Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få liv i en totalt återställd iPhone med glömd säkerhetskod?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en äldre bekant som inte har den bästa ordning på sina koder och lösenord - låter problemet bekant?

Han strulade för ett tag sedan till det rejält på sin iPhone SE och det slutade med att han kontaktade Apple Supporten och fick bra hjälp, som avslutades med "resten klarar du säkert själv".

Då hade telefonen helt återställs och han möttes av "Hej" - och begäran om att skriva in sin "säkerhetskod" - den man får om man startat om, då Touch-Id inte duger.

Naturligtvis kom han inte ihåg den koden och kommer inte längre.

Har någon här ett gott råd att ge den gamle mannen (och mig som skall försöka hjälpa till.....)?

  • Medlem
  • 2017-04-07 12:16
Ursprungligen av fullkoll:

Jag har en äldre bekant som inte har den bästa ordning på sina koder och lösenord - låter problemet bekant?

Han strulade för ett tag sedan till det rejält på sin iPhone SE och det slutade med att han kontaktade Apple Supporten och fick bra hjälp, som avslutades med "resten klarar du säkert själv".

Då hade telefonen helt återställs och han möttes av "Hej" - och begäran om att skriva in sin "säkerhetskod" - den man får om man startat om, då Touch-Id inte duger.

Naturligtvis kom han inte ihåg den koden och kommer inte längre.

Har någon här ett gott råd att ge den gamle mannen (och mig som skall försöka hjälpa till.....)?

Han tar mobilen och kvittot på inköp och går till Apples auktoriserade återförsäljare så får han hjälp.

Ursprungligen av Alix:

Han tar mobilen och kvittot på inköp och går till Apples auktoriserade återförsäljare så får han hjälp.

Jo naturligtvis, men det är en bit att åka - 30 mil t o r ........ Inget han kan få hjälp med "på fjärr"?

  • Medlem
  • 2017-04-07 13:05
Ursprungligen av fullkoll:

Jo naturligtvis, men det är en bit att åka - 30 mil t o r ........ Inget han kan få hjälp med "på fjärr"?

Nej, det är ”hands on” som gäller. Dels av tekniska skäl, dels säkerhetsmässiga. Man vill ju av uppenbara skäl inte att vem som helst ska kunna återställa en Iphone hur som helst.

Ursprungligen av Alix:

Nej, det är ”hands on” som gäller. Dels av tekniska skäl, dels säkerhetsmässiga. Man vill ju av uppenbara skäl inte att vem som helst ska kunna återställa en Iphone hur som helst.

OK- då vet jag, tack!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-04-08 22:10

Nja, om det är Apple ID som krånglar, så är det endast Apple som kan hjälpa till, så då måste han ringa till AppleCare för att få hjälp.
Det enda en Apple återförsäljare kan göra, är att återställa telefonen, och det kan man lika enkelt göra hemma, finns ingen anledning att åka 30 mil för det.

Ursprungligen av Alix:

Han tar mobilen och kvittot på inköp och går till Apples auktoriserade återförsäljare så får han hjälp.

Ursprungligen av fullkoll:

Jag har en äldre bekant som inte har den bästa ordning på sina koder och lösenord - låter problemet bekant?

Han strulade för ett tag sedan till det rejält på sin iPhone SE och det slutade med att han kontaktade Apple Supporten och fick bra hjälp, som avslutades med "resten klarar du säkert själv".

Då hade telefonen helt återställs och han möttes av "Hej" - och begäran om att skriva in sin "säkerhetskod" - den man får om man startat om, då Touch-Id inte duger.

Naturligtvis kom han inte ihåg den koden och kommer inte längre.

Har någon här ett gott råd att ge den gamle mannen (och mig som skall försöka hjälpa till.....)?

Om lösenordet till Apple-ID:t är bortglömt kan man återställa det på www.appleid.apple.com

Om både lösenord och Apple-ID är bortglömt måste man ringa till Apple-supporten på 020-100 529

Ursprungligen av Alix:

Han tar mobilen och kvittot på inköp och går till Apples auktoriserade återförsäljare så får han hjälp.

En APR kan inte göra något åt ett Apple-ID. Endast Apple själva som kan hjälpa till med det.

Börja med att ringa Apples support. Jag har hjälpt en handfull kunder med detta, det räcker att ringa. Det krävs dock köpbevis (serinumret måste stå på kvittot).

Både bra och dåligt att de är så hårda med det. Men mest bra förstås.

  • Medlem
  • 2017-04-10 16:30
Ursprungligen av fullkoll:

Då hade telefonen helt återställs och han möttes av "Hej" - och begäran om att skriva in sin "säkerhetskod" - den man får om man startat om, då Touch-Id inte duger.

Så vitt jag vet ser det inte ut så om den är helt återställd, om det inte är någon äldre version jag inte minns. Efter en komplett radering frågar den enbart efter appleid-lösen i samband med aktiveringsprocessen. Finns appleid-lösen men ej lösenkod kan du göra en komplett fabriksåterställning genom iTunes.

Ursprungligen av erak:

Så vitt jag vet ser det inte ut så om den är helt återställd, om det inte är någon äldre version jag inte minns. Efter en komplett radering frågar den enbart efter appleid-lösen i samband med aktiveringsprocessen. Finns appleid-lösen men ej lösenkod kan du göra en komplett fabriksåterställning genom iTunes.

Aha...... då testar vi det.
Jag tror i och för sig inte att han någonsin haft den ansluten till någon dator, men det kanske inte spelar någon roll?

1
Bevaka tråden