tangentbord så klarar iaf jag att bära det med en hand tillsammas med väska och HDD.
https://www.macrumors.com/2014/05/20/mac-pro-...

Ursprungligen av CekariYH:

Så här kanske och har man en modärn 2-4TB extern hårddisk som inte är bauta-stor så klämmer man fast den under handen.
Behöver man frakta den ofta utom hemmet så köper man en sån här, och har man fullstort tangentbord så klarar iaf jag att bära det med en hand tillsammas med väska och HDD.
https://www.macrumors.com/2014/05/20/mac-pro-...

Ja, med en ≤4TB HD går det. Men där är plats för en OS HD + 3x8TB i både Mac Pro och HP Z-620. Flyttas lätt utan väskor. Som det var skrivet, väska är NOGO för min del. Jag är rentav irriterad över att gamla Mac Pro är svår att bära utan handske. I HPs Z-serie finns maskiner som kan "packa" ännu mer, inklusive processorkraft som inte en soptunna kan kyla. Min HP Z-620 har mer ergonomiska handtag än Mac Pro (den gamla), men kan å andra sidan inte köra OSX utan en massa fipplande. Jag använder relativt ofta mina maskiner i studio- och mässmiljöer där allt annat (storbildskärmar, apparater som skall styras) är på plats. ‘Hemma’ har jag tre arbetsplatser som maskinerna flyttas mellan. En ren kontorsmiljö och två studios med storbildsskärmar. Det är väl antagligen så att Apple gjorde bedömningen att den typ av kund som jag representerar inte längre var intressant. Jag hoppas att de tänker om, innan MS har lärt sig hur de skall ordna så att skifte av bildskärmar under gång kan göras utan omstart.

Jag tar allt utom skärmen och dom stora DAS:arna (som jag väldigt sällan tar med utan istället en liten 4TB TB-drive) i en ICA tygkasse, så slipper man handske, då den senare modellen va ganska vass i handen och tung när den va fullproppad

Modulbaserad borde väll innebära olika boxa/lådor/platta/tjocka som kopplas ihop på ett innovativt sätt? Skulle i vilket fall vara härligt att kunna uppgradera grafikkortet/gpu-stationen vartefter ekonomin tillåter. Om de inte är helt utan vett så borde de se följderna av 2013 års modell och de som kom innan. Vilka gav best gensvar över åren, att inte behöva specialuppgradera vore ju kung.

Sedan det de framförallt lyckades med iom 2013 var väll fläktsystemet, revolutionerande tyst för en PRO dator. Sedan sög datorn efter två år. Pratar då framförallt utifrån köpare som inte kan ta stora kakan direkt utan måste kunna uppgradera.

Ursprungligen av D_Odell:

Modulbaserad borde väll innebära olika boxa/lådor/platta/tjocka som kopplas ihop på ett innovativt sätt?

Ett modulsystem med topp-prestanda som inte har CPU, RAM och GPU i samma låda är nog ganska krångligt att konstruera, med tanke på bandbredden och därmed kontaktdonen som krävs mellan dessa komponenter.
Då blir eventuella byggkloss-moduler enbart lagring och kanske nätagg. Tveksamt om det är värt besväret?

Kolla på lösningarna med externa GPUer via thunderbolt exempelvis – låg bandbredd ens för ett enda kort och som lök på laxen behövs extra strömförsörjning.

Jag tycker konceptet är fint, men kanske onödigt "lyxig" öppningslösning...man klämmer ju inte in grafikkort etc varje dag direkt...behöver inte se snyggt ut när man gör det.
Burken behöver inte vara större...det där blir bra. Tanken att man ska ha sin RAID i en MacPro - eller en enda disk förutom systemdisk - kan man glömma; det är stenålderstänk. Det enda som behövs är PCI-platser med enkel tillgång och enkel RAM-bytesteknik...och massor av USB-C (men TB så klart) - that's it. Arbetsdiskar/RAID har man externt, det har proffsen haft sedan urminnes tider.

Ok...jag kan tänka mig plats för 2 SSD - en del (som inte jobbar med video/3D t.ex.) har inte behov av petabytes, det räcker med en extra SSD (förutom systemdisken) på 2TB så behöver dom inget externt...men å andra sidan bör dom ju också backa upp sina jobb...så dom kommer ändå att ha en backup-disk via USB-C...eller så gör dom det via nätverket.

Det bästa borde ju vara att de släpper en burk baserad på M ITX eller mATX (kanske en av varje mac pro mini och mac pro som med ipad) då blir det absolut inga problem att uppgradera. Med mATX finns även möjlighet för dubbla GPUer för de som behöver det. Byta ram, grafikkort, lagring, processor osv klarar ju vem som helst i en vanlig dator. Speciellt nu när det finns bra guider på youtube för allt, behöver inte vara någon speciallösning för det.

Förstår inte varför det måste vara en "cool" och innovativ burk blir ju bara krångligare för de själva och kunderna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-15 13:14

Ett problem är drivrutiner! Så länge Apple stoppar in allt "fast" monterat kan de styra över drivrutinerna. Ska man kunna byta till olika komponenter krävs drivrutiner.... vilket kan ge inkompatibilitet (á la Windows )

Ursprungligen av gabriela:

Vad är egentligen poängen med ett koncept som inte löser problemet med nuvarande Mac Pro?

Precis. Den ser fortfarande för liten ut för att kyla 1-2 kraftiga grafikkort och 1-2 CPUer. Sen förstår jag inte varför de sätter in DIMMarna sidledes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-15 23:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Sen förstår jag inte varför de sätter in DIMMarna sidledes.

Bara därför att. Precis som på en HAL 9000.

Jag hoppas inte nästa Mac Pro ska se ut sådär. Påminner om gamla Packard Bell-lådor. Horribelt skit. ? Nej, den där cylinderformade "lådan" är ju direkt snyggare.

Min gissning.
Nya MacPro'n kommer att ha plats för 2 SSD, 4 PCI-platser (en upptagen med grafikkortet som följer med, ingen upptagen av nätverkskort - sådant är lött på moderkortet), enkel RAM-byteslösning, nätverksuttag, analogt ljud ut (minitele) eluttag och 6 st. USB-C.
Enheten kommer att ha en volym ungefär hälften av en klassisk PC-tower. Den kommer inte att vara cylinderformad, det är tillbaka till lådor igen.
Detta är allt man behöver som proffs. 90% av alla användare kommer aldrig att stoppa något i de tre lediga PCI-platserna, men Apple fläskar på där för att slippa allt gnäll :-D. Det är egentligen bara grafikkort man behöver PCI till, ljud- och videokort kör man externt med Thunderbolt (via USB-C från och med nu) numera (skulle inte förvåna mig om t.ex. Blackmagic snart lägger ner tillverkning av deras videokort som PCI-kort). Hur många som väljer dubbla grafikkort är en öppen fråga, men som jag ser världen så blev detta ingen väg att gå; programmakare utanför Apples hus verkar skita i det där med dubbla grafikkort och på PC-sidan har det aldrig ens varit en option - t.ex. tunga gamers kör med ETT grafikkort.
Det enda "coola" med nya MacPro'n kan vara att Apple gjort det enkelt att byta även nätdelen. Och en fenomenal kylningslösning som gör att burken kan göras kompakt...inte en millimeter extra utrymme kommer att finnas i denna burk (men eftersom 3 PCI-platser är tomma för nästan alla så är det trots allt en hel del space ledigt därinne).

Ursprungligen av Demiurgen:

Min gissning.
programmakare utanför Apples hus verkar skita i det där med dubbla grafikkort och på PC-sidan har det aldrig ens varit en option - t.ex. tunga gamers kör med ETT grafikkort.

På pc sidan så har man länge kört med dubbla grafikkort om man velat få ut den bästa grafiken som går ur datorn. Finns folk som kör med 4 grafikkort till och med. Visst de flesta nöjer sig med ett grafikkort och det kan medföra lite småpill i vissa spel, men det är absolut inget ovanligt att se 2 grafikkort i en speldator. Så vet ej varför du påstår "på PC-sidan har det aldrig ens varit en option"

Helt rätt, uttryckte mig fel. Jag menar att det aldrig "varit någon stor grej" - det finns ingen PC med två fasta specialGPU'er som standard t.ex. (som i en MacPro-skortsten). Jag menar att Apple satsade på en grej som PC-sidan inte brytt sig om (i "grundutförande"). Bra för dom, ty det verkar vara en återvändsgränd.

Jo, jag vet att man kan fläska på med flera GPU, men jag har aldrig stött på någon under hela mitt liv som har en PC med dubbla GPU och även "gaming PC's" har bara ett grafikkort. Att det finns PC-burkar med två som kostar 50 000 kr och används av 0,01% av gamers är irrelevant. Jag pratar om marknaden och verkligheten som rör 90-97% av befolkningen.

Ursprungligen av Jonatatatan:

På pc sidan så har man länge kört med dubbla grafikkort om man velat få ut den bästa grafiken som går ur datorn. Finns folk som kör med 4 grafikkort till och med. Visst de flesta nöjer sig med ett grafikkort och det kan medföra lite småpill i vissa spel, men det är absolut inget ovanligt att se 2 grafikkort i en speldator. Så vet ej varför du påstår "på PC-sidan har det aldrig ens varit en option"

Ursprungligen av Demiurgen:

Helt rätt, uttryckte mig fel. Jag menar att det aldrig "varit någon stor grej".
Jo, jag vet att man kan fläska på med flera GPU, men jag har aldrig stött på någon under hela mitt liv som har en PC med dubbla GPU och även "gaming PC's" har bara ett grafikkort. Att det finns PC-burkar med två som kostar 50 000 kr och används av 0,01% av gamers är irrelevant. Jag pratar om marknaden och verkligheten som rör 90-97% av befolkningen.

Jag körde själv en speldator med dubbla kort (Datorn kostade mig max 16000kr) för något år sedan. Behöver inte vara en extrem burk för att köra dubbla kort. Utan folk köper ibland en vanlig speldator, använder några år och köper sedan ett likadant grafikkort och kör SLI/crossfire för att få ut några år till innan man behöver en ny dator. Men ja du har säkerligen rätt i att det är väldigt få som faktiskt har två kort jag upplever det antagligen på ett annat sett eftersom jag är inne i "träsket".

Ursprungligen av Demiurgen:

Helt rätt, uttryckte mig fel. Jag menar att det aldrig "varit någon stor grej" - det finns ingen PC med två fasta specialGPU'er som standard t.ex. (som i en MacPro-skortsten). Jag menar att Apple satsade på en grej som PC-sidan inte brytt sig om (i "grundutförande"). Bra för dom, ty det verkar vara en återvändsgränd.

Jo, jag vet att man kan fläska på med flera GPU, men jag har aldrig stött på någon under hela mitt liv som har en PC med dubbla GPU och även "gaming PC's" har bara ett grafikkort. Att det finns PC-burkar med två som kostar 50 000 kr och används av 0,01% av gamers är irrelevant. Jag pratar om marknaden och verkligheten som rör 90-97% av befolkningen.

Marknaden är inte bara ≤97%. I så fall skulle varken HP, Dell, Lenovo eller andra mindre kända märken tillverka datorer på det gamla temat "fyll mig". Det skulle inte heller ha funnits SLI och Nvidias Tesla-serie skulle inte heller sett dagens ljus. Att Apple sedan med tunnan satsade på ett rent 3% segment är en annan sak.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-04-17 10:11

Men varför ska en dator riktad till proffs vara liten? Det är obegripligt. Vad är fördelen med det? Har amerikanare små kontor eller vad? Liten golvyta? Ställ burken i ett hörn och glöm bort den, väljer snickare hammare efter färgen på skaftet? Köper frisören en kundstol i italienskt skinn med LED-belysning för 50000 som är för trång för kunderna att få plats i? Den här hetsjakten på tunnhet på bekostnad av funktion är själva definitionen på dålig design.

Fortsätter det med Xeon-processorer och ECC-minnen så skall den banne mig inte var liten.
Mac Pro är inte tänkt till hemanvändaren som sitter och spelar.

Ser jag något sådant som konceptet här från Apple kommer jag skratta ihjäl mig och ifrågasätta om det inte är dags att lämna deras produktlinjer helt.

Apple har blivit en "world of meh" och fokus är nu tyvärr på deras telefoner och surfplattor. Visst telefonerna är bra men var inte därför jag valde en Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-21 12:18
Ursprungligen av flygarn:

Vad är fördelen med det? Har amerikanare små kontor eller vad?

Jag antar att dom har det.
http://www.idg.se/2.1085/1.677422/microsoft-f...

Det finns inget egenvärde i litenhet (förutom materialkostnad), men den blir ju liten eftersom man inte har RAID längre INNE i datorer (något som många pro's inte ens behöver)...tung bullrig stor lagring (som en del pro's behöver) lägger man via sladd någonannastans (det är DET som är pro.
Alltså; tar man bort plats för en massa 3,5 tums-SATAdiskar så BLIR det så här litet.
Den sjuka tunnhetspsykosen när det gäller mobiltelefoni är en annan femma - helt annan sak - det är bara en sjukdom hos utvecklare och designers...kollektiv hysteri typ.

Ursprungligen av flygarn:

Men varför ska en dator riktad till proffs vara liten? Det är obegripligt. Vad är fördelen med det? Har amerikanare små kontor eller vad? Liten golvyta? Ställ burken i ett hörn och glöm bort den, väljer snickare hammare efter färgen på skaftet? Köper frisören en kundstol i italienskt skinn med LED-belysning för 50000 som är för trång för kunderna att få plats i? Den här hetsjakten på tunnhet på bekostnad av funktion är själva definitionen på dålig design.

1
Bevaka tråden